akwaforta, papier; 12,7 x 20,7 cm; sygnowana na płycie w prawym górnym narożniku: Antoni Waterlo.f[ecit];
Rycina wycięta do odcisku płyty (ok. 1 mm od ramki), naklejona brzegami na podkładkę. Artystyczne, głębokie passe-partout montażowe, z wyciętymi od odwrocia okienkami ukazującymi napisy odręczne i pieczęcie proweniencyjne:
1. napis ołówkiem ... mit karton 4 600;
2. napis ołówkiem AWaterloo i poniżej atramentem B.89.;
3. pieczątka XIX/XX wiek: Der Koenigl[iche] Museen Kupferstich-Sammlung z herbem Prus i powyżej (zachodząca na koronę herbu i górną część legendy) późniejsza pieczątka kasująca Tilgungs-Stempel K.K.S.;
4. pieczątka XIX/XX wiek: Gr[af] v[on]. Lepell S[ammlung]
Por. Kolekcja Jacoba Kabruna. Ryciny, Katalog, nr. 4331 [6027] - 4359 [6055]; Nagler T.21; Bartsch T.2.
Antoni Waterlo, holenderski malarz pejzażysta, rysownik i rytownik. Ulubionym motywem jego prac były pejzaże nabrzeżne, nadrzeczne, skalne z pojedynczymi drzewami lub krzewami, bądź ich grupami, niekiedy z postaciami pojedyńczych wędrowców lub ich grupkami na drogach.
WATERLOO (WAATERLOO, WATERLO) Anthonie, Anton, Antoni
Malarz pejzażysta, rysownik i rytownik. Jego rodzina z przyczyn religijnych ok. r. 1620 opuściła Lille i przeniosła się do Holandii. Osiedlił się prawdopodobnie w Utrechcie. W 1640 r ożenił się z Cathalyną van den Dorp i zamieszkał w Leeuwarden (w 1643 r. uzyskał obywatelstwo), później przebywał także w Amsterdamie, by ostatecznie osiąść w Utrechcie. W 1674 r. po śmierci żony pozostawił wszystkie swe dobra synom i schronił się w Hospice St. Job w Utrechcie, gdzie zmarł w 1690 r. Nie wiadomo nic o jego edukacji artystycznej, najprawdopodobniej był samoukiem. Znany jest głównie jako grafik, wykonał także kilka godnych uwagi prac malarskich, które pozostawały pod wpływem Jacoba Ruisdaela, inne, nie sygnowane, uległy rozproszeniu. Stworzył 126 grafik, przypisywanych mu jest kolejnych 20. Prace te mogą jednak być autorstwa Johannesa Ruischera, Waterloo drukował je po śmierci artysty w 1675 r.
Grafiki Waterloo stały się niezwykle popularne w XVIII wieku, szczególnie charakterystyczne dla niego widoki leśne były wielokrotnie powielane głównie przez paryskiego wydawcę Bazana. Ostatnią pracą, wykonaną z oryginalnej płyty Waterloo jest publikowany w zbiorze Philipa Gilberta Hammertona 'Etchings and Etchers' Podróżnik pod lasem.
Tematem większości jego prac są widoki leśne i pejzaże, tworzył także nawiązujące do mitologii sceny narracyjne, często o ukrytym, alegorycznym znaczeniu. W jego twórczości, choć wywodzi się ona z tradycji holenderskiego malarstwa pejzażowego, zauważalna jest inspiracja malarstwem włoskim. Wprawdzie nie ma dowodów na to, że Waterloo znał Włochy, lecz jest bardzo prawdopodobne, że jak wielu współczesnych mu malarzy, odbył taką podróż (wiadomo, że od 1655 r. podróżował po Europie), z pewnością jednak zetknął się z malarzami, którzy wyjeżdżali na południe.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl