Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
URBAŃSKI Szymon | Hannover, 1990 r.

Szymon URBAŃSKI (ur. 1963)

Hannover, 1990 r.

technika mieszana/płótno, blacha, 100 x 138,5 cm
datowany i opisany l.d.:`8.VII=24.VII.90 HANNOVER`, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `SZYMON URBAŃSKI | HANNOVER | 90`
na odwrociu nalepka wystawowa: `SPICCHI dell`Est svl Galleria D`Arte| Autore: Szymon Urbański | Titolo: Hanover | Technica: olio su tela, metallo, technica m| Dimentions 100x140 | Data 1990`

LITERATURA:
- Due Luci: Emilio D`Elia, Szymon Urbański, katalog wystawy, 15.10-4.12.1991, Spicchi dell`Est, [teksty] Paolo Balmas, Anda Rotenberg,[tłumaczenia] Nicole Dunaway, Marzenna Mussi Smolenska, Rzym 1991, s. 2

"Szymon Urbański, tworząc w oparciu o czysty instynkt, znalazł nowy sposób na promocję i wylansowanie odwiecznego splotu codziennego istnienia z poszukiwaniami artystycznymi, znalazł własną, osobistą `manierę`, którą niewątpliwie możemy określić jako świadomą, ironiczną, wybuchową, czasami wręcz okrutną, której jednak nie możemy odmówić ciepłej i pewnej siebie bezpośredniości; rodzaj ekspresji dalekiej od wzniecania niewinnych złudzeń o rzeczywistości naszego życia, z którym mierzy się jednak, nie rezygnując z prerogatyw i niezależności malarstwa.
Prawdziwe odkrycie Urbańskiego polega nie na odnalezieniu i sprecyzowaniu określonych konstelacji semiotycznych instrumentów (które mniej lub bardziej wykazują się ścisłym pokrewieństwem z tymi, które cechowały, przed przypływem neogeometrycznej i neokonceptualnej fali, wszelkie jak najdalej posunięte poszukiwania drugiej połowy lat 80.), lecz na wyczuciu możliwości nadania wymienionym instrumentom wyjątkowych wartości semantycznych, umożliwiających dostrzeżenie horyzontów sensu znacznie głębszych i bardziej intensywnych od tych już funkcjonujących i zastosowanych przez innych. (...)
Z jednej strony Urbański jak wszyscy najbardziej świadomi artyści jego pokolenia odczuwa głęboko problem nieadekwatności języka malarskiego do potrzeby prawdy i transcendencji charakterystycznej dla naszego schyłku wieku i w związku z tym, odrzucając wszelką pokusę ontologiczną, reaguje, nieprawdopodobnie przyspieszając bieg ku nowym i mocniejszym rodzajom znaczenia, z drugiej zaś, dokonując tego, zdaje sobie sprawę z tego, że postawa artysty dzisiaj jest związana z ogromną odpowiedzialnością, a jednocześnie wystawiona na ogromną frustrację. Zwłaszcza w jego kraju, w którym progresywne przyjęcie zachodniego modelu niesie ze sobą całą serię zmian w zachowaniu zbiorowym, które dla wielu staną się wstrząsem. Czy `szarzy`, `zzerowani`, ale pełni `godności` ludzie, których dostrzega przez okno, będą zdolni zachować w sposób trwały tę naturalną prostotę oceny, bez której nie byliby w stanie dożyć dnia dzisiejszego? Czy w dniu dzisiejszym już dostrzegają jutro? Czy zaczęli rozpoznawać, ukryte za wydarzeniami i zachodzącymi zmianami, wieczne siły historii, które już się układają w całość i dostosowują do nowej sytuacji wraz ze wszystkimi złymi cechami endemicznymi człowieczej osobowości? Artysta przyzwyczajony przez własne powołanie do widzenia poza pozorami i szukania wyjątkowych położeń, niezbędnych mu do zaostrzenia wrażliwości, z łatwością dostrzega we frenetycznym spektaklu obrazów wszystko to, przed czym trzeba i będzie trzeba się bronić, i roztropnie włącza je na listę przedmiotów, którym należy oponować.
Czy to przesłanie dotrze do jego publiczności? Lub inaczej: jaka będzie jego publiczność? (...) W obecności takich argumentów należy postulować idealną syntonię, i na odwrót - zarejestrować każdą formę ekspresji w wyższej tonacji. Nie należy więc się dziwić, że tam, gdzie potrzeba bezpośredniego kontaktu, staje się czymś rozdzierającym, humor przyjmuje tony sarkastyczne, zmysł obserwacji staje się bezlitosny, a jasność widzenia przemienia się w pesymizm i tak dalej" (Paolo Balmas, [w:] Due Luci: Emilio d`Elia, Szymon Urbański, Rzym 1991, s. 19-21).



W latach 1983-84 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Swoją artystyczną edukację kontynuował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1988 roku otrzymał dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W 1987 był autorem monumentalnego malowidła na podporach i filarach mostu Grota-Roweckiego w Warszawie. Za tę pracę otrzymał Nagrodę im. H. Stażewskiego, za najlepszą aranżację malarską w przestrzeni, przyznaną przez Fundację Egit. W tym samym roku zadebiutował na wystawie zorganizowanej przez A. Bonarskiego w dawnych Zakładach Norblina w Warszawie. W 1989 rozpoczął współpracę z krakowska Galerią Zderzak. W latach 1989-1998 współpracował z Galerią Spicchi dell`Este w Rzymie. Jego prace wystawiane były na wystawie R. Ziarkiewicza "Raj utracony" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1990). W 2011 związał się z Domem Aukcyjnym Abbey House S.A.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
URBAŃSKI Szymon
Urodził się 11 grudnia 1963 roku w Warszawie. W latach 1983-1984 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Swoją artystyczną edukację kontynuował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1988 roku otrzymał dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W 1987 był autorem monumentalnego malowidła na podporach i filarach mostu Grota-Roweckiego w Warszawie. Za tę pracę otrzymał Nagrodę im. H. Stażewskiego, za najlepszą aranżację malarską w przestrzeni, przyznaną przez Fundację Egit. W tym samym roku zadebiutował na wystawie zorganizowanej przez A. Bonarskiego w dawnych Zakładach Norblina w Warszawie. W 1989 rozpoczął współpracę z krakowska Galerią Zderzak. W latach 1989-1998 współpracował z Galerią Spicchi dell’Este w Rzymie. Jego prace wystawiane były na wystawie R. Ziarkiewicza „Raj utracony” w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1990). W 2011 związał się z Domem Aukcyjnym Abbey House S.A.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl