Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GIERYMSKI Aleksander | CHŁOPIEC NIOSĄCY SNOP Ok. 1895 r.

Aleksander GIERYMSKI (1850-1901)

CHŁOPIEC NIOSĄCY SNOP Ok. 1895 r.

Olej na płótnie
94 x 77 cm
Na odwrocie napis - "mal. A. GIERYMSKI"
Literatura - Aleksander Gierymski 1850-1901, kat. wyst., oprac. Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1938, tabl. 74, s. 26.
- Aleksander Gierymski, oprac. Juliusz Starzyński, Warszawa 1967, il. 92, fig. 43.
- Halina Cękalska-Zborowska, Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974 (reprodukcja).
[H. Cękalska-Zborowska, op. cit., s. 190.]

Obrazy Aleksandra Gierymskiego cechuje szlachetny umiar i dyscyplina. Artysta poświęcał wiele czasu swoim pracom dążąc do doskonałości zarówno w aspekcie kompozycyjnym, jak i stylistycznym. Inspirował się harmonijną sztuką włoskiego renesansu oraz precyzją realistycznych dzieł siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich, bazował także na tradycjach malarstwa polskiego. Realizm Aleksandra Gierymskiego ma wiele wspólnego ze współczesnym mu impresjonizmem. I chociaż twórca nie stykał się bezpośrednio z przedstawicielami tego nurtu, efekt jego pracy był analogiczny do nowoczesnego malarstwa francuskiego: krótkie uderzenia pędzlem, migotliwe przenikanie się kolorów, rozświetlona tonacja barwna (jak np. w słynnym obrazie Altana).
"Chłopiec niosący snop, ukazany w pejzażu, tonącym w blaskach słońca, wędruje ÇubranyĦ w snop zboża, który chroni go przed upałem. Cały obraz jest jakby wypełniony migoczącym światłem, które ożywia każdą grudkę ziemi, spływa po daszku słomianym, wtapiając jego kształty w tło. Obraz ten łączy w sobie jeszcze wyraźniej niż poprzedni cechy realizmu z niektórymi cechami impresjonizmu. Trumna chłopska zamyka pewien rozdział naszego malarstwa o tematyce wiejskiej, a Chłopiec niosący snop jest pracą artysty, który pierwszy w naszej sztuce zaczął operować materią malarską częściowo w sposób pokrewny do impresjonizmu."

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GIERYMSKI Aleksander
Malarz - młodszy brat Maksymiliana Gierymskiego. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 roku studiował w Akademii monachijskiej u H. Anchütza i C. Pilloty'ego, uzyskując w roku 1872 - na zakończenie studiów - nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z "Kupca weneckiego"). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 roku na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka) i wykonując ilustracje dla czasopisma Wędrowiec. W latach następnych często zmieniał miejsca pobytu, na dłużej zatrzymując się w Monachium, Paryżu, Krakowie i w Rzymie. Aleksander Gierymski jest jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl