Olej na płótnie 94 x 77 cm Na odwrocie napis - "mal. A. GIERYMSKI"
Literatura - Aleksander Gierymski 1850-1901, kat. wyst., oprac. Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1938, tabl. 74, s. 26. - Aleksander Gierymski, oprac. Juliusz Starzyński, Warszawa 1967, il. 92, fig. 43. - Halina Cękalska-Zborowska, Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974 (reprodukcja). - Karol Estreicher jr, Straty kultury polskiej pod okupacją niemiecką 1939-1944 wraz z oryginalnymi dokumentami grabieży, Kraków 2003, s. 436. - Włodzimierz Kalicki, Gierymski aresztowany `Gazeta Wyborcza` 2004, nr 112, s. 1. - Włodzimierz Kalicki, Obraz w areszcie `Gazeta Wyborcza` 2004, nr 113, s. 8. - Włodzimierz Kalicki, Sprzedany przed wojną? `Gazeta Wyborcza` 2004, nr 114, s. 12. - Jan Bończa-Szabłowski, Gierymski w zawieszeniu `Rzeczpospolita` 2004, nr 113, s. 16. - Monika Małkowska, Sukces nieobecnego chłopca `Rzeczpospolita` 2004, nr 114, s. 12. [Halina Cękalska-Zborowska, op. cit., s. 190.]
Obrazy Aleksandra Gierymskiego cechuje szlachetny umiar i dyscyplina. Artysta poświęcał wiele czasu swoim pracom, dążąc do doskonałości zarówno w aspekcie kompozycyjnym, jak i stylistycznym. Inspirował się harmonijną sztuką włoskiego renesansu oraz precyzją realistycznych dzieł siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich, bazował także na tradycjach malarstwa polskiego. Realizm Aleksandra Gierymskiego ma wiele wspólnego ze współczesnym mu impresjonizmem. I chociaż twórca nie stykał się bezpośrednio z przedstawicielami tego nurtu, efekt jego pracy był analogiczny do nowoczesnego malarstwa francuskiego: krótkie uderzenia pędzlem, migotliwe przenikanie się kolorów, rozświetlona tonacja barwna (jak np. w słynnym obrazie Altana). `Chłopiec niosący snop, ukazany w pejzażu, tonącym w blasku słońca, wędruje `ubrany` w snop zboża, który chroni go przed upałem. Cały obraz jest jakby wypełniony migoczącym światłem, które ożywia każdą grudkę ziemi, spływa po daszku słomianym, wtapiając jego kształty w tło. Obraz ten łączy w sobie wyraźniej niż poprzedni cechy realizmu z niektórymi cechami impresjonizmu. Trumna chłopska zamyka pewien rozdział naszego malarstwa o tematyce wiejskiej, a Chłopiec niosący snop jest pracą artysty, który pierwszy w naszej sztuce zaczął operować materią malarską częściowo w sposób pokrewny do impresjonizmu.` Obraz Aleksandra Gierymskiego Chłopiec niosący snop znalazł się na liście dzieł zaginionych w czasie II wojny światowej. Jego pojawienie się na rynku antykwarycznym wzbudziło wiele emocji. W ciągu kilku ostatnich miesięcy sprawa własności dzieła została ostatecznie wyjaśniona na rzecz obecnego właściciela.
GIERYMSKI Aleksander
Malarz - młodszy brat Maksymiliana Gierymskiego. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 roku studiował w Akademii monachijskiej u H. Anchütza i C. Pilloty'ego, uzyskując w roku 1872 - na zakończenie studiów - nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z "Kupca weneckiego"). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 roku na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek,Pomarańczarka) i wykonując ilustracje dla czasopisma Wędrowiec. W latach następnych często zmieniał miejsca pobytu, na dłużej zatrzymując się w Monachium, Paryżu, Krakowie i w Rzymie. Aleksander Gierymski jest jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl