We wrześniowym wydaniu „Arteonu” krytycznie przyglądamy się muzeum: sztuki nowoczesnej, narodowemu, krytycznemu i postkolonialnemu. Temat wrześniowego „Arteonu” został wywołany przez książkę byłego dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie Piotra Piotrowskiego „Muzeum krytyczne” i dyskusję wokół niej. W numerze recenzja książki, a obok rozmowa z Wojciechem Suchockim, dyrektorem Muzeum Narodowego w Poznaniu i członkiem Rady Powierniczej MNW, a także tekst analizujący działalność Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Prezentujemy również inny typ muzeów, ledwie ocierających się o artystyczność: Muzeum Zerwanych Związków w Zagrzebiu, kolekcjonujące przedmioty związane z czyimiś minionymi związkami miłosnymi, oraz Królewskie Muzeum Afryki Środkowej pod Brukselą, przykład typowego XIX-wiecznego muzeum etnograficznego założonego przez kolonizatorów.
W najnowszym „Arteonie” ponadto recenzja z londyńskiej wystawy Tracey Emin, a także tekst lubelskim o projekcie „Mikołaj Smoczyński i Robert Kuśmirowski – pomiędzy realnością a metaforą”.
Okładka: „Handcuffs”, 2005, Zagrzeb, Chorwacja, Museum of Broken Relationships, Zagrzeb, fot. Ana Opalic