Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

W styczniowym „Arteonie” paryską wystawę poświęconą impresjonizmowi i modzie omawia Diana Wasilewska, w dziale „Czytanie sztuki” Piotr Bernatowicz analizuje miedzioryt „Syn marnotrawny” Albrechta Dürera, a wystawie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP w 2012 roku pt. „Coming out” przyglądają się Milena Maćkowiak i Agata Ruszkowska.


Okładka: Pierre-Auguste Renoir, „La Balançoire (Huśtawka)”, fragment, 1876, olej na płótnie, 92 x 73 cm, Paryż, Musée d’Orsay, © Musée d‘Orsay, dist. RMN / Patrice Schmidt

Cały ten blichtr. Modne paryżanki na płótnach impresjonistów
„Impresjonizm i moda” w Musée d’Orsay w Paryżu

Wczesne, wielkoformatowe obrazy Claude’a Moneta („Camille”, „Kobiety w ogrodzie” czy niedokończone „Śniadanie na trawie”) ukazują Chic Parisennes w ich najbardziej typowych odsłonach. Artystę, co dowiedli już współcześni mu krytycy, wyraźnie zainspirowały fotografie żurnalowe – skupiające się nie tyle na ukazaniu kobiecej urody, ile jej toalety – modnych, wymyślnych kostiumów i akcesoriów. Na płótnach malarza ubiór (oddany z zachowaniem najdrobniejszych szczegółów, specyfiki kroju i tekstury materiału) niewątpliwie odgrywa rolę decydującą, także jako kompozycyjnie pomyślana plama barwna.


Foto: Claude Monet, „Le déjeuner sur l’herbe (Śniadanie na trawie)”, 1865-1866, olej na płótnie, © Musée d‘Orsay, dist. RMN / Patrice Schmidt, materiały prasowe Musée d’Orsay, Paryż
Człowiek wśród świń. „Syn marnotrawny” Albrechta Dürera
Jeśli odniesiemy się do przypowieści o synu marnotrawnym, z której skorzystał Dürer wybierając motyw do swojej grafiki, dostrzeżemy, że jest to właśnie ten moment, w którym bohater przypowieści zostaje niejako przymuszony fatalną sytuacją, w jakiej się znalazł, do wspomnienia obfitości w domu ojca. [...] Główny bohater, próbując się dostać do świńskiego koryta, bo nie miał innego sposobu, aby napełnić brzuch ich pokarmem, przeżywa chwilę refleksji. Jego motywacja jest w gruncie rzeczy dość przyziemna, materialna. Jednak Dürer przedstawia go w sposób sugerujący refleksję natury fundamentalnej. Radykalną zmianę życia. Choć nie ma przecież, jak wyżej zauważyliśmy, wyraźnego adresata owej modlitwy pośród świń, co czyni ten gest w pewnym sensie absurdalnym. Tego poczucia absurdu doświadcza każdy, kto – powtarzając historię ewangelicznego syna marnotrawnego – w pewnym momencie reflektuje się, że jest tam, gdzie nie chciałby być. Że robi to, co w przeszłości budziło jego obrzydzenie. To wszystko zawiera się w obrazie klęczącego mężczyzny pośród świń, w pustej krainie, gdzie panują głód i nędza.


Foto: Albrecht Dürer, „Syn marnotrawny”, ok. 1496, miedzioryt, 24,6 x 19 cm
Quo vadis, ASP? Najlepsze dyplomy warszawskiej ASP 2012
Obszerną salę wypełniły liczne wielkoformatowe obrazy autorstwa Martina Imricha, które nawiązują do tradycji akademickiej. Po latach dominującej w malarstwie abstrakcji realistyczne przedstawienia na pewno znalazły swoich zwolenników, ale nie wszyscy współcześni odbiorcy są gotowi na tak radykalne zerwanie z modernizmem. Przede wszystkim przeraża emanujący z płócien patos, monumentalność i pompatyczność (co jest najlepiej widoczne w „Męczennicach”), czy też wpisane w sztucznie wykreowane scenerie nagie ciała ludzkie, które mają nawiązywać do idealistycznych klasycznych wzorców. Podobną stylistykę, a zwłaszcza nastrój, dostrzegamy w dziełach z czasów, gdy sztuka nazistowska święciła największe triumfy, czego najlepszym przykładem może być twórczość Adolfa Zieglera. Dla nas wybrana przez Imricha forma jest zbyt paradna, ale po reakcjach dużej części widzów można wnioskować, że obecna jest dziś tęsknota za ideą powrotu do tradycji i porządnym warsztatem artystycznym.


Foto: Martin Imrich, Pracownia Malarstwa, „Superhrdina”, dzięki uprzejmości artysty i ASP w Warszawie
Ponadto w najnowszym „Arteonie”: o relacjach między obrazem a fotografią w kontekście londyńskiej wystawy „Seduced by Art” pisze Piotr Kosiewski, wystawienniczy rok 2012 w Polsce podsumowuje wraz z redakcją „Arteonu” redaktor naczelny Piotr Bernatowicz, pokaz „The Northern Renaissance: Dürer to Holbein” w The Queen’s Gallery w Londynie relacjonuje Adam Dąbrowski. W „Arteonie” także recenzja prezentacji „Ocaleni z Holokaustu” w krakowskiej Fabryce Emalia Schindlera autorstwa Karoliny Staszak, Zofii Jabłonowskiej-Ratajskiej relacja z pokazu „Moby Dick” Krzysztofa M. Bednarskiego w Galerii a Tak oraz tekst Weroniki Aleksandry Kosmali o modzie na dizajn z PRL..
W styczniowym „Arteonie” tradycyjnie również komentarze, recenzje książkowe, aktualia i inne stałe rubryki.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl