Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Na łamach sierpniowego „Arteonu” dominuje temat murali. Piotr Bernatowicz przybliża działalność grupy CitéCréation, Georgii Gruew rozmawia z twórcami Gdańskiej Szkoły Muralu a Adam Dąbrowski z Adrianem Lockiem, kuratorem wystawy Mexico: A Revolution in Art, 1910-1940. Analizę malarstwa Hoppera zawartą w filmie Gustava Deutscha omawia Filip Lipiński, natomiast o Ołtarzu Mariackim Wita Stwosza w obiektywie Andrzeja Nowakowskiego pisze Piotr Bernatowicz.

W służbie rewolucji
Adam Dąbrowski: Można więc powiedzieć, że mur między członkami tej elity a ludem, który chcieli wyzwolić, budząc jego świadomość, wcale nie został zburzony. W wypadku sztuki tak zaangażowanej to z pewnością porażka.
Adrian Locke: Tak, myślę, że z perspektywy lat można to tak ocenić. Gdy pytamy o wagę sztuki owego okresu, możemy z pewnością dojść do wniosku, że pod względem artystycznym była ona nie do przecenienia. Ale jeśli chodzi o jej funkcję mobilizacji mas? Tu mamy do czynienia z wielkim znakiem zapytania...

Foto: Edward Burra, „Spacer”, ok. 1938. Akwarela na papierze, 133.3 x 111.8 cm, kolekcja prywatna, c/o Lefevre Fine Art Ltd; materiały prasowe Royal Academy of Arts
Shirley Gustava Deutscha i Hopper
Ów obrazowy environment stanowił swoiste spełnienie typowego dla odbioru tego malarstwa pragnienia, by pokonać granicę płótna, stworzyć powtarzający hopperowskie tableau vivant i wcielić się w jedną z obrazowych ról. W rezultacie Deutsch zdołał połączyć kilka istotnych aspektów doświadczania obrazów Hoppera: napięcie między obrazem ruchomym a zatrzymanym, dekonstrukcję malarskiego mimesis za pomocą przestrzennej rekonstrukcji, sceniczność lub teatralność obrazów, a wreszcie możliwość ponownego ujęcia, zebrania pofragmentowanego dzieła z powrotem w całość za pomocą technicznego medium: kadru kamery lub aparatu fotograficznego. Shirley stanowi ostateczny efekt tego analitycznego wysiłku.

Foto: Gustav Deutsch „Shirley - Visions of Reality”, kadr z filmu, materiały prasowe 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
W obiektywie Nowakowskiego
Dokumentacja Nowakowskiego idzie jakby wspak takiej całościowej lekturze. Nie ma ona jedynie charakteru zbliżeń fragmentów ołtarza naśladujących proces oglądu, w którym koncentrujemy się na jakimś fragmencie, by po chwili cofnąć się i zobaczyć go w całości. Koncentruje się, oświetlając je ostrym światłem, na wybranych postaciach, czasem na gestach, ukazując je pod różnymi kątami, skutecznie wyodrębnia je z całości. Dodatkowo fotograf usuwa oryginalne tło, zastępując je czernią. Wprowadza kontrast światła i cienia. Wszystko to sprawia, że odnosimy wrażenie obcowania bardziej z barokowym malarstwem Caravaggia niż późnośredniowieczną rzeźbą.

Foto: Andrzej Nowakowski, Ołtarz Mariacki Wita Stwosza, detal, dłonie apostoła, dzięki uprzejmości artysty
W sierpniowym numerze ponadto: Zofia Jabłonowska-Ratajska prezentuje warszawskie murale, Piotr Kosiewski omawia wystawę rzeźby współczesnej w Centre Pompidou oraz rekonstrukcję wystawy Szeemanna w Fondazione Prada w Wenecji, Ekonomie w sztuce w krakowskim MOCAKu recenzuje Karolina Staszak, Emilia Kiecko komentuje „hansenomanię”, natomiast Eulalia Domanowska omawia pokaz kolekcji szczecińskiej Zachęty. W najnowszym wydaniu - jak zawsze - sztuka młodych, komentarze, recenzje książkowe, aktualia.

Okładka: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Muralu (Graffiti) Meeting of Styles, 2012 w Lublinie, fot. Emilia Siwiec
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl