Na łamach sierpniowego „Arteonu” dominuje temat murali. Piotr Bernatowicz przybliża działalność grupy CitéCréation, Georgii Gruew rozmawia z twórcami Gdańskiej Szkoły Muralu a Adam Dąbrowski z Adrianem Lockiem, kuratorem wystawy Mexico: A Revolution in Art, 1910-1940. Analizę malarstwa Hoppera zawartą w filmie Gustava Deutscha omawia Filip Lipiński, natomiast o Ołtarzu Mariackim Wita Stwosza w obiektywie Andrzeja Nowakowskiego pisze Piotr Bernatowicz.
W służbie rewolucji
Adam Dąbrowski: Można więc powiedzieć, że mur między członkami tej elity a ludem, który chcieli wyzwolić, budząc jego świadomość, wcale nie został zburzony. W wypadku sztuki tak zaangażowanej to z pewnością porażka.
Adrian Locke: Tak, myślę, że z perspektywy lat można to tak ocenić. Gdy pytamy o wagę sztuki owego okresu, możemy z pewnością dojść do wniosku, że pod względem artystycznym była ona nie do przecenienia. Ale jeśli chodzi o jej funkcję mobilizacji mas? Tu mamy do czynienia z wielkim znakiem zapytania...
Foto: Edward Burra, „Spacer”, ok. 1938. Akwarela na papierze, 133.3 x 111.8 cm, kolekcja prywatna, c/o Lefevre Fine Art Ltd; materiały prasowe Royal Academy of Arts
Z Adrianem Lockiem, kuratorem wystawy „Mexico: A Revolution in Art, 1910-1940”, rozmawia Adam Dąbrowski
Shirley Gustava Deutscha i Hopper
Ów obrazowy environment stanowił swoiste spełnienie typowego dla odbioru tego malarstwa pragnienia, by pokonać granicę płótna, stworzyć powtarzający hopperowskie tableau vivant i wcielić się w jedną z obrazowych ról. W rezultacie Deutsch zdołał połączyć kilka istotnych aspektów doświadczania obrazów Hoppera: napięcie między obrazem ruchomym a zatrzymanym, dekonstrukcję malarskiego mimesis za pomocą przestrzennej rekonstrukcji, sceniczność lub teatralność obrazów, a wreszcie możliwość ponownego ujęcia, zebrania pofragmentowanego dzieła z powrotem w całość za pomocą technicznego medium: kadru kamery lub aparatu fotograficznego. Shirley stanowi ostateczny efekt tego analitycznego wysiłku.
Foto: Gustav Deutsch „Shirley - Visions of Reality”, kadr z filmu, materiały prasowe 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
Filip Lipiński
W obiektywie Nowakowskiego
Dokumentacja Nowakowskiego idzie jakby wspak takiej całościowej lekturze. Nie ma ona jedynie charakteru zbliżeń fragmentów ołtarza naśladujących proces oglądu, w którym koncentrujemy się na jakimś fragmencie, by po chwili cofnąć się i zobaczyć go w całości. Koncentruje się, oświetlając je ostrym światłem, na wybranych postaciach, czasem na gestach, ukazując je pod różnymi kątami, skutecznie wyodrębnia je z całości. Dodatkowo fotograf usuwa oryginalne tło, zastępując je czernią. Wprowadza kontrast światła i cienia. Wszystko to sprawia, że odnosimy wrażenie obcowania bardziej z barokowym malarstwem Caravaggia niż późnośredniowieczną rzeźbą.
Foto: Andrzej Nowakowski, Ołtarz Mariacki Wita Stwosza, detal, dłonie apostoła, dzięki uprzejmości artysty
Piotr Bernatowicz
W sierpniowym numerze ponadto: Zofia Jabłonowska-Ratajska prezentuje warszawskie murale, Piotr Kosiewski omawia wystawę rzeźby współczesnej w Centre Pompidou oraz rekonstrukcję wystawy Szeemanna w Fondazione Prada w Wenecji, Ekonomie w sztuce w krakowskim MOCAKu recenzuje Karolina Staszak, Emilia Kiecko komentuje „hansenomanię”, natomiast Eulalia Domanowska omawia pokaz kolekcji szczecińskiej Zachęty. W najnowszym wydaniu - jak zawsze - sztuka młodych, komentarze, recenzje książkowe, aktualia.
Okładka: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Muralu (Graffiti) Meeting of Styles, 2012 w Lublinie, fot. Emilia Siwiec
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl