Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Głównym tematem październikowego „Arteonu” są  konkursy i nagrody artystyczne, w które obfituje tegoroczna jesień. Redakcja przedstawia artystów nominowanym do nagrody Spojrzenia 2009, przygląda się laureatom szczecińskiego Festiwalu Sztuki Młodych Przeciąg oraz wrocławskiemu Konkursowi Gepperta. Wyniki tegorocznej Preis der Nationalgalerie für Junge Kunst komentuje Szymon Piotr Kubiak. Ponadto nowojorską prezentację „This world & Nearer ones” na Governors Island recenzuje Sabina Czajkowska, a o wystawach sztuki queer w Berlinie pisze Szymon Piotr Kubiak.


Okładka: Omer Fast, „Nostalgia III”, 2009, dzięki uprzejmości Omera Fasta i GB Agency, Paryż / Postmasters, Nowy Jork / Galerie Arratia, Beer, Berlin, fot. materiały prasowe Nationalgalerie / Hamburger Bahnhof

Wielka koniunkcja
Jesień tego roku jest czasem licznych nagród i konkursów artystycznych. We wrześniu otwarto wystawę artystów nominowanych do nagrody Spojrzenia, przyznawanej przez Galerię Zachęta i Deutsche Bank (22 października poznamy laureata), równolegle trwa wystawa laureatów nagrody Samsung Art Master, organizowanej przez firmę Samsung i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W październiku poznamy laureatów 9. Konkursu Gepperta we Wrocławiu oraz zobaczymy wystawę pokonkursową szczecińskiego Przeciągu. W listopadzie poznamy natomiast laureatów 39. już Bielskiej Jesieni - konkursu malarskiego organizowanego przez Galerię BWA w Bielsku-Białej.
Wydaje się, że nie ma niczego szczególnego w tym, że terminy nagród sąsiadują w czasie - wszak jesień to szczyt sezonu kulturalnego. A jednak takie spotkanie pięciu nagród - biorąc pod uwagę, że większość z nich odbywa się w cyklu dwuletnim - jest równie rzadkie i interesujące jak wielka koniunkcja planet na jesiennym niebie. To zjawisko astronomiczne stwarza okazję do przeprowadzenia ciekawych obserwacji - idąc tym tropem, skierujmy nasz krytyczny obiektyw na nagrody i ich laureatów oraz zastanówmy się, co mówią one o stanie naszego życia artystycznego.


Jakub Słomkowski, „Program Music Box”, instalacja w przestrzeni, III nagroda (5 tys. zł) w konkursie Samsung Art Master 2009
Patrząc
Tegoroczna wystawa konkursowa Spojrzeń jest wyjątkowo spójna, bo niemal wszyscy nominowani prezentują filmy - są to artyści, którzy tworzą wyłącznie, bądź prawie wyłącznie, w tym medium. To ciekawa i nieco zaskakująca zmiana w stosunku do poprzednich edycji i nazwa konkursu - zdominowanego dotychczas przez media przestrzenne - nabiera w tym świetle nowych znaczeń. Dzięki obrazowi filmowemu artyści mogą pokazać także większą liczbę swoich wcześniejszych prac - obok tych najnowszych, często stworzonych specjalnie na wystawę.


Bogna Burska, „12’30’’, 2009, współpraca Michał Januszaniec, found footage wideo, fot. Sebastian Madejski, materiały prasowe Zachęty
Z duchem czasu. Preis der Nationalgalerie für Junge Kunst
Kiedy Grażyna Kulczyk wycofała się z finansowego wspierania poznańskiej drużyny koszykarek, akcentując w zamian swe przywiązanie do artystów i świata sztuki, jej gest wydawał się ekscentryczny, a nawet nieodpowiedzialny marketingowo. Przed dwoma miesiącami równie mało popularną decyzję podjęło kierownictwo BMW, które zrezygnowało ze sponsorowania Formuły 1. W ten sposób bawarska firma zaczęła świadomie podkreślać swe zainteresowanie projektami trwałymi i długofalowymi, a do takich zaliczono właśnie - jako przeciwieństwo „kultury eventu” - sztukę i naukę. Do przedsięwzięć owych należy przyznawana od pięciu lat, a od trzech lat współfinansowana przez samochodowy koncern, Preis der Nationalgalerie für Junge Kunst. Ekonomiczna otoczka nie pozostaje tu bez znaczenia, bo gra toczy się o 50 tysięcy euro, przeznaczone na zakup pracy zwycięzcy, a sama impreza wiąże się ściśle z corocznymi targami Art Forum Berlin.


Annette Kelm, „Venice Zurich Brussels”, 2009, C-Print, dzięki uprzejmości Annette Kelm / Johann König, Berlin, fot. materiały prasowe Nationalgalerie / Hamburger Bahnhof
Znaczenia wyspy
Governors Island jako miejsce letnich wycieczek albo ucieczek od zgiełku miasta (zaludnionego przez turystów) niewątpliwie jest dużym sukcesem społecznym. Wystawa, zorganizowana przez fundację Creative Time, jest zgrabnie skonstruowana, a idea kuratora (Mark Beasley) wydaje się spójna, kiedy doświadczamy jej będąc na wyspie, choć przy głębszym zastanowieniu można dostrzec w niej pęknięcia, które każą wątpić, czy taka praktyka wystawiennicza rzeczywiście jest aż tak atrakcyjna. Często dziś wystawy produkowane są pod dyktando literackich fantazji pisanych przez kuratorów i niewątpliwie dostajemy takie wydarzenie jak gotowy produkt do skonsumowania (w przełknięciu pomaga katalog czy przewodnik po wystawie). Wyspa funkcjonuje trochę jak galeria, z tym, że opakowana w weekendowy papierek, staje się cukierkiem, mającym zwabić współczesną publiczność, być może w ogóle niezainteresowaną sztuką (a niektóre prace przecież wymagają i czasu, i refleksji). Letnia turystyka artystyczna staje się takim samym produktem jak rekreacyjna.


Krzysztof Wodiczko, „Veterans’ flame”, 2009, fot. Michael Marcelle, dzięki uprzejmości Creative Time
Trzy wystawy
Jeff Koons, jeden z najbardziej znanych dziś artystów, wyraził się na temat ich twórczości w pełnych afirmacji słowach: „Trudno byłoby sobie wyobrazić współczesną kulturę bez wpływu Pierre’a i Gilles’a - tak w reklamie, jak i fotografii mody, teledyskach i filmie. To naprawdę globalna sztuka”. Z tego też założenia wychodził Stephan Erfurt, który ściągnął do C/O Berlin dużą retrospektywę królów kiczu. W tym samym czasie, w ramach mniejszego pokazu, zjechały do berlińskiej Galerii Arndt & Partner najnowsze fotokolaże starszych o dziesięć lat Gilberta i George’a. Ich status gwiazdy jest również niekwestionowany. Zaciszne Schwules Museum zaproponowało natomiast wystawę o wiele mniej spektakularną wizualnie, choć równie istotną (jeśli nie najistotniejszą) z historycznego punktu widzenia: prezentację nieznanych dotąd szerszej publiczności rysunków Herberta Lista z lat 40. XX wieku. Zarówno one, jak i towarzyszące im - słynniejsze niegdyś - czarno-białe fotografie, przypomniały postać kluczową dla kształtowania się współczesnej sztuki queer, a nieobecną na artystycznej scenie od ponad 30 lat.


Herbert List, „Auf dem Sofa”, lawowany rysunek piórkiem, 1940, kolekcja prywatna, dzięki uprzejmości Schwules Musem, Berlin
Ponadto w najnowszym „Arteonie” wystawę kolekcji Jarosława i Hanny Przyborowskich w weneckim Pallazzo Donà omawia Katarzyna Boratyn, prezentację „Anabasis. Rytuały powrotu do domu”, odbywającą się w Łodzi w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, relacjonuje Eulalia Domanowska, a działalność rzymskiej grupy Officina San Lorenzo przybliża Przemysław Strożek.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl