Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Tematem listopadowego „Arteonu” są  kobiety -artystki. Wystawę Annette Messager w warszawskiej Zachęcie omawia Katarzyna Urbańska, twórczość Valie Export analizuje Magdalena Moskalewicz, a retrospektywną wystawę Grupy Sędzia Główny we wrocławskiej Galerii Awangarda recenzuje Monika Kędziora.

Okrutna Annette. Wystawa Annette Messager w Zachęcie
„Sztuka jest dla mnie jak tajemnica, sekret wyjęty z życia. Nie wolno nam, artystom, ujawniać zbyt wiele. Jedyne, co możemy zrobić, to dać kilka małych wskazówek, albo nawet niepotrzebnych śladów” – powiedziała w jednym z wywiadów Annette Messager, należąca do najwybitniejszych współczesnych francuskich artystek. Jej sztuka to opowieść o magicznych chwilach z dzieciństwach, baśniach, fantazjach i nocnych zjawach, o których szybko zapominamy, gdy stajemy się dorośli. W tym roku warszawska Zachęta przygotowała monograficzny pokaz twórczości artystki. Przez kilka tygodni można się było zanurzyć w nieco surrealistyczny świat marzeń i nieświadomości. Warto dodać, że była to pierwsza retrospektywa artystki w Polsce.


Zdjęcie: Annette Messager, „Doomestic”, detal, 2000, Kolekcja Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, fot. Annette Messager
Valie Export: między taśmą filmową a kobiecym ciałem
Swoją najbardziej znaną pracę Valie Export zaprezentowała po raz pierwszy podczas wręczenia nagrody za film „Ping-Pong” (na Międzynarodowym Spotkaniu Niezależnych Filmowców w Monachium w 1968 roku). Zamiast pokazać nagrodzony film, artystka wyszła na scenę z przełożonym przez głowę niewielkim kartonem zasłaniającym jej nagie piersi. Zapraszała równocześnie widzów, by „dotykowo oglądali” jej piersi, wkładając ręce do środka kartonu przez znajdujący się z przodu niewielki otwór zasłonięty firanką. Każdorazowy seans trwał 12 sekund, w czasie których Valie skrupulatnie mierzyła czas. „Tapp und Tastkino” (kino dotykowe) również należało do cyklu „kina rozszerzonego”. Podobnie jak „Genitalpanik”, tak i ta praca dotyczy kwestii voyeryzmu i umożliwiania przez kino tego, co na co dzień jest uważane za tabu. Artystka pokazuje w tych akcjach kino jako miejsce wizualizacji męskich fantazji erotycznych. Konfrontuje odcieleśnione i odrealnione spojrzenie właściwe oglądowi kinowemu z materialnością realnego kobiecego ciała; zestawia reprezentację z możliwością prawdziwego doświadczenia. Udowadnia przy tym, jak bardzo ta filmowa reprezentacja wpisana jest w wizualne kody kultury masowej. Innymi słowy, w pracach tych Valie Export pokazuje, jak w świecie kina ludzka seksualność została ograniczona do zbioru klisz (rozumianego w dwojakim znaczeniu tego słowa: i klisz zachowania, i tych filmowych). „Kino dotykowe” było później pokazywane na ulicach w dziesięciu różnych miastach Europy (1968-1971), wykonywane zarówno przez autorkę, jak i inną kobietę. Było to więc „kino objazdowe” z prawdziwego zdarzenia.


Zdjęcie: Valie Export, „Tapp und Tastkino”, 1968, materiały prasowe Belvedere
Białe kropki na czerwonym tle. Retrospektywa Grupy Sędzia Główny
Recepcja twórczości Grupy Sędzia Główny została zdominowana przez zestaw powtarzających się pojęć, mających wyrazić kwintesencję działań artystek, między innymi: siostrzaństwo, bliźniactwo, intymność, magnetyzm, abiekt, bierność, cielesność, seksapil, feminizm, krytyka społeczeństwa. Czy pojęcia te dają się wciąż obronić jako opis zapośredniczonego doświadczenia performance Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak?
Wyjątkowość Grupy Sędzia Główny zasadza się na rozdwojeniu podmiotu. W trakcie performance artystki zawsze są maksymalnie do siebie upodobnione. Noszą identyczne peruki, są tak samo ubrane, ewentualnie obie rozebrane. Wykonują zdublowane gesty. Wystawa powtarza to powtórzenie. Dodatkowo sytuuje je w centrum i uwypukla, jak w wypadku podwójnej dokumentacji Rozdziału LXI, gdzie dwa monitory umieszczone naprzeciwlegle w wąskim korytarzu ukazują z dwóch punktów widzenia słynny performance, w którym podczas łódzkiego „Święta kobiet” artystki wylizywały podłogę Galerii Manhattan; ukazanie każdej z artystek na osobnym monitorze w interesujący sposób lokuje widza w przestrzeni pomiędzy. Owo powtórzenie powtórzenia zachęca do wyszukiwania różnic.


Zdjęcie: Grupa Sędzia Główny, Rozdział LXI, Święto Kobiet w Łodzi, Galeria Manhattan, 2007, fot. Andrzej Grzelak, materiały prasowe Galerii Awangarda
W najnowszym „Arteonie” także: „Semiotykę kuchni” Marthy Rosler w ramach „Czytania sztuki” omawia Filip Lipiński, w ramach „Sztuki młodych” z Pawłem Dunalem i Rahimem Blakiem rozmawia Adam Andrzej Fuss, wystawę „Powtórka z teorii widzenia” w CSW Zamek Ujazdowski recenzuje Anna Diduch, związki między filmami Artura Żmijewskiego a warszawskim sporem o krzyż tropi Rafał Jakubowicz, prezentację malarstwa Jakuba Juliana Ziółkowskiego w Zachęcie analizują Zofia Jabłonowska-Ratajska i Przemysław Chodań. Ponadto prezentowanej w Oranżerii Pałacu w Wilanowie kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego przygląda się Mat Maria Bieczyński, a wystawę „Otwarte Archiwum/Wrocław’70” i recenzje na jej temat komentuje Aneta Rostkowska.
W „Arteonie” także zapowiedzi nowości wydawniczych autorstwa – zgodnie z tematem numeru – kobiet, polskich krytyczek i historyczek sztuki, wykładowczyń akademickich. A także „lubię | nie lubię” – ostatnie wydarzenia w polskim świecie artystycznym, tym razem okiem Magdaleny Moskalewicz.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl