Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Temat lipcowego „Arteonu” to sztuka ulicy – nasi autorzy wspominają genezę sztuki ulicy, wskazują na powody jej dzisiejszej popularności w Polsce, a także zwracają uwagę na prawne problemy związane z nieskrępowaną twórczością w przestrzeni miejskiej. W lipcowym „Arteonie” piszemy o wydarzeniach i festiwalach odbywających się we Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Poznaniu, Łodzi i Warszawie. A także zestawiamy je z amerykańskim miastem murali – Filadelfią. W temacie numeru również rozmowa z Mateuszem Miesto Ściechowskim, artystą i członkiem fundacji Vlepvnet.


Okładka: Remed, mural na budynku przy ul. Taczaka 11 w Poznaniu (fragment), fot. Maciej Męczyński

Oswajanie sztuki ulicy. Street art > Wrocław
Street art podążył dwoma różnymi drogami. Pierwszą z nich można określić mianem uładzonej (artystyczno-komercyjnej), drugą – zbuntowanej (często utożsamianej z wandalizmem). Zasługą tej pierwszej jest stopniowa rehabilitacja graffiti w powszechnej świadomości społecznej, jako formy wyrazu artystycznego. Ciemną stroną tej drugiej jest zaś działanie na granicy prawa. Aspekt ten łączy się z pytaniem, kto wydaje zgodę na korzystanie z przestrzeni publicznej i gdzie leżą prawne granice tego korzystania?


Zdjęcie: Mural wykonany przez Blu na Wyspie Słodowej we Wrocławiu w ramach Festiwalu Artyści Zewnętrzni 2008, materiały prasowe BWA Wrocław
Społeczne murale i refleksyjne billboardy. Street art > Gdańsk i Toruń
Gdańsk buduje stałą galerię murali, trwałą wizytówkę miasta; w Toruniu sztuka jest tymczasowa, efemeryczna, ale konsekwentnie realizowana pozostawia trwały ślad wśród odbiorców. Gdańsk wykorzystuje swoją historię i współtworzy mit wolnego miasta, Toruń skupia się na współczesnej kulturze, śmiało wchodząc w polemikę z nią i świadomie współtworzy kulturę ulicy.
Oba projekty nie wykorzystują jedynie atrakcyjności wystawienniczej miast, ale w sposób zdecydowany pracują na jego specyfice, stanowiąc przykłady pozytywnego uczestniczenia artystów w grze o miasto, współtworzenia jego obrazu i zabierania głosu w sprawach publicznych.


Zdjęcie: Mariusz Waras, mural na ul. Pilotów 12 na Zaspie w Gdańsku, 2009, fot. Adam Korzeniewski (www.adamkorzeniewski.com), materiały prasowe Monumental Art
Polifoniczność peryferii. street art > Poznań
Wzrastające zainteresowanie nowymi formami ponownego wykorzystania przestrzeni miejskiej można zaobserwować znacznie częściej już nie tylko na peryferiach, ale również w centrach miast, odmienionych przez nowy wygląd zapomnianych miejsc. W ramach pierwszej edycji Festiwalu Murali Outer Spaces w Poznaniu mieliśmy do czynienia z rozwinięciem hiszpańskiej i francuskiej formuły organizacji festiwali, w których punkt ciężkości pada na wprowadzenie elementu wywodzącego się obrzeży miejskich na główne ulice w środku miasta.


Zdjęcie: Sam 3, ul. Garbary 41, fot. Kamil Lipiński
Łódzkie podwórko. street art > Łódź
Łódź, w przeciwieństwie do Wrocławia czy Warszawy, nie ma sławy ważnego ośrodka sztuki ulicy. Ten brak reputacji jest po części uzasadniony, chociaż w ostatnich dwóch latach rośnie liczba wydarzeń związanych ze street artem i zainteresowanie łodzian tym nurtem artystycznym. Za ostatnie poruszenie w dziedzinie działań w przestrzeni miejskiej odpowiedzialna jest przede wszystkim fundacja Urban Forms.


Zdjęcie: Mural autorstwa Gregora i CiahCiaha, ul. Lipowa 44, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Urban Forms
Miasto murali. street art > Filadelfia
Dziś w Filadelfii istnieje ok. 1500 murali z ponad 3000, które namalowano tam w ciągu ostatniego ćwierćwiecza (część uległa zniszczeniu na skutek zmian w strukturze miasta). Historia tak wielkiej kondensacji namurnych obrazów sięga początku lat 80. – w 1984 roku burmistrz miasta zainicjował Philadelphia Anti-Graffiti Network, projekt wymierzony, jak nazwa wskazuje, przeciwko innemu zjawisku sztuki ulicy, pokrywającemu całe miasto graffiti.


Zdjęcie: Ernale Martinez, „Malcolm X”, Ridge Ave i W. Susquehanna Ave, 2005, fot. Jack Ramsdale, © City of Philadelphia Mural Arts Program
Jakość buduje zaufanie
Aleksander Hudzik: Jaka jest rola instytucji sztuki w przestrzeni publicznej?
Mateusz Miesto Ściechowski: Przede wszystkim ważna jest komunikacja. Powinniśmy mówić, dlaczego to, co robimy, jest istotne. Tłumaczyć to, co w tej sztuce się dzieje, zwłaszcza oddolnie, ludziom, którzy z tą sztuką obcują na co dzień – mieszkańcom miasta. Chcemy tworzyć takie inicjatywy, które coś wniosą w przestrzeń miejską, a nie kolejny festiwal street artu, tych mamy już w Polsce kilka. Nie chodzi o to, żeby pięciu ludzi zamalowało całe miasto. To jest kompletnie nudne.


Zdjęcie: Eltono przy pracy, Warszawa 2011, fot. materiały prasowe fundacji Vlepvnet
W lipcowym „Arteonie” ponadto jak zawsze relacje z wystaw w Polsce i za granicą: z wystawy „Particolare” w Palazzo Donà w Wenecji, festiwalu Alternativa w Gdańsku i z prezentacji inaugurujących wystawienniczą działalność Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Z polskich wydarzeń recenzujemy także Miesiąc Fotografii w Krakowie i dwa artystyczne projekty: “Cień” Łukasza Skąpskiego, zrealizowany w MN w Krakowie, a także fotograficzny projekt Nicolasa Grospierre’a „Zdjęcie, które rośnie”, zrealizowany w mieszkaniu fotografa Tadeusza Sumińskiego. W dziale „Archiwum sztuki” przypomnienie postaci Jacka Smitha, reżysera awangardowych filmów, którego retrospektywa odbywa się w ramach tegorocznego festiwalu Era Nowe Horyzonty. W najnowszym „Arteonie” także recenzja książki „Filozofia sztuki masowej” Noëla Carrolla.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl