Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

W czerwcowym „Arteonie” w kontekście letniego przeboju Muzeum Narodowego w Krakowie, wystawy „Aleksander Rodczenko. Rewolucja fotografii”, odbywającej się w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie, osobę i dzieło gwiazdy rosyjskiej awangardy przybliża Katarzyna Bik. Publikujemy także kalendarium twórczej drogi Aleksandra Rodczenki. Ponadto w najnowszym „Arteonie” nowojorską retrospektywę Cindy Sherman omawia Agnieszka Drączkowska, a o wystawie „Out of Focus: Photography” w Saatchi Gallery w Londynie pisze Agata Mazur.


Okładka: Aleksander Rodczenko, „Lila Brik. Portret do plakatu Książki”, 1924, fotografia, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii

Musimy eksperymentować
Wystawa fotografii Aleksandra Rodczenki w MN w Krakowie

W lutym 1917 roku nastąpił koniec panowania Romanowów i upadek Cesarskiej Akademii Sztuki, kierującej przez 200 lat rosyjskim życiem artystycznym. W Moskwie i Petersburgu rozpoczął się bój o sztukę i edukację przyszłości. Zdemobilizowany Rodczenko (dostał powołanie do wojska i został kwatermistrzem pociągu sanitarnego) wraca do Moskwy. Z Tatlinem projektuje wnętrze kawiarni Pittoresque, robi abażury. Eksperymentuje z linią, nazywając to linearyzmem. Projektuje spiralne budowle, „fantazje architektoniczne”. Bada możliwości tkwiące w różnych materiałach – deskach, sklejkach, papierze. Już w 1920 roku uznano oryginalność jego prac.


Foto: Aleksander Rodczenko, „Strażnik przy Wieży Szuchowa”, 1929, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii
Kobieta zmienną jest
Retrospektywa Cindy Sherman w MoMA

Wszyscy jesteśmy produktami tego, co pragniemy zaprezentować światu. Moim zdaniem nawet ludzie, którzy uparcie twierdzą, że dbałość o własny wizerunek to strata czasu, tak naprawdę całe swoje dotychczasowe życie spędzili na przygotowaniach, aby jak najlepiej zaprezentować innym swoje oblicze” – te słowa Cindy Sherman mogłyby posłużyć za myśl przewodnią kończącej się w tym miesiącu retrospektywnej wystawy artystki w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Sherman, obecna na artystycznej scenie od ponad 30 lat, zdobyła sławę i popularność godną celebrytki, a jej ucharakteryzowaną twarz można oglądać nie tylko w galeriach, ale także na stronach magazynu „Vogue” czy w reklamach kosmetyków firmy M. A. C. Wykorzystywanie własnego ciała jako narzędzia służącego kreowaniu coraz to nowych postaci stało się w wypadku Sherman swoistym artystycznym patentem, który z pasją eksploatuje do dziś. Począwszy od legendarnej serii „Untitled Film Stills” z 1979 roku, artystka nieustannie transformuje własny wizerunek, odgrywając przed obiektywem coraz to nowe role, których całe spektrum prezentuje nowojorska wystawa.


Foto: Cindy Sherman, „Untitled #463”, 2007-2008, chromogenic color print, 68 5/8 x 6″ (174, 2 x 182,9 cm), courtesy the artist and Metro Pictures, New York, © 2012 Cindy Sherman, materiały prasowe MoMA
Obraz nieostry
Fotografia w Saatchi Gallery

„Out of focus” to prezentacja 28 fotografów z 14 krajów, która zamierzeniem organizatorów ma pokazać różnorodność stylową i trendy obecne we współczesnej fotografii. Wyboru reprezentacyjnych prac dokonał sam kolekcjoner, znany z tego, że przy tworzeniu swoich wystaw nie współpracuje z kuratorami. Wystawy w galerii Saatchiego są więc bardziej pokazem ulubionych prac, aniżeli realizacjami konceptów kuratorskich. Taka praktyka sprawia, że pod wieloma względami galeria staje się jeszcze bardziej unikalnym sposobem dzielenia się swoją kolekcją, nie tylko poprzez stworzenie dla niej stałego miejsca ekspozycji i darmowe udostępnienie go zwiedzającym. Kolekcjoner konfrontuje się z widzem na bardzo osobistym poziomie, dzieląc się tym, co dla niego w danym temacie najcenniejsze.


Foto: Yumiko Utsu, „Octopus Portrait”, 2009, C-type print, 55 x 44,5 cm, Image courtesy of the Saatchi Gallery, London, © Yumiko Utsu, 2009, materiały pasowe Saatchi Gallery
W czerwcowym wydaniu „Arteonu” także jak zawsze relacje z bieżących wystaw w Polsce i za granicą: z wystawy „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi”, inaugurującej obchody 150-lecia MN w Warszawie, z prezentacji „Baumeister der Revolution” w berlińskim Martin-Gropius-Bau, z trzeciej odsłony wrocławskiego festiwalu sztuki w przestrzeni publicznej „Out of Sth”, z wystawy „Sceny rodzajowe 2012” w warszawskiej Galerii Propaganda. W „Komentarzach”: tegorocznym laureatom nagrody krytyki im. Jerzego Stajudy przygląda się Jan Michalski (sam laureat tej nagrody), a Andrzej Biernacki niepokornie komentuje tegoroczne Biennale w Berlinie.
W najnowszym „Arteonie” również jak zwykle recenzje książkowe, aktualia i inne stałe rubryki.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl