WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
Furta kościelna, lata 50. XX wieku
fotografia czarno-biała, vintage print, brom
29x40 cm
sygnowana p.d.: Tadeusz Wański, na odwrocie: pieczęć Komisji Artystycznej ZPAF; pieczęć artysty oraz opis: Nr. 57 Furta Kościelna, brom, Tadeusz Wański, Gdynia, Słupecka 8"
* droit de suite
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
fotografia czarno-biała, vintage print, edycja 1/3
29x40 cm
na odwrocie pieczęć wystawowa: Związek Polskich Artystów Fotografików, VII Ogólnopolska Wystawa Fotografiki, 1957 r.; pieczęć artysty oraz opis: Nr. 1, Siwki, Wyst. Ogólnp. Warszawa, edycja 1/3 Warszawa"
* droit de suite
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
To go on travel, lata 30. XX wieku
vintage print, gelatin silver print, 30 x 40 cm
na odwrocie odręczny napis ołówkiem oraz pieczęć
oprawa Renes
Rekomendacja
Po śmierci artysty zniszczeniu uległy wszystkie jego negatywy, stąd oryginalne prace Tadeusza Wańskiego są wyjątkowo wartościowe kolekcjonersko.
* droit de suite
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
Pod brzemieniem nieba, l. 20. XX wieku
vintage print, gelatin silver print, 30 x 40 cm
na odwrocie zdjęcia naklejka wystawowa z napisem wykonanym na maszynie do pisania: "WAŃSKI Tadeusz, Poland 1. Under the burden of the sky"
Rekomendacja
Po śmierci artysty zniszczeniu uległy wszystkie jego negatywy, stąd oryginalne prace Tadeusza Wańskiego są wyjątkowo wartościowe kolekcjonersko.
* droit de suite
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 29,8 x 39,8 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 39,7 x 29,6 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 29.8 x 39.8 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 39.7 x 29.6 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
fotografia czarno-biała, papier, 29,8 x 39,6 cm,
na odwrocie tytuł ołówkiem: Pejzaż z topolami; czerwona pieczęć autorska: Tadeusz Wański / HON EFIAP / Art. Fotografik Z.P.A.F / Gdynia, ul. Warszawska 5.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
lata 30. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 29,9 x 39,8 cm,
pieczęć autorska, pieczęć z wystawy zagranicznej z 1956 r., naklejka z nazwiskiem autora oraz tytułem pracy w jęz. polskim i niemieckim i opis na odwrocie,
vintage print
Przedstawiona fotografia to charakterystyczny dla twórczości Wańskiego kadr utrzymany w piktorialnej stylistyce. Na miano największego poety polskiego krajobrazu zasłużył sobie właśnie takimi, miękkimi w rysunku i bogatymi w światłocienie, romantycznymi ujęciami. Fotografia została wykonana w Gdyni, z którą artysta był związany od lat 30.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
1930s
gelatin silver print, 29.9 x 39.8 cm,
artist`s stamp, international exhibition stamp dated 1956, label with artist`s
surname and picture title written in Polish and German on the reverse,
vintage print
This photograph is an example of the pictorial style typical of Wański`s work. Wański owes his reputation of the `greatest poet of Polish landscape photography` to pictures as these - romantic, softly-drawn and rich in chiaroscuro effects. The photograph was made in Gdynia, with which the artist was connected since 1930s.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
lata 30. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 29,7 x 39,7 cm,
tytuł i pieczęć autorska na odwrocie,
vintage print
Wański wyrażał swoją twórczością zachwyt nad pięknem otaczającego świata. Pozostając wiernym bardziej klasycznemu podejściu do obrazu fotograficznego tłumaczył: “Tyle jest piękna wokół nas w przyrodzie, że naprawdę nie pojmuję, jak można znajdować zadowolenie w odtwarzaniu rzeczy banalnych, chociaż technicznie dobrze sfotografowanych, jak można gorączkowo i za wszelką cenę szukać coraz innych sposobów pseudooryginalnych i tryumfalnie ogłaszać, że wszelkie dotychczasowe osiągnięcia i zdobycze są przeżytkiem". (Fotograf Polski, za Ignacy Płażewski Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii, PIW, 1982).
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
lata 30. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 29,7 x 39,5 cm,
sygn. na przodzie,
tytuł, opisy "Nr. 48", "bromografika" oraz pieczęć autorska na odwrocie,
vintage print
Przedstawiona fotografia jest typowym dla twórcy pejzażem charakteryzującym się miękkim rysunkiem. Osiągał on efekt piktorialnych obrazów dzięki stosowaniu różnorodnych szlachetnych technik fotograficznych. Dzięki temu z łatwością manipulował światłocieniami oraz natężeniem kontrastu.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
1930s
gelatin silver print, 29.7 x 39.7 cm,
titled and atrist`s stamp on the reverse,
vintage print
Wański`s works express the artist`s appreciation of the beauty of the surrounding world. Remaining faithful to the more classical approach to photography, he explained: "There is so much beauty in the surrounding nature that I find it hard to understand how one can seek satisfaction in reproducing banal things - however perfectly photographed - how one can strive feverishly and at any cost to discover ever newer pseudo-original methods and announce triumphantly that any previous accomplishments are relics." (Fotograf Polski, after Ignacy Płażewski`s A Look into the Past of Polish Photography, PIW, 1982).
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
1930s
gelatin silver print, 29.7 x 39.5 cm,
signed on the front,
titled, descriptions: "Nr. 48", "bromografika" and artist`s stamp on the reverse,
vintage print
This landscape is typical of Wański`s style, characterised by soft outlines. Wański achieved the pictorial-like effects in his photography by using a variety of techniques to manipulate the chiaroscuro effects and intensity of the contrast.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
lata 20. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 30 x 40 cm,
pieczęć autorska, tytuł ołówkiem oraz naklejka z nazwiskiem i tytułami polskim i angielskim Under the burden of the sky na odwrocie,
vintage print
Ignacy Płażewski pisząc o Wańskim (Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii, PIW, 1982) przytoczył słowa Mariana Dederko, które bardzo trafnie ukazują twórczość artysty: "(...) tematem jest nasze proste, zwyczajne, nieskomplikowane otoczenie, tylko że to otoczenie, przeszedłszy przez ręce Wańskiego, nabiera tak wielkiego uroku i sentymentu, że nie można dziwić się Bułhakowi, który na I Salonie w Warszawie godzinami całymi wpatrywał się w jego pejzaż romantyczny z topolami i nigdy nie mógł nasycić się jego pięknością". Prezentowana fotografia jest dowodem na to, iż nie bez powodu Wański nazywany jest największym poetą polskiego krajobrazu.
Inna odbitka tej pracy znajduje się w prywatnej kolekcji Wojciecha Jędrzejewskiego, który wskazuje ją jako perłę swojego zbioru.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
lata 40. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 29,8 x 39,8 cm,
pieczęć autorska, pieczęć wystawy w Brazylii,
tytuł ołówkiem oraz naklejka z nazwiskiem i tytułem angielskim
On the grubbed land na odwrocie,
vintage print
Fotografię tę można uznać za jeden z bardziej reprezentatywnych przykładów piktorialnej estetyki w fotografii. Oparta jest bowiem na malarskich wzorcach zarówno w swej formie, z miękkimi światłami i rozmytymi konturami, ale także kompozycji nawiązującej do klasyki malarstwa.
Publikacja: Jan Sunderland, Estetyka fotografii krajobrazu (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963).
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
przed 1935
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 30 x 40 cm,
pieczęć autorska oraz tytuł Wehrtürme in Marienburg ołówkiem na odwrocie,
vintage print
Prezentowana praca przywodzi na myśl inną znaną pracę Wańskiego pt. Zaczarowany zameczek (1937). W krajobrazie będącym głównym tematem twórczości artysty często pojawia się architektura w postaci zamków i pałacyków, które ujęte w piktorialnej stylistyce jawią się jako bajkowe krainy.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
1920s
gelatin silver print, 30 x 40 cm,
artist`s stamp, title written in pencil,
label with surname and the Polish and English titles on the reverse,
vintage print
When writing about Wański in his book A Look Back on Polish Photography (PIW, 1982) Ignacy Płażewski quoted Marian Dederko, who had very accurately characterised Wański`s work: "(...) it focuses on simple, commonplace and uncomplicated surroundings. Yet, after passing through Wański`s eye, the scene acquires a great charm and sentiment such that one can hardly wonder why Bułhak would spend hours contemplating Wański`s romantic landscape with poplars at the 1st Salon in Warsaw". This photograph proves that Wański is rightly called the greatest poet of the Polish landscape.
Another print of this photo is owned by Wojciech Jędrzejewski, who considers it to be a highlight of his collection.
cena wywoławcza: Wykup abonament
WAŃSKI Tadeusz (Środa, 1894-1958, Szczecin)
1940s
gelatin silver print, 29.8 x 39.8 cm,
artist`s stamp, exhibition stamp from Brazil,
title written in pencil,
label with surname and the English title on the reverse,
vintage print
The work could be considered as one of the most emblematic examples of pictorial aesthetics in photography. It invokes painting both in its form, with soft lights and blurred contours, and its composition, which resembles that of well-known paintings.
Publication: Jan Sunderland, Aesthetics of Landscape Photography (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963).
cena wywoławcza: Wykup abonament