ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 6 x 9 cm
na odwrociu ołówkiem: '(znak copyright) Ireneusz Zjeżdżałka 2000'
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Mikuszewo, 2001 z cyklu Sedymentacja
2001
odbitka żelatynowo-srebrowa, 16 × 16,2 cm (27 × 27,3 cm),
prawdopodobnie jedna z trzech istniejących odbitek
vintage print
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że Zjeżdżałka nie jest zainteresowany w fotografii człowiekiem. Jednak nic bardziej mylnego. Wszystko, co uwiecznione na jego kliszach, jest szczegółową opowieścią o ludziach, których udało mu się odwiedzić lub o tych, po których odnalazł tylko ślady. Artysta tak wspominał w 2007 r. swoją wizytę w Mikuszewie: "W 2001 zrobiłem tu dwie fotografie w starej, na pierwszy rzut oka całkowicie opuszczonej chacie, do której przylegały dwa budynki gospodarcze. W rzeczywistości opuszczona była w 90 procentach. [...] Człowiek miał co prawda prąd i telefon (w razie nagłego wypadku), do tego stary czarno-biały telewizor (nie wiem czy działający), za to zajmował tylko jedną izbę bez bieżącej wody - przerobioną odpowiednio kuchnię".
Publikacje: okładka monograficznego albumu Sedymentacja (Galeria Zderzak, 2004), Fotografie (Kropka J.W. Śliwczyńscy, 2009).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Mikuszewo, 2001 from the Sedimentation series
2001
gelatin silver print, 16 × 16.2 cm (27 × 27.3 cm)
probably one of three existing prints
vintage print
On the face of it, Zjeżdżałka is not preoccupied with humans in his photography. However, this is far from being true. Anything that is captured on his film, is a detailed story about the people he met or whose traces he found. As he recollects his visit to Mikuszewo, "In 2001, I took two photographs here, in an old apparently abandoned cottage, with two farm buildings adjacent to it. In fact, it was 90 per cent abandoned. [...] Even though the man living there had electricity and a telephone line (for emergency calls), as well as an old black-and-white TV set (probably not working), he occupied only one of the rooms - the converted kitchen, with no running water."
Publications: cover of the monographic album Sedimentation (Galeria Zderzak, 2004), Photographs (Kropka J.W. Śliwczyńscy, 2009).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Września, 2002 z cyklu Sedymentacja
2002
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 16 x 16 cm (22 x 22 cm),
jedna z pięciu znanych odbitek
Artysta przez kilka lat utrwalał na fotografiach opuszczone i zdegradowane miejsca w okolicach Wrześni. Kadry wypełnione śladami ludzkiej obecności składają się na serię, którą Zjeżdżałka zatytułował metaforycznie Sedymentacja. Termin wywiedziony ze słownika geologicznego oznacza "osadzanie się", a dokładniej gromadzenie się na powierzchni skorupy ziemskiej, pod wpływem siły ciężkości, materiałów niesionych przez wody płynące, lodowce, wiatr, rozpuszczonych lub zawieszonych w wodzie.
Wystawy, m.in.: Sedymentacja, Galeria Zderzak, Kraków (2004).
Publikacje, m.in.: monograficzna książka Ireneusz Zjeżdżałka. Fotografie (Kropka, 2009) oraz album Sedymentacja (Galeria Zderzak, 2004).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Września, 2002 from the Sedimentation series
2002
gelatin silver print, 16 x 16 cm (22 x 22 cm),
one of five known prints
At the turn of the 21st century, the artist was photographing abandoned and run-down areas near the town of Września. The pictures, filled with traces of human presence, make up a series referred to metaphorically by the artist as Sedimentation. The term comes from a dictionary of geology terms and refers to the deposition or accumulation on the surface of the earth of matter carried by water, glacier, wind, dissolved or suspended in water.
The exhibitions include: Sedimentation, Galeria Zderzak, Cracow (2004).
The major publications include his monograph entitled Ireneusz Zjeżdżałka. Photographs (Kropka, 2009) and the Sedimentation album (Galeria Zderzak, 2004).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Gorazdowo z cyklu Sedymentacja
2005
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 16 x 16 cm, (27 x 27 cm)
"Fotografie niekiedy rymują się z obrazem - pusty pokój z fototapetą, przedstawiającą widok na brzeg morza i palmy. (...) Widzialne i rzeczywiste, dalekie i bliskie niemal zrównuje się na fotografiach." - tak o prezentowanej pracy napisał przy okazji wystawy Sedymentacja w moskiewskiej galerii Reflex (2005) Andrey Kudryashov. I dalej o sedymentacji - "(...) określenie geologiczne. Oznacza gromadzenie się skał osadowych. W naszym przypadku jest to jeszcze i skala przesunięcia czasowego, w pełni geologiczna - nie o lata, lecz o epoki. Próba zajrzenia w przeszłość z beznamiętnym zainteresowaniem archeologa."
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Gorazdowo from the Sedimentation series
2005
gelatin silver print, 16 x 16 cm, (27 x 27 cm)
As Andrey Kudryashov commented on the Sedimentation exhibition in the Moscow Reflex Gallery (2005), "the photographs seem to rhyme with the image - an empty room with a photo wallpaper showing beach and palms. (…) What is visible and real, far and near almost gets one in the photographs." Kudryashov goes on to comment on the title of the exhibition: "(…) sedimentation is a geological term meaning the accumulation of sedimentary rocks. But here, it also implies the scale of the time shift, fully geological in nature - not by years, but epochs. It is an attempt to look back into the past with the kind of unemotional interest of an archaeologist."
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
2000
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 16 x 16 cm (27 x 27,3 cm),
jedna z trzech znanych odbitek
Fotografie do cyklu Sedymentacja powstawały w latach 1997-2000. Mimo, iż na zdjęciach Zjeżdżałki brak bohaterów, to można wyczytać z nich ogrom historii ukrytych w opuszczonych miejscach pełnych porzuconych przedmiotów. Artysta uważał iż fotografia ma "pokazywać nasz związek z jakimś miejscem, odczytywać energię w nim ukrytą".
Publikacje, m.in.: monograficzna książka Ireneusz Zjeżdżałka. Fotografie (Kropka, 2009) oraz album Sedymentacja (Galeria Zderzak, 2004).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Haidemuhl z cyklu Strefa Buforowa
2007
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 16,4 x 16 cm (27,5 x 27 cm),
sygn., dat. i opis na odwrocie,
nakład: 1/15 (prawdopodobnie jedna z dwóch wykonanych
przez artystę odbitek z planowanego nakładu 15)
Prezentowana fotografia pochodzi z cyklu Strefa Buforowa, który powstal w 2007 roku podczas pobytu Zjeżdżałki we wsi Haidemuhl, w silnie uprzemysłowionym rejonie Niemiec. Podjęto decyzję o przesiedleniu wsi, dlatego zostały tam puste domy, przedszkole, ośrodek sportowy a w nich wszystkie przedmioty, które dla dawnych mieszkańców nie były już ważne.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Pyzdry from the Sedimentation series
2000
gelatin silver print, 16 x 16 cm (27 x 27.3 cm),
one of three known prints
The photographs from the Sedimentation series were taken in 1997-2000. Although people are missing from Zjeżdżałka`s photographs, one can sense the multitude of human stories hidden in the abandoned places, full of abandoned things. As the artist stated, "photography is to show our relationship with a place, conveying the energy that is deposited there".
Publications include his own monograph, Fotografie (Kropka, 2009), and the album Sedimentation (Galeria Zderzak, 2004).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Haidemuhl from the Buffer Zone series
2007
gelatin silver print, 16.4 x 16 (27.5 x 27 cm).
signed, dated and described on the reverse,
edition: 1/15 (probably one of two prints made
by artist for a planned edition of 15)
This photograph comes from the Buffer Zone series, which Zjeżdżałka made in 2007 during his stay in the town of Haidemuhl, a highly industrialised area of Germany. The authorities decided to resettle the town`s population. The residents moved out leaving behind empty homes, a kindergarten and a sports centre with all the things they no longer needed.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
wydruk/papier, 30 x 22 cm
na odwrociu opisany: `Ireneusz Zjeżdżałka | Września 2001 | 22/50`
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
13 (Września) from the Sedimentation series
2002
gelatin silver print, 16 x 16 cm (27 x 27.3 cm),
one of four prints made by Ireneusz Zjeżdżałka
for a planned edition of 15
Ireneusz Zjeżdżałka claimed that the aim of photography is "to show our relationship with a place, to read the energy that is deposited there". Sedimentation is one of those series in which statically captured spots give an account of a multi-layered history. The image, which is typical of Zjeżdżałka`s style, was made in the artist`s home town.
Publications include the monograph Ireneusz Zjeżdżałka. Photographs (Kropka, 2009), and the album Sedimentation (Galeria Zderzak, 2004).
estimate: 3000 - 4000 zł
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
13 (Września) z cyklu Sedymentacja
2002
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 16 x 16 cm (27 x 27,3 cm),
jedna z czterech wykonanych przez Ireneusza Zjeżdżałkę odbitek
z planowanego nakładu 15 egzemplarzy
Ireneusz Zjeżdżałka twierdził iż fotografia ma polegać na tym by "pokazywać nasz związek z jakimś miejscem, odczytywać energię w nim ukrytą". Cykl Sedymentacja jest jednym z tych, w których właśnie miejsca w statycznie uchwyconych kadrach artysty same sobą opowiadają ogrom historii. Charakterystyczny dla twórczości Zjeżdżałki obraz wykonany został w jego rodzinnym mieście.
Publikacje, m.in.: monograficzna książka Ireneusz Zjeżdżałka. Fotografie (Kropka, 2009) oraz album Sedymentacja (Galeria Zderzak, 2004).
estymacja: 3000 - 4000 zł
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Praha z cyklu Sedymentacja, 2002
fotografia czarno-biała, brom, papier, 22 × 22 cm (wym. obrazu), 62 × 52 cm (wym. papieru); odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia czarno-biała, brom, papier,
22 x 22 cm (w świetle passe-partout);
sygn. dat. i opisane ołówkiem na odwrocie odbitki;
odbitka autorska,
nakład: 1/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
czarno-biała, brom, papier,
22 x 22 cm (w świetle passe-partout);
sygn., dat. i opisana (ołówkiem) na odwrocie odbitki;
odbitka autorska,
nakład: 1/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
Fotografia czarno-biała, baryt, 15,8x15,8 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia czarno-biała, brom, papier, 15,8 x 15,8 cm (odbitka); sygn. ołówkiem na odwrocie; odbitka autorska, nakład: 1/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia czarno-biała, brom, papier, 15,8 x 15,8 cm (odbitka); sygn. ołówkiem na odwrocie; odbitka autorska, nakład: 1/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia czarno-biała, brom, papier,
16 x 16 cm (odbitka); 22 x 22 cm (w świetle passe-partout);
sygn. i opisana na odwrocie odbitki oraz na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia czarno-biała, brom, papier,
16 x 16 cm (odbitka); 22 x 22 cm (w świetle passe-partout);
sygn. i opisana na odwrocie odbitki oraz na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 3/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
ZJEŻDŻAŁKA Ireneusz (1972-2008)
fotografia, 22x21,5 cm
cena wywoławcza: Wykup abonament