Najnowszą ekspozycję w Zachęcie stanowi projekt Zofii Kulik Od Syberii do Cyberii.
Jest to dwudziestojedno – metrowa ściana pokryta osiemnastoma tysiącami mikro fotografii ułożonymi w kilkudziesięciu prostokątach. Każda z fotografii jest kadrem, który był emitowany w telewizji polskiej od lat ’70. Wtedy Zofia Kulik rozpoczęła prowadzenie i gromadzenie tej dokumentacji ikonosfery naszej codzienności.
Silnym aspektem zbierania tego rodzaju kadrów jest, w istocie, stworzenie katalogu manipulacji i sterowania myśleniem, uczuciami oraz mentalnością społeczeństwa.
Pojawiają się kadry syntetyzujące wiek XX: żołnierze, wybuchy nuklearne, odkrycia w zakresie biologii, chemii i fizyki, wojny, choroby, śmierć, przyroda, moda, ciało... za kilka dni zostanie opublikowany unikalny katalog wystawy zawierający autorski opis
każdego zdjęcia!
Monumentalna ściana fotografii wywołuje intensywne uczucia. Pokazuje nasz świat jako krąg pomieszania i dosłownie obrazuje zachowania i tendencje naszego umysłu.
Jesteśmy pokawałkowani na wiele ułamkowych aspektów. Nie wiemy, kim naprawdę jesteśmy, ani z którymi aspektami samych siebie i świata
powinniśmy się identyfikować lub wierzyć. Istnieje tak wiele przeciwnych głosów, poleceń i uczuć walczących o kontrolę, że czujemy się rozproszeni wszędzie, we wszystkich kierunkach....
Zofia Kulik jest niezwykle ciekawą postacią w życiu (artystycznym) Polski. Stworzyła wiele projektów wymierzonych przeciwko reżimowi socjalistycznemu, obnażając
opresyjność socjalistycznego aparatu władzy, uniformizację życia w obrębie panującego systemu (...) jej zainteresowanie performance
wynikało z oferowanych przezeń nowych możliwości krytycznego odniesienia się do panującego systemu i
towarzyszącej mu sztuki. Zakorzeniony w modernizmie rosyjski fotomontaż polityczny promował takie wartości jak siła, masa, jedność nowo powstającego tworu państwowego. Performance umożliwiał ukazanie absurdalności tej retoryki.
Zofia Kulik mówi o sobie, że jest organizatorem bardzo złożonych struktur wizualnych, który zbiera i archiwizuje wizerunki tego świata. I tak właśnie jest, widzimy bezpośredni, a jednak krytyczny, przenikliwy wizerunek naszego świata.
Nota biograficzna:
Zofia Kulik - ur.1947 we Wrocławiu. W 1971 ukończyła Wydział Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1970 – 1971 realizowała pracę dyplomową, której prezentacja polegała na symultanicznym pokazie na trzech ekranach ok. 500 przezroczy.
Od 1971 w artystycznym duecie z Przemysławem Kwiekiem jako KwieKulik prowadzili za własne pieniądze, w swoim prywatnym mieszkaniu w Warszawie niezależną Pracownię Działań, Dokumentacji i Upowszechniania (PDDiU). Realizowali wówczas działania typu performance, instalacje, obiekty, slajdy, czarno – białe fotografie, filmy, wideo, rysunek, malarstwo, pieczątki, mail – art., interwencje, teksty.
Od 1987 Zofia Kulik pracuje indywidualnie, wykonując przede wszystkim wielokrotnie naświetlane fotografie czarno – białe, a także instalacje, obiekty, gabloty i prace video.
Wybrane wystawy indywidualne od 1989r.: 1989
Wizualne idiomy Soc – wiecza, Mała Galeria ZPAF, Warszawa
1990
Motyw ludzki, Galeria Grodzka BWA, Lublin
Idioms of The Soc – ages, Postmasters Gallery, New York
Gotyk między – narodowy, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Motyw ludzki II, Galeria Wyspa, Gdańsk
1992
Portrety trzech, Galeria FF, Łódź
1993
Symbolische Waffen, Kunst und Raum, Wiedeń
Wszytskie pociski są jednym pociskiem, Państwowa Galria Sztuki, Sopot
Broń symboliczna, Zachęta, Warszawa
1994
Broń symboliczna III, Galeria u Jezuitów, Poznań
1995
The Human Motif III, Duncan of Jordanstone College, Dundee, Szkocja
Still Man, Lombard – Freid Fine Arts, New York
1995
The Human Motif III, Zone Gallery, Newcastle upon Tyne
1996
Street Level Gallery, Glasgow Watershed Media Center, Bristol
1997
Symbolic Weapon IV, National Gallery, Praga
1999
Od Syberii do Cyberii, Muzeum Narodowe, Poznań
Urodzona we Wrocławiu. W 1971 ukończyła Wydział Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1970-1971 realizowała pracę dyplomową, której prezentacja polegała na symultanicznym pokazie na trzech ekranach ok. 500 przezroczy.
Od 1971 roku w artystycznym duecie z Przemysławem Kwiekiem jako KwieKulik prowadzili za własne pieniądze, w swoim prywatnym mieszkaniu w Warszawie niezależną Pracownię Działań, Dokumentacji i Upowszechniania (PDDiU). Realizowali wówczas działania typu performance, instalacje, obiekty, slajdy, czarno-białe fotografie, filmy, wideo, rysunek, malarstwo, pieczątki, mail-art., interwencje, teksty.
Od roku 1987 Zofia Kulik pracuje indywidualnie, wykonując przede wszystkim wielokrotnie naświetlane fotografie czarno-białe, a także instalacje, obiekty, gabloty i prace wideo.
Inne wydarzenia Galerii
10 - 10 czerwca
Ale wtopa, czyli o odwadze...
Żyjemy w czasach, w których większość używanych przez…
16 maja
Spojrzenia 2019 - Nagroda...
Spojrzenia to najważniejszy w Polsce konkurs…
30 marca - 23 czerwca
Wystawa "Polska" na eksport
„Polska” na eksport prezentuje niemal 300…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl