Wyniki 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu
Wernisaż: 2014-06-07 19:00:00
Jury 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w składzie: Stephan Bundi, (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara, (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy), Jakub Stępień Hakobo (Polska), któremu przewodniczył David Crowley, przyznało następujące nagrody:
Złoty medal - Wiesław Rosocha, Polska
plakat nr 237 - Inne obszary, inne formaty. Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, 2013
uzasadnienie:
Decyzją Jury Złoty Medal trafi do Wiesława Rosochy za plakat towarzyszący własnej wystawie artysty w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Projekt niesie bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu. Warstwowo zarysowane sylwetki sugerują na przykład seryjność, która cechuje to medium, a zwrócenie uwagi widza na oczy podkreśla znaczenie zmysłu wzroku. Rosocha robi ewidentny ukłon w stronę modernistycznej awangardy, ale równocześnie wyznacza nowy, subtelny ton za sprawą zabiegu użytego wobec faktury oraz sposobu, w jaki nakreślono oczy. Kształt głowy wraz z czcionką tworzą piękną kompozycję.
Srebrny medal - Andreas Golde, Niemcy
plakat nr 73 - Theodor W. Adorno. Uniwersytet Sztuki Folkwang
uzasadnienie:
Plakat Andreasa Golde ilustrujący seminarium poświęcone dorobkowi Theodora W. Adorno oddaje delikatną konstrukcję pism filozofa w formie quasi-strukturalnych bloków. Ograniczona paleta kolorów, dyskretna typografia i technika rastra robią oszałamiające, niezapomniane wrażenie.
Srebrny medal - Jakob Kirch, Niemcy
plakat nr 134 - Otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie Schauspiel Stuttgart
uzasadnienie:
W pierwszej chwili plakat Jakoba Kircha dla Schauspiel Stuttgart zdaje się podważać dominujący pogląd, że projektowanie graficzne polega na systematycznej organizacji słów i obrazów. Praca emanuje energią, a całość rozwiązania plastycznego z niepokornymi liniami przywodzi też na myśl przemoc. Mimo wszystko projekt jest przejrzysty, a przekaz - klarowny, ale budzący emocje.
Brązowy medal - Lech Majewski, Polska
plakat nr 174 - Beckett
uzasadnienie:
Plakat Lecha Majewskiego do serii spektakli na podstawie sztuk Samuela Becketta w Teatrze Powszechnym w Radomiu prezentuje kontrastowe podejście do typografii. Rozdźwięk między wydatnością nazwiska dramaturga a subtelnymi liniami tekstu, które być może sugerują ciąg myśli i wewnętrznych głosów, jest bardzo efektowny. Negatyw kobiecej sylwetki również budzi skojarzenia ze sferą egzystencjalną.
Brązowy medal - Dmitry Mirilenko, Rosja
plakat nr 179 - Majakowski 120 (1, 2, 3)
uzasadnienie:
Potrójny plakat Dmitrija Mirilenki, wykorzystujący jedną z fotografii Aleksandra Rodczenki, stanowi niezwykle liryczny komentarz na temat postaci Władimira Majkowskiego, tragicznie zmarłego poety-rewolucjonisty. Trzyczęściowa forma ukazuje etapy życia artysty w zwięzły, ale tkliwy sposób. Znaki typograficzne, które wydają się dryfować na powierzchni projektu, wskazują na charakter pracy Majakowskiego. Brak liter zachęca jednak czytelnika do użycia wyobraźni i dopowiedzenia sobie tego, co nie zostało wyrażone wprost.
Nagroda Honorowa im. Józefa Mroszczaka przyznawana przez jury w imieniu Rektora ASP w Warszawie - Haiping Li Design Studio, Chiny
plakat nr 160 - Prawda (bez tekstu) / Truth (without text), Instytut Sztuk Pięknych w Hubei / Hubei Institute of Fine Arts
uzasadnienie:
W uznaniu dla znaczenia twórczości autorskiej Jury postanowiło, że Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka otrzyma Haiping Li Design Studio za plakat, który otwarcie i dosadnie komentuje interesy handlowe przyczyniające się do zanieczyszczenia obszarów zamieszkałych przez wielu ludzi. Projekt jest przejrzysty, dzięki czemu idealnie wpisuje się w tradycję grafiki plakatowej. A ponieważ na celowniku znalazły się Chiny, przekaz pracy ma charakter globalny.
Złoty Debiut - Łukasz Kowalski, Polska
plakat nr 34 - Studnia Nadziei - 60% / The Well of Hope - 60%
uzasadnienie:
Zwycięzcą w kategorii Złotego Debiutu zostaje Łukasz Kowalski, autor serii plakatów nawołujących do poprawy jakości i dostępu do wody w Afryce. Zdaniem Jury prace Kowalskiego dowodzą niesamowitego wyczucia projektanckiego, ujawnionego zwłaszcza w przywiązaniu tak wielkiej wagi do szczegółów. Plakaty te łączą piękno z błyskotliwym przekazem – jeden ukazuje na przykład oko, które zmienia się w tarczę za sprawą zapisu „60%”. Poszczególne obrazy, wzory i typografia są dobrze wyważone - żaden element nie dominuje nad pozostałymi.
Rywalizacja w kategorii Złotego Debiutu była bardzo wyrównana i w rezultacie Jury wyróżniło prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.
Powrót