Wokół Wita Stwosza - Mueum Narodowe w Krakowie




Na tę wystawę w Muzeum Narodowym w Krakowie wielu czekało, traktuje bowiem o najbardziej znanym rzeźbiarzu działającym w Polsce okresu Średniowiecza – Wicie Stwoszu. Poświęcona jest nie tylko dziełom tego wybitnego mistrza, ale także rzeźbom tzw. okresu „przedstwoszowskiego”, zwanym do niedawna okresem „ciemnym”, jak i „postwoszowskiego”. Możliwość eksponowania zabytków bezpośrednio związanych z twórczością mistrza właśnie w Krakowie, mieście, w którym powstały jedne z jego najwcześniejszych i najwybitniejszych prac, stanowi niezwykłą okazję do zaprezentowania i przybliżenia szerokiej publiczności spuścizny artysty. 
Inspiracją zorganizowania ekspozycji było „odkrycie” dzieła mistrza w kościele parafialnym w Ptaszkowej niedaleko Nowego Sącza. Płaskorzeźba – mocno zniekształcona przez późniejsze przemalowania – przedstawiająca Modlitwę w Ogrojcu nie była dotychczas zaliczana do œuvre rzeźbiarza. Stało się to możliwe dzięki przeprowadzonej ostatnio gruntownej konserwacji.
„Esencją” wystawy jest zaprezentowanie tego właśnie dzieła, jak również kolejnego – Krucyfiksu z ołtarza głównego kościoła parafialnego w Iwanowicach pod Krakowem, którego wysoka klasa artystyczna od dawna skłaniała uczonych, by figurę tę wiązać z Witem Stwoszem, na co wskazują dodatkowo nowe dane archiwalne znalezione przez dr Pawła Pencakowskiego. Dodać trzeba, że już parę lat temu Krucyfiks ten z Witem Stwoszem łączyła w swojej pracy magisterskiej (obronionej w Instytucie Historii Sztuki UJ) Agnieszka Łydżba.
Dwa te poniekąd sensacyjne odkrycia stały się osią, wokół której nadbudowano pozostałą część ekspozycji. 
Dzięki pracom naukowym powstającym obecnie m.in. w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego udało się uzyskać wiele nowych informacji na temat sztuki w Małopolsce zarówno przed przybyciem Stwosza do Krakowa, jak i po jego wyjeździe z ówczesnej stolicy Polski. 
Obok figur z Krakowa i okolic na wystawie będą prezentowane także rzeźby powstałe pod wpływem Stwosza na terenie Śląska i Pomorza
Wystawę uzupełniają powstałe w epoce nowożytnej oraz w ostatnich dwóch stuleciach dzieła inspirowane życiem i twórczością Stwosza – m.in. Michała Stachowicza, Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Antoniego Madeyskiego, Tadeusza Kantora.
Ekspozycji towarzyszy pięknie ilustrowany, obszerny katalog – niezastąpione źródło wiedzy na temat rzeźby późnego Średniowiecza w Małopolsce, zarówno tej przed przybyciem Stwosza do Krakowa, jak i po jego opuszczeniu.


  
 
  
  

      
 Wybrane prace:
 

 
     
     
  
  

    
Wystawa czynna do 3 lipca 2005
 

Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula

Relacja przygotowana dla Artinfo.pl 
  



Galeria prac


Powrót