Wernisaż wystawy Marco Angeliniego "Płynna pamięć"
25 kwietnia to jeden z najważniejszych dni świątecznych we Włoszech. Na całym świecie Włosi obchodzą uroczystości związane z Liberazione d'Italia, czyli wyzwoleniem Włoch. Z tej okazji w jednej z najciekawiej prowadzonych galerii w Warszawie - w Aptece Sztuki kuratorki Katarzyna Haber i Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci, we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie, zorganizowały indywidualną wystawę Marco Angeliniego pt. "Płynna Pamięć". Artysta na stałe wpisał się już w artystyczną mapę twórczości w Polsce. Od ponad 10 lat nie tylko w Warszawie, lecz także w całej Polsce, bierze aktywny udział w festiwalach, wystawach i innych wydarzeniach artystycznych. Tym razem w galerii Apteka Sztuki Marco Angelini w swoich najnowszych pracach (2017-2019) zaprezentował subiektywną fascynację związaną z polską kulturą ludową i atencją dla Warszawy. Wśród 26 niezwykłych, barwnych i w formie zróżnicowanych malarskich dzieł możemy zauważyć motyw koguta, kontury Warszawy widziane z praskiego wybrzeża Wisły lub kolory polskiej wiosny oraz nadchodzącego lata. Jego prace, związane z płynnością podróżowania po świecie, zachęcają odbiorcę do odnalezienia w sobie świadomych i pozytywnych emocji, wprowadzając w responsywny nastrój. Umieszczone w aptecznej gablocie gipsowe, kolorowe serca są symbolem jedności, radości, szczęścia i empatii człowieka. Mają ten sam kształt, są nieruchome, lecz gdy przyjrzymy im się im bliżej, pulsują misternie zachowanymi naczyniami krwiobiegu. Gigantyczny orzech włoski jest nadzieją dla nowoczesnego, oświeconego mózgu. Porzucony pod instalacją "Futuro è stupido" prowokuje do refleksji bycia tu i teraz, czerpania przyjemności z bieżącej chwili. Wideo, ukazujące czarno-białą drogę, po której stąpają kobiety i mężczyźni, przechodząc nad porzuconymi, mało atrakcyjnymi przedmiotami, z muzyką Fabrizio Nastari pt. "Chęć rozdarcia", symbolizuje drzemiącą w ludzkich sercach wolność, chęć bycia dostrzeżonym w zglobalizowanym świecie, ukojenia go satysfakcją, współczuciem i bezpieczeństwem. Włoska kurator wystawy Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci nawiązuje do filozofii Zygmunta Baumana i jego społeczeństwa «płynnej nowoczesności», w którym warunki działania ulegają zmianie, zanim sposoby działania zdążą zakrzepnąć w zwyczajowych i rutynowych formułach. Płynność życia i płynność społeczeństwa zasilają i wzmacniają się wzajemnie. Płynne życie, podobnie jak płynne społeczeństwo, nie potrafi zbyt długo zachować swego kształtu ani utrzymać stabilnego kursu” wielokrotnie porównuje świadomą twórczość Angeliniego do antycznego dorobku naszej wspólnej Kultury. Pamięć, jej płynność umożliwia rozwój i przetrwanie aktywności człowieka.
Jan Kozaczuk
Powrót