Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego

Wernisaż: 2010-09-15 19:00:00
Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego prezentowana będzie w Oranżerii Muzeum Pałacu w Wilanowie do końca października.

Wystawa współorganizowana przez Muzeum Pałac w Wilanowie i Fundację Profile jest pierwszą odsłoną cyklu Uśpiony kapitał mającego na celu zaprezentowanie najciekawszych prywatnych kolekcji sztuki współczesnej i najnowszej. Nie przypadkowo na miejsce ekspozycji wybrano wilanowską Oranżerię – miejsce w którym w 1805 roku Stanisław Kostka Potocki prezentował swoje zbiory i tym samym stworzył jedno z pierwszych polskich muzeów. 

Cezary Pieczyński – poznański kolekcjoner fotografii specjalizuje się m.in. w polskiej awangardzie międzywojennej, modernizmie lat 40., 50., i 60. W swoich zbiorach posiada przegląd fotografii XX wieku, aż po współczesnych twórców.
Na ekspozycji zobaczymy około 300 prac światowej sławy polskich i światowych fotografów. Miedzy innymi dokumentacje ruchu Edwarda Muybridge’a, prace Paula Stranda - pioniera fotografii artystycznej, jak i twórców awangardowych - Man Raya, Christiana Schada, Aleksandra Rodczenko i Laszlo Moholy-Nagy’ego. Nie zabrakło także najważniejszych współczesnych twórców fotografii jak Cindy Sherman, Thomas Ruff, czy Nan Goldin.

Na wystawie pojawia się też wiele znaczących nazwisk dla polskiej historii fotografii, z których na uwagę zasługują Zdzisław Beksiński, Marek Piasecki, a także klasycy polskiej fotografii jak Zofia Rydet czy Edward Hartwig. Ponadto na ekspozycji zobaczymy prace Zbigniewa Dłubaka i Fortunaty Obrapalskiej - eksperymentatorów lat 40., Karola Hillera - twórcy heliografii, jak i prace Natalii LL i Józefa Robakowskiego z lat 70., ukazujące ich poszukiwania medialne.

Ekspozycja podzielona została według ośmiu tematów: Reformatorzy widzenia, Eksperymentatorzy, Antyfotografia, Kreatorzy oblicza, Dekonstruktorzy kontekstu, Pop, Analitycy rzeczywistości i Fotomediatorzy. Kuratorzy celowo odrzucili chronologię i podziały geograficzne by skupić uwagę widza na konkretnych problemach i wątkach. Zestawiając ze sobą dzieła polskich i zagranicznych twórców, jak na przykład w dziale Reformatorzy widzenia prace Paula Stranda obok młodego polskiego artysty Macieja Stępińskiego, widz zwraca również uwagę na ich wspólne problemy i poszukiwania artystyczne niezależne od czasu w jakim tworzyli. 

Historia fotografii XX wieku jest w Polsce nadal słabo znana ze względu na brak zbiorów muzealnych i wystaw ukazujących jej przegląd. Jednak fotografia jest dziś coraz szybciej rozwijającym się i popularnym medium. Dlatego też Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego to wystawa, której przegapić po prostu nie można.



Powrót