Uderzyć w biel
Podstawą twórczości Matsumoto jest swobodny ruch, u którego podstawy leży filozofia hitsuzendō - wypływająca z buddyzmu Zen sztuka medytacji stworzona przez mistrz w kaligrafii. Tutaj pędzel staje się przedłużeniem ręki, częścią ciała artysty, ale co ważne, przynależy też ciału w jego duchowym aspekcie. Każde pociągnięcie pędzla, poprzez gest, staje się dosłownie stawaniem się artysty, który musi wejść w stan afirmatywnej kontemplacji, aby ciało, w nieskrępowany sposób mogło oddać na papierze idealną unikatową kreskę. Główną inspiracją Matsumoto stali się przedstawiciele współczesnej awangardowej kaligrafii. Zafascynowany dynamiką, swobodą i siłą wyrazu jaka płynie z ich prac, rozpoczął własne poszukiwania artystyczne. Stopniowo oswajał coraz większe powierzchnie, używając szerokiego pędzla, z impetem rozprowadzał tusz po szerokich połaciach papieru, by następnie precyzyjnie rozwijać abstrakcyjne, organiczne formy.
Prace te nawiązują do bogatej historii kaligrafii. Staje się ona punktem wyjścia w poszukiwaniach jego własnej formy i ekspresji. Tylko w niektórych pracach dostrzeżemy odwołania do ideogramów w znanych z alfabetu abstrakcyjnych pojęć języka japońskiego. W większości bowiem prezentowanych prac, artysta w sposób niezwykle indywidualny, intuicyjny miesza porządki realnego oraz abstrakcyjnego świata. Plamienie, zarysowywanie bieli czernią, stają się u Matsumoto sposobem utrwalania myśli, wyrazem postawy artystycznej, ale i sposobem ewokującym procesualnie rozumiane jawienie się życia.
Obcowanie z graficzno-malarskimi ideogramami Keijiego, to szansa na refleksję nad świadomością koincydencji kontroli i przypadku - sztukach wizualnych, muzyce, tańcu, ale i w życiu każdego człowieka.
Sylwia Świsłocka-Karwot
Powrót