Thomas Ruff - fotografia w CSW Zamek Ujazdowski




W piątek 21 listopada otwarto w Centrum Sztuki Współczesnej w warszawskim Zamku Ujazdowskim wystawę - retrospektywny przegląd twórczości Thomasa Ruffa. Wystawa prezentuje 130 prac fotograficznych z lat 1979 - 1997 wybranych przez kuratorów wystawy: Dorotę Monkiewicz i Jarosława Suchana. Fotografie pochodzą z 9 na 15 dotychczas stworzonych przez artystę cyklów ( Wnętrza, Portrety I i II, Inne Portrety, Domy, Gwiazdy, Noce, Fotografie Prasowe, Plakaty.). 
 
 
Thomas Ruff jest obecnie jednym z najbardziej znanych na świecie współczesnych artystów niemieckich. W CSW Zamek Ujazdowski możemy zobaczyć prace artysty wcześniej w Polsce nie pokazywanego na taką skalę. Jest to też okazja do zapoznania się z twórczością przedstawiciela düsseldorfskiej Szkoły Bernda i Hilly Becherów, którzy oprócz Ruffa ukształtowali takich artystów jak: Andreas Gursky, Candida Höffer, Axel Hütte, Thomas Struth, Reinhard Mucha. Fotografia w wykonaniu Thomasa Ruffa i uczniów Becherów przekroczyła granice kameralnego medium, odniosła światowy sukces i stała się pełnoprawnym środkiem wypowiedzi artystycznej udanie konkurując z obrazem malarskim.
"...Zastosowanie koloru, dużego powiększenia odbitki barwnej, a w końcu cyfrowej manipulacji obrazu sprawia, że fotografia Ruffa opuszcza matecznik własnej dyscypliny artystycznej, stając do konkurencji z wielkoformatowym malarstwem. Szybko staje się widoczne, że tematem jego prac nie jest rejestracja wybranego fragmentu rzeczywistości, ale pytanie o to, jak działa fikcja fotograficznego przedstawienia" 
/Dorota Monkiewicz/
  
 
 

"...Thomas Ruff wielokrotnie podkreślał, że dla niego nie liczy się przedmiot fotografii, lecz ona sama. W serii portretów, w których zmienia się jedynie model, w beznamiętnych ujęciach banalnych budynków, w przedstawieniach nocnego nieba różniących się od siebie zaledwie detalami - przedmiot istotnie zdaje się pełnić rolę służebną: istnieje tylko po to, by mogła pojawić się fotografia. Jego deprecjację wzmacnia dodatkowo fakt, iż zdjęcia przedmiotów należących do tej samej kategorii ujmowane są w długie serie. Zgodnie z zasadami ekonomii, przedmiot na skutek zwielokrotnienia dewaluuje się. Niezależnie od tego czym jest - czy ludzką twarzą, czy fasadą budynku - widziany w wielokrotnym powtórzeniu przeistacza się w rodzaj ornamentu. Tym bardziej, że pod względem walorów estetycznych przedmiot w pracach Ruffa zdecydowanie przegrywa ze swą fotografią. Rezultat - uwaga widza przenosi się z tego, co przedstawione, na samo przedstawienie. Przeskalowane zdjęcie nieba zaczyna działać niczym abstrakcyjny obraz, zaś odpowiednio wykadrowane ujęcie architektury jawi się jako geometrycznie zdyscyplinowana kompozycja" /Jarosław Suchan/

Warszawska retrospektywa Thomasa Ruffa powstała na podstawie wystawy, której kuratorem był Matthias Winzen i dzięki dobrej współpracy z Staatliche Kunsthalle w Baden-Baden. Wystawa krąży po Europie od 2002 r. Pokazana została m.in. w Tate Gallery. Warszawa jest jej ostatnim, 9 etapem. Jest ważnym wydarzeniem. Pokazuje drogę fotografii do jej pełnej nobilitacji, jako dziedziny sztuki.
 
 
_____________________________
 
Copyright: Thomas Ruff, 
Zdjęcia dzięki uprzejmości artysty i Staatliche Kunsthalle Baden-Baden

    
    

 

  Wybrane prace:
 

   
 
 
 
 
  

  
 
 Nota biograficzna:

        
Thomas Ruff -
urodził się w 1958 roku w Zell am Hamersbach w Szwarzwaldzie. W latach 1077-1985 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, w klasie fotografii profesora Bernda Bechera. W 1986 wykonał pierwsze wielkoformatowe powiększenia zdjęć z serii portretowej. Modele i modelki tych fotografii przedstawieni są zawsze według tej samej zasady - w ujęciu do ramion, łagodnie oświetleni, na neutralnym tle, patrzący wzrokiem pozbawionym wszelkich emocji prosto w obiektyw aparatu. W kolejnych seriach Ruff podejmował szeroką i bardzo różnorodną tematykę. Z zainteresowania nietypowymi instrumentami wytwarzania obrazu fotograficznego (stereoskopia, zdjęcia przez noktowizor lub za pomocą policyjnego sprzetu do identyfikacji przestępców) powstały cykle Noce, częściowo fotografie architektury funkcjonalnej - cykl l.m.v.d.r. (Ludwig mies van der Rohe), Inne portrety. W jego dorobku ważną role odgrywają także zdjęcia/obrazy na podstawie gotowych zdjęć cudzych. W 1989 roku zakupił archiwum fotograficzne obserwatorium astronomicznego, które wykorzystał w cyklu Gwiazdy. W 1990 zreprodukował własne archiwum zdjęć prasowych. W cyklu Plakatów nawiązywał do kolaży Johna Heartfielda. Mimo, że uprawia fotografię realistyczną, nie interesuje go dokumentacyjny charakter zdjęć, lecz raczej autotematyczna refleksja dotycząca umownej rzeczywistości przedstawienia fotograficznego i ogólniej - doświadczenie wizualności w epoce mediów elektronicznych. W 1995 roku reprezentował Niemcy na Biennale Weneckim. W 2000 przejął profesurę po Jeffie Wallu na kursie Becherów Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Jest jednym z najbardziej znanych na świecie współczesnych artystów niemieckich. 

      
 
Wystawa czynna do 11 stycznia 2004
      
 
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl     




Galeria prac


Powrót