Sztuka Wszędzie - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie1904-1944
Wystawa Sztuka wszędzie opowiada historię warszawskiej ASP w czasach II Rzeczypospolitej. Opowiada też o tym jak przed wojną sztuka wręcz idealnie przenikała się z życiem codziennym. Ówczesna Szkoła Sztuk Pięknych jako jedna z pierwszych nie oddzielała sztuki „czystej” od „użytkowej”. Wystawa stawia też pytanie Czy w dzisiejszych czasach my też mogli i potrafilibyśmy wrócić do takiego stanu?
Sztuka wszędzie to duża ekspozycja w warszawskiej Zachęcie, która obejmuje niemal wszystkie dziedziny sztuki. Obok prac malarskich, rysunków, grafik, ilustracji i plakatów oglądamy projekty mebli, ceramiki, ale też znaczki i monety. Jednym z największych osiągnięć warszawskiej ASP był udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu w 1925 roku. Dlatego też w jednej z sal postanowiono zrekonstruować atrium Pawilonu Polskiego projektu Józefa Czajkowskiego. Tak jak na paryskiej wystawie stanęła przed nim słynna rzeźba Rytm Henryka Kuny i znajdujące się w pawilonie panneaux Zofii Stryjeńskiej oraz drewniana Kapliczka Bożego Narodzenia autorstwa Jana Szczepkowskiego. W innej sali oglądamy imponujące wnętrza polskich transatlantyków - M/S „Piłsudskiego” i M/S „Batorego” - od początku do końca zaprojektowane przez największych polskich twórców.
Przez profesorów warszawskiej ASP (Karola Tichego i Wojciecha Jastrzębowskiego) została założona słynna Spółdzielnia Artystów „Ład”, projektująca i tworząca meble, tkaniny, ceramikę i inne przedmioty wyposażenia wnętrz mieszkalnych. Jej także poświęcono w Zachęcie oddzielną salę. W tym czasie powstało też Stowarzyszenie Artystów Grafików Ryt i Koło Artystów Grafików Reklamowych. Na ASP stworzono także projekty, które znamy i widzimy na co dzień, chociażby Pomnik Lotnika Edwarda Wittiga.
Wystawie towarzyszy świetnie wydany katalog, uzupełniony o rozbudowane opisy i przedmioty, które nie znalazły się na ekspozycji. Chciałoby się powiedzieć, że przenikanie się sztuki i życia jest i dziś aktualne. Jednak przy zalewie bilbordów i reklam a także mebli z Ikei w naszych mieszkaniach byłoby to stwierdzenie nie na miejscu.
Powrót
Sztuka wszędzie to duża ekspozycja w warszawskiej Zachęcie, która obejmuje niemal wszystkie dziedziny sztuki. Obok prac malarskich, rysunków, grafik, ilustracji i plakatów oglądamy projekty mebli, ceramiki, ale też znaczki i monety. Jednym z największych osiągnięć warszawskiej ASP był udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu w 1925 roku. Dlatego też w jednej z sal postanowiono zrekonstruować atrium Pawilonu Polskiego projektu Józefa Czajkowskiego. Tak jak na paryskiej wystawie stanęła przed nim słynna rzeźba Rytm Henryka Kuny i znajdujące się w pawilonie panneaux Zofii Stryjeńskiej oraz drewniana Kapliczka Bożego Narodzenia autorstwa Jana Szczepkowskiego. W innej sali oglądamy imponujące wnętrza polskich transatlantyków - M/S „Piłsudskiego” i M/S „Batorego” - od początku do końca zaprojektowane przez największych polskich twórców.
Przez profesorów warszawskiej ASP (Karola Tichego i Wojciecha Jastrzębowskiego) została założona słynna Spółdzielnia Artystów „Ład”, projektująca i tworząca meble, tkaniny, ceramikę i inne przedmioty wyposażenia wnętrz mieszkalnych. Jej także poświęcono w Zachęcie oddzielną salę. W tym czasie powstało też Stowarzyszenie Artystów Grafików Ryt i Koło Artystów Grafików Reklamowych. Na ASP stworzono także projekty, które znamy i widzimy na co dzień, chociażby Pomnik Lotnika Edwarda Wittiga.
Wystawie towarzyszy świetnie wydany katalog, uzupełniony o rozbudowane opisy i przedmioty, które nie znalazły się na ekspozycji. Chciałoby się powiedzieć, że przenikanie się sztuki i życia jest i dziś aktualne. Jednak przy zalewie bilbordów i reklam a także mebli z Ikei w naszych mieszkaniach byłoby to stwierdzenie nie na miejscu.
Powrót