Szczególne miejsca. Idee do zamieszkania




La Caixa to inicjatywa finansowa, bank i kasa pożyczkowa, która właśnie rozpoczyna działalność na polskim rynku. Statutowo 25 % zysków przeznaczać musi na działalność non profit, co też czyni za pomocą Fundación „la Caixa”, która zajmuje się ochroną środowiska, działaniami związanymi z resocjalizacją więźniów i sztuką. Fundacja wspiera artystów i organizuje wystawy, obecnie na przykład objazdową ekspozycję twórczości Igora Mitoraja, która odwiedzi kilka hiszpańskich miast. Fundacja od wielu lat tworzy też własną kolekcję, która obecnie należny do najważniejszych zbiorów sztuki współczesnej w Hiszpanii. W zbiorach gromadzone są prace czołowych artystów ostatniego trzydziestolecia. Jest ich już ponad 700, a w skład kolekcji wchodzi malarstwo, fotografia, rzeźba, prace wideo oraz instalacje. Wśród reprezentowanych kierunków znalazł się między innymi ekspresjonizm lat 80., arte povera, minimalizm. Zbiory La Caixa obejmują twórczość znanych i wschodzących artystów, będąc przeglądem tendencji współczesnej sztuki. Ostatnio do kolekcji zakupione zostały prace m.in. Wilhelma Sasnala. To drugi, obok Mirosława Bałki, polski artysta, którego dzieła znajdują się w zbiorach La Caixa. 

Wystawa w Zachęcie prezentuje niewielki wycinek kolekcji, jedynie 20 prac. Są to dzieła wywodzących się z tradycji minimalizmu. Uznanie minimalizmu za jeden z głównych nurtów nowoczesności nie jest już podyktowane, jak to było w momencie jego narodzin, postrzeganiem go jako spadkobiercy konstruktywizmu czy też oceną jego roli w procesie ponownego uznania obiektu/przedmiotu w sztuce. Procesom oczyszczania formy, przestrzennego zróżnicowania i ekspansji, wyróżniającym minimalizm od początku istnienia, aż po jego aktualne wcielenia, towarzyszy zjawisko odwrotne – stopniowe wypełnianie wolnej dotychczas przestrzeni treściami biograficznymi, społecznymi oraz historycznymi. Mając to na uwadze kurator wystawy Mariano Navarro skomponował z dostępnym mu dzieł, klarowny dyskurs mówiący o konstruowaniu szczególnych przestrzeni, gdzie mogą rozwijać się różnorodne idee i doświadczenia opisujące nasz sposób życia we współczesnym świecie. 

Na szczególne zauważenie zasługują dzieła Daniela Burena, Tony'ego Cragga, Donalda Judda, Gerharda Richtera, Richarda Serry i Jamesa Turrela. Temu ostatniemu poświecono oddzielną salę, w której znajduje się emanująca intensywną iluzją instalacja, będąca jednocześnie najstarszą na wystawie pracą, a tym samym stanowiąca punkt odniesienia dla całości koncepcji kuratorskiej. Prace pozostałych artystów, zarówno malarskie, jak i rzeźbiarskie, emanują charakterystycznym dla minimalizmu chłodem, odnosząc się do idei zamieszkania w kontekście współczesności i społeczeństwa konsumpcyjnego. Nie ma tu oczywiście prac, które ujmowałyby ten problem wprost, z programową dydaktyka. Jest za to przestrzeń do pomyślenia i samodzielnej refleksji, która jest pożądana i oczekiwana od widza.
 

 
 
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    

 


JAMES TURREL, Afrum Red, 1967,
projekcja ksenonowa
DANIEL BUREN, Klatki (Równoległe), 2003
struktura aluminiowa i plastik, 234,9x234,9x234,9 cm
 
CRAGG Tony, Bez tytułu, 1993
pianino, 8 krzeseł, kawałki drewna i haki, 240x310x440 cm
GERHARD RICHTER, Pozór (810–2), 1994
olej, płótno, 200x200 cm
 
RODNEY GRAHAM,
Dzieła zebrane, 1988
miedź i książki (“Collected Papers”, 5 tomów), 5 części, 18x51x38 cm każda/each
KATHARINA FRITSCH,
Słup z Madonnami, 1987–1989, aluminium, gips,
270x82x82 cm
ROBERT THIERREN,
Bez tytułu. Wielki dzban, 1993,
emalia, metal, 158,5x99x21 cm


  Zdjęcia prac dzięki uprzejmości Kolekcja Sztuki Współczesnej Fundacji "la Caixa"


 

Wystawa czynna do 2 sierpnia 2007

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót