ŚWIAT: ShContemporary - nowe targi sztuki w Szanghaju
W Szanghaju odbyły się po raz pierwszy targi ShContemporary, nowe targi sztuki współczesnej a zarazem pierwsze tego typu na kontynencie azjatyckim. Ambicją imprezy było stworzenie na kontynencie azjatyckim alternatywy wielkich światowych targów sztuki współczesnej odbywających się w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. W targach wzięła między innymi udział słynna Marlbourough Gallery posiadająca filie w wielu miastach świata.
W dniach 6 – 9 września odbyły się w Shanghai Exhibition Center po raz pierwszy ShContemporary, nowe targi sztuki współczesnej a zarazem pierwsze targi tego typu na kontynencie azjatyckim. Inicjatorami i twórcami imprezy są marszandzi sztuki funkcjonujący na scenie międzynarodowej Lorenzo Rudolf oraz Pierre Huber. Organizatorem targów jest włoskie przedsiębiorstwo Bolonia Fiere. W targach wzięło udział 121 galerii przybyłych do Szanghaju z przysłowiowych czterech stron świata. Ambicją imprezy było stworzenie na kontynencie azjatyckim alternatywy wielkich światowych targów sztuki współczesnej odbywających się w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. W targach wzięła między innymi udział słynna Marlbourough Gallery posiadająca filie w wielu miastach świata. Organizatorom zależało na prezentacji młodych, dopiero pojawiających się galerii azjatyckich obok prestiżowych galerii z zachodniego świata sztuki. Połowa uczestników targów pochodziła z Azji, druga połowa z Europy oraz Ameryki. Dyrektor artystyczny pierwszych targów ShContemporary Pierre Huber poświęcił wiele miesięcy ostatniego roku na podróże po krajach azjatyckich w celu dokonania selekcji najbardziej interesujących artystów i młodych talentów. W rezultacie targom towarzyszyły dwie przygotowane pod jego dyrekcją wystawy : Best of Artists i Best of Discovery. Pierwsza z wystaw prezentowała czternastu młodych artystów azjatyckich żyjących w Azji bądź w Europie, których dzieło posiada w oczach organizatorów wartość „historyczną”. Z kolei druga wystawa zaprezentowała około dwudziestu artystów wszystkich generacji wywodzących się z tzw.: Azji Pacyfiku. Celem Best of Discovery było pokazanie różnorodności kulturowej oraz potencjału twórczego artystów funkcjonujących w tej części świata.
Lorenzo Rudolf, zaledwie trzydziestoparoletni dyrektor generalny ShContemporary zarzuca większości światowych targów hermetyczne kontynuowanie logiki organizacyjnej z początku lat 90. ubiegłego stulecia i w efekcie brak zrozumienia nowej, radykalnie odmiennej sytuacji panującej od kilku lat w dziedzinie sztuki światowej : Odchodząc od utartych ścieżek, chodzi o odkrywanie innego sposobu myślenia i kreowania w świecie, w którym geograficzne granice są coraz bardziej dostępne. Celem zaproponowanej selekcji jest pokonywanie uprzedzeń, aby łatwiej zrozumieć świat w całej jego różnorodności.
Prawdziwą innowacją targów jest współpraca z domami aukcyjnymi. Zdarzyło się to po raz pierwszy w tego typu imprezie. Ze strony azjatyckiej wzięły udział Jade i Poly, dwa główne chińskie domy aukcyjne. Na targach swoje stoisko posiadał również paryski Artcurial oraz Phillips de Pury & Compagny, prestiżowy dom aukcyjny ze świata anglosaskiego, posiadający oddziały w Nowym Jorku, Londynie, Monachium, Genewie i Berlinie. Targi ShContemporary zostały zaproponowane profesjonalistom oraz amatorom sztuki jako „pomost” pomiędzy kulturami Wschodu i Zachodu. Czy inicjatywa była trafiona, organizacja skuteczna i pomysł „chwyci” dowiemy się najprawdopodobniej dopiero w przyszłości.
Powrót
W dniach 6 – 9 września odbyły się w Shanghai Exhibition Center po raz pierwszy ShContemporary, nowe targi sztuki współczesnej a zarazem pierwsze targi tego typu na kontynencie azjatyckim. Inicjatorami i twórcami imprezy są marszandzi sztuki funkcjonujący na scenie międzynarodowej Lorenzo Rudolf oraz Pierre Huber. Organizatorem targów jest włoskie przedsiębiorstwo Bolonia Fiere. W targach wzięło udział 121 galerii przybyłych do Szanghaju z przysłowiowych czterech stron świata. Ambicją imprezy było stworzenie na kontynencie azjatyckim alternatywy wielkich światowych targów sztuki współczesnej odbywających się w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. W targach wzięła między innymi udział słynna Marlbourough Gallery posiadająca filie w wielu miastach świata. Organizatorom zależało na prezentacji młodych, dopiero pojawiających się galerii azjatyckich obok prestiżowych galerii z zachodniego świata sztuki. Połowa uczestników targów pochodziła z Azji, druga połowa z Europy oraz Ameryki. Dyrektor artystyczny pierwszych targów ShContemporary Pierre Huber poświęcił wiele miesięcy ostatniego roku na podróże po krajach azjatyckich w celu dokonania selekcji najbardziej interesujących artystów i młodych talentów. W rezultacie targom towarzyszyły dwie przygotowane pod jego dyrekcją wystawy : Best of Artists i Best of Discovery. Pierwsza z wystaw prezentowała czternastu młodych artystów azjatyckich żyjących w Azji bądź w Europie, których dzieło posiada w oczach organizatorów wartość „historyczną”. Z kolei druga wystawa zaprezentowała około dwudziestu artystów wszystkich generacji wywodzących się z tzw.: Azji Pacyfiku. Celem Best of Discovery było pokazanie różnorodności kulturowej oraz potencjału twórczego artystów funkcjonujących w tej części świata.
Lorenzo Rudolf, zaledwie trzydziestoparoletni dyrektor generalny ShContemporary zarzuca większości światowych targów hermetyczne kontynuowanie logiki organizacyjnej z początku lat 90. ubiegłego stulecia i w efekcie brak zrozumienia nowej, radykalnie odmiennej sytuacji panującej od kilku lat w dziedzinie sztuki światowej : Odchodząc od utartych ścieżek, chodzi o odkrywanie innego sposobu myślenia i kreowania w świecie, w którym geograficzne granice są coraz bardziej dostępne. Celem zaproponowanej selekcji jest pokonywanie uprzedzeń, aby łatwiej zrozumieć świat w całej jego różnorodności.
Prawdziwą innowacją targów jest współpraca z domami aukcyjnymi. Zdarzyło się to po raz pierwszy w tego typu imprezie. Ze strony azjatyckiej wzięły udział Jade i Poly, dwa główne chińskie domy aukcyjne. Na targach swoje stoisko posiadał również paryski Artcurial oraz Phillips de Pury & Compagny, prestiżowy dom aukcyjny ze świata anglosaskiego, posiadający oddziały w Nowym Jorku, Londynie, Monachium, Genewie i Berlinie. Targi ShContemporary zostały zaproponowane profesjonalistom oraz amatorom sztuki jako „pomost” pomiędzy kulturami Wschodu i Zachodu. Czy inicjatywa była trafiona, organizacja skuteczna i pomysł „chwyci” dowiemy się najprawdopodobniej dopiero w przyszłości.
Powrót