Surrealistyczna i barokowa Bielska Jesień 2013

Wernisaż: 2013-11-08 17:00:00


W piątek, 8 listopada br. w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej ogłoszono wyniki cieszącego się wielką popularnością konkursu. Ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Grand Prix 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013 (25 tys. zł) jury jednogłośnie przyznało Ewie Juszkiewicz za dwa stylizowane portrety: Girl in Blue oraz bez tytułu według Rogiera van der Weydena. Urodzona w Gdańsku młoda artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, uzyskując dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Macieja Świeszewskiego w 2009 roku. Jej prace już na poprzednim bielskim biennale w 2011 roku zwróciły uwagę krytyków i widzów, zaś portret Grzeczna uczennica uzyskał wyróżnienie redakcji „Art & Business”. Tym razem swoje wyróżnienie przyznała Ewie Juszkiewicz redakcja wrocławskiego Pisma Artystycznego „Format”.
Ewa Juszkiewicz maluje monumentalne postaci, które jakby pochodzą z muzealnych zbiorów, ale głowy portretowanych na nas nie patrzą. Nie mają oczu, a w ich miejsce pojawia się monstrualny grzyb lub starannie upięta draperia. Styk tych dwóch kontrastowych światów: figury i „głowy / nie głowy” powoduje stworzenie galerii postaci według własnych reguł. Jest w nich coś niezwykle intrygującego i majestatycznego. Powrót do źródeł z dość zaskakującym efektem wizualnym i malarskim jednocześnie” – określa Anna Nawrot, zasiadająca w jury konkursu.
Ewę Juszkiewicz interesują przedstawienia kobiecej postaci w malarstwie na przestrzeni wieków, nurtują ją osadzone w historii sztuki kulturowe i społeczne schematy dotyczące kobiecych wizerunków. W moich najnowszych obrazach bazuję na znanych z tradycji malarskiej dziełach portretowych i dokonuję ich reinterpretacji. Przetwarzając już istniejące obrazy, generuję nowe wizerunki i sytuacje. Chcę je opisać własnym językiem. Zależy mi na zbudowaniu dalszych dróg interpretacji, dodaniu kolejnej warstwy znaczeniowej - powiedziała laureatka.
II Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego (20 tys. zł) otrzymała także gdańszczanka, Ewa Skaper, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom w 1980 roku). Nagrodzono jej dwa obrazy: Gloria w Fabryce Misiów i Gloria nie boi się krwi, ukazujące portrety osób umiejscowionych w niezwykłych sytuacjach, niejako pozujących do fotografii, portrety emanujące niepowtarzalną, pełną symboliki, tajemniczą, mroczną aurą, łączące dosłowność z umownością.
III Nagroda Prezydenta Bielska-Białej (5 tys. zł) przypadła Konradowi Maciejewiczowi z Warszawy za zestaw trzech prac w technice kolażu z cyklu Afrodit, prac charakteryzujących się misternym, mistrzowskim warsztatem - w tym przypadku wycinania i sklejania w jeden obraz tysięcy fragmentów z kolorowych czasopism rodem z PRL. W sytuowanych na granicy malarstwa, reprodukcji i kolażu pracach, dominują mroczne, obsesyjne wątki związane z lękiem, obsesją i śmiercią.
Laureatami czterech wyróżnień regulaminowych (po 2 tys. zł) zostali: Bartosz Kokosiński (fundator Galeria Bielska BWA), Karolina Komorowska (fundator Grupa LOTOS SA), Remigiusz Suda (fundator POLMOTORS Sp. z o.o.) i Marcin Zawicki (fundator PRO Spółka z o.o.).
Jury wysoko oceniło poziom prac i kulturę malarską 42 finalistów Bielskiej Jesieni 2013 oraz wyrazistość obrazów nagrodzonych i wyróżnionych, zwracając uwagę na silną reprezentację prac o charakterze surrealnym, w których znalazły się odniesienia do dawnych tradycji malarskich. Jury wyróżniło obrazy sprawnie, a niekiedy wirtuozersko łączące różnorodne narracje, pełne odniesień, cytatów, symboli oraz malarskich zagęszczeń, dobre warsztatowo, o mocnym wyrazie.
Określiłbym tę dominującą tendencję, roboczo, z braku lepszych słów, jako surrealistyczny barok. Coś już niby znanego z minionych dekad, ale będącego - dla mnie przynajmniej - bardzo interesującym zgrzytem na gładkiej ostatnio i nudnej tafli polskiego malarstwa” - uznał Paweł Jarodzki, przewodniczący jury konkursu.
Malarstwo jest tą dziedziną sztuki, która wciąż wymyka się ostatecznemu zdefiniowaniu. Udoskonalane przez wieki, korzystające z odkryć i dokonań poprzednich pokoleń, wciąż na nowo zrywa z tradycją, szuka nowych ścieżek, nowych sposobów obrazowania, przekracza własne granice. Ale też wciąż zatacza kręgi i wraca do dawno już porzuconych tropów - powiedziała Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury konkursu.

Do grona laureatów wskazanych przez jury dołączyli także artyści wyróżnieni przez patronów medialnych biennale: Kamilę Kuźnicką wyróżniła redakcja „Art & Business”, Rafała Borcza portal Artinfo.pl oraz katowicka „Gazeta Wyborcza”, Małgorzatę Szymankiewicz redakcja „Notesu na 6 Tygodni”. Artyści docenieni przez jury także podobali się mediom: Ewa Juszkiewicz otrzymała wyróżnienie „Formatu”, a Bartosz Kokosiński aż trzech redakcji: „Artluka”, „Exitu” i „Obiegu”.

....................................................................................

Jury konkursu po drugiej selekcji prac - ostatecznie, z nadesłanych na konkurs przez 701 artystów 3.048 prac, zakwalifikowało do wystawy finałowej 78 obrazów 42 artystów. Wystawę uzupełni obraz Agnieszki Piotrowskiej, którą spośród wszystkich zgłoszeń wybrali w pierwszym głosowaniu internauci.
Jak podsumowuje Grażyna Cybulska, kuratorka biennale - dominującym tematem tegorocznej wystawy jest człowiek i wszystkie aspekty dotyczące jego kondycji, codziennych sytuacji, fascynacji życiem w wielu jego przejawach, cielesności, seksualności, kobiecości. Częstym motywem jest portret z wielością jego interpretacji i odniesień, zarówno ten klasyczny, wnikający w ludzkie emocje i namiętności, jak i łamiący kulturowe i społeczne schematy dotyczące przedstawiania wizerunków. Znaczna część prac odnosi się do pamięci, dotyczy metafory życia i przemijania. Są to obrazy balansujące na granicy kultury, tradycji i współczesności. W dalszym ciągu - podobnie, jak podczas poprzedniego biennale - powstają też prace, na których treść ma duży wpływ kultura masowa. Mocnym akcentem wystawy są prace dotyczące snu i podświadomości, mające cechy surrealistycznych poszukiwań malarskich. Swoje miejsce na wystawie ma także malarstwo o charakterze abstrakcyjnym poruszające problemy i wartości uniwersalne.
Jurorzy tegorocznego biennale odkryli w bardzo wnikliwie wyselekcjonowanych przez siebie pracach coś nowego, świeżego, co dobrze świadczy o młodych twórcach, próbujących przełamać malarskie schematy. To „coś” przewodniczący jury Paweł Jarodzki określił jako zjawisko, które – z jednej strony emanowało doskonałym warsztatem i precyzją wykonania, a z drugiej jakąś lekkością i subtelnym poczuciem humoru. W formie, przynajmniej pozornie, bardzo tradycyjne, stylistycznie przypominające elegancję wnętrz starych, angielskich klubów i jednocześnie mroczne, czasem wręcz perwersyjne.

W dniu po ogłoszeniu wyników konkursu (9 listopada 2013, w godz. 11.00-13.00) odbędzie się panel dyskusyjny o kondycji malarstwa współczesnego w kontekście interdyscyplinarności sztuki, który poprowadzi prof. Kamil Kuskowski.
Wstęp wolny.
....................................................................................

Obradujące na przełomie czerwca i lipca br. jury 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013”, odbywającego się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dokonało pierwszej selekcji nadesłanych prac nadesłanych. Tegoroczna edycja konkursu, organizowanego przez Galerię Bielską BWA w Bielsku-Białej, jest w jego 51-letniej historii przełomowa: została otwarta dla malarzy nieposiadających dyplomu uczelni artystycznej, wykorzystuje także szeroko możliwości prezentacji internetowej zgłoszonych prac. Zaowocowało to rekordowym zainteresowaniem – zgłoszenia nadesłało 701 artystów, którzy zaproponowali do konkursu 3.048 prac. W wyniku przeglądu prac i dyskusji, jury podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do wystawy pokonkursowej 120 prac autorstwa 57 artystów.
Zanim jurorzy zebrali się w Bielsku-Białej, wcześniej indywidualnie dokonali przeglądu zgłoszonych prac, które były prezentowane online na stronie internetowej biennale i mógł je obejrzeć każdy zainteresowany malarstwem, a także głosować na najciekawszego twórcę.
Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury, tak ocenia I etap konkursu: Decyzja otwarcia najnowszej edycji Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” dla artystów nieposiadających tytułu magistra sztuki nie była łatwa, gdyż zawierała pierwiastek ryzyka, że artyści profesjonalni zbojkotują ten konkurs. Rzeczywiście dotarły do nas głosy, w których obawiano się zdominowania konkursu przez artystów amatorów. Ale nic takiego się nie stało. Konkurs zgromadził znacznie większą ilość uczestników, spośród których 18 procent to malarze bez dyplomu. Wśród nich kilkoro zakwalifikowało się do drugiego etapu, co już wskazuje na pozytywny aspekt tego otwarcia. Jurorzy bardzo surowo oceniali wszystkie obrazy, nie kierując się żadnymi innymi względami, jak tylko artystycznymi. Zastrzegli sobie także prawo do odrzucenia prac w ostatecznej ocenie, na podstawie oryginałów. Bowiem oglądanie zdjęć obrazów w Internecie zawsze daje margines błędu, że praca atrakcyjna na ekranie komputera może okazać się w rzeczywistości źle namalowana czy niechlujnie wykonana. W tegorocznej edycji przeważająca grupa uczestników to artyści młodzi, choć wciąż konkurs ten przyciąga wielu nieznanych malarzy, bez względu na wiek. A to oznacza spełnienie założeń biennale, czyli odkrywanie nowych talentów. Cieszę się z dokonanego wyboru, bo uważam, że wszystkim pracom jury wnikliwie się przyjrzało i rzeczywiście zostały wybrane najlepsze. Przy całej różnorodności, oddającej wielość tematów i technik zgłaszanych prac, wystawa pokonkursowa ma szansę stać się jedną z najlepszych wystaw polskiego malarstwa współczesnego.
Podsumowując dyskusję i wnioski, do jakich doszli jurorzy po oglądzie ponad 3 tys. prac, Paweł Jarodzki, szef jury, zwrócił uwagę na dominujące kierunki i nurty, m.in. interesujący powrót ku abstrakcji i malarstwu wymagającemu głębokiej refleksji, a także na tematykę, w której widoczne jest odejście od doraźnych kwestii politycznych i społecznych. Malarstwo zdaje się być w dalszym ciągu dominującą formą wypowiedzi artystycznej we współczesnym świecie - przytacza zgodną opinię jury Paweł Jarodzki.
5 października 2013 roku w Galerii Bielskiej BWA odbędzie się drugie posiedzenie jury, podczas którego zostanie wyłoniony zdobywca ufundowanej przez Ministra Kultury i Sztuki głównej nagrody - Grand Prix (25 tys. zł), a także laureaci pozostałych nagród i wyróżnień.
Podczas jesiennego posiedzenia jurorzy - oglądając już oryginalne płótna - mogą w niektórych przypadkach zweryfikować swoją ocenę sformułowaną na podstawie oglądu elektronicznego pracy (regulamin daje im prawo do odrzucenia pracy obejrzanej w oryginale).
W składzie obecnej edycji konkursu znaleźli się: wybrany na przewodniczącego jury Paweł Jarodzki - artysta, kurator galerii Awangarda BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, profesor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby; Kamil Kuskowski - artysta, kurator, dziekan Wydziału Nowych Mediów i Malarstwa Akademii Sztuki w Szczecinie, profesor zwyczajny (laureat Grand Prix 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”); Anna Nawrot - artystka, kuratorka, od 1985 roku prowadząca autorską Galerię Biała w Lublinie, Piotr Rypson - krytyk sztuki, kurator, publicysta, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Agata Smalcerz - historyk sztuki, krytyk, kurator, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.
Kuratorem biennale jest Grażyna Cybulska, historyk sztuki w Galerii Bielskiej BWA.

Wernisaż wystawy oraz ogłoszenie wyników konkursu odbędą się w piątek, 8 listopada 2013 roku o godz. 17.00. W sobotę, 9 listopada, odbędzie się panel dyskusyjny o polskim malarstwie współczesnym.

41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013” jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Internauci natomiast wybrali najciekawszego artystę - po raz pierwszy w historii „Bielskiej Jesieni”.  Wszystkie prace nadesłane na konkurs prezentowane były w Internecie i zainteresowani mogli obejrzeć obrazy online i wybierać swoje typy, niezależnie od decyzji jury konkursu. W głosowaniu internautów, odbywającym się od 16 maja do 29 czerwca 2013 roku, oddano 48.966 głosów. Największą liczbę, 3.079 głosów, zostało oddanych na prace Agnieszki Piotrowskiej.
Agnieszka Piotrowska jest artystką sztuk wizualnych, tegoroczną absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Nagrodą dla zwyciężczyni jest prezentacja jednej wybranej z nadesłanego zestawu pracy podczas trwania wystawy pokonkursowej. Z pięciu propozycji zgłoszonych przez artystkę do konkursu organizatorzy zdecydowali się na wybór Euphorbi - obrazu olejnego na płótnie o wymiarach 130 x 150 cm.
Obecnie trwa kolejny konkurs dla internautów, w którym wybierają najciekawszy, ich zdaniem, obraz. Tym razem wybierają spośród 120 prac zakwalifikowanych przez jury do wystawy w I etapie konkursu. Głosowanie odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prace prezentowane są w zakładce „Galeria zakwalifikowanych prac” na stronie internetowej www.bj.galeriabielska.pl oraz stronie www.galeriabielska.pl
Głosować można od 8 lipca do 4 października 2013 wysyłając swój typ na specjalnie utworzony adres e-mailowy: glosowanie_bj_2013@galeriabielska.pl
Należy podać imię i nazwisko autora wraz z tytułem wybranego obrazu. Z jednego adresu e-mailowego kwalifikowany jest tylko jeden (pierwszy) głos.
Nagrodą dla zwycięzcy głosowania będzie prezentacja pracy podczas trwania wystawy pokonkursowej.



Powrót