Secesyjne rozkosze salonowe
Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim wraz z Sopockim Domem Aukcyjnym przy współpracy z Galerią 32, Antykwariatem Antyk-Styl i Antykwariatem Atticus oraz dzięki uprzejmości Kolekcjonerów prywatnych zorganizowało wystawę poświęconą sztuce secesyjnej.
We wtorkowy wieczór, drugiego marca, w gościnnych progach zabytkowego dworku, pojawili się liczni goście gotowi przeżyć obiecywane przekornym tytułem secesyjne rozkosze salonowe. Wernisaż zgromadził tłumnie przybyłych rozentuzjazmowanych gości. Sprzyjała temu doskonała atmosfera, wynikająca z obcowania ze wspaniałą sztuką, dobra aranżacja ekspozycji, oraz miły dla ucha koncert fortepianowy w wykonaniu dwóch Pianistek.
Zwiedzający mieli do dyspozycji cztery sale poświęcone Belle Epoque. W pierwszej na uwagę zasługiwały, eksponowane w gablotach, wspaniałe książki, a wśród nich takie pozycje jak „Duma o hetmanie” Stefana Żeromskiego, zawierająca reprodukcje wg rysunków Edwarda Okunia; pięknie ilustrowana pozycja „Fairy Tales” Hansa Christiana Andersena oraz wspaniała niemieckojęzyczna encyklopedia anatomiczna. Zaprezentowano także pocztówki, wśród których uwagę zwracały te z fotografiami dzieci ostatniego Cara Rosji Mikołaja II Romanowa. Pośrodku sali, muzeum z dumą pokazało interesujący przykład rozwoju ówczesnej techniki – wiedeński aparat fotograficzny z I ćwierci XX wieku. Na ścianach zaś zawisły ciekawe czeskie makaty pluszowe z ornamentami o charakterze secesyjnym. Gdy zwiedzający skierowali swe kroki ku sali, gdzie rozbrzmiewała piękna muzyka fortepianowa, mogli zobaczyć dobre przykłady mebli secesyjnych – imponujący kredens, pensjonarkę oraz biureczko. Wśród mebli doskonale prezentowała się porcelana secesyjna, jak choćby wazon Wilhelma Zsolnay, czy paterka wytwórni M.R. Krause ze Świdnicy oraz naśladujący formą ryby, fajansowy serwis proj. Adolfa Müllera. Zaprezentowane zostały także ciekawe wyroby z brązu, mosiądzu, a wśród nich akcesoria biurkowe, ramki na fotografie, czy niezwykle urodziwe vide poche Gustawa Gürschnera oraz bardzo ciekawy przykład rzeźby przedstawiającej personifikację wiatru, z pracowni Braci Łopieńskich. Celem tej sali było stworzenie klimatu wnętrza z ok. 1900 roku.
W następnym pomieszczeniu na gości czekały bogate i niezwykle piękne, a także wyjątkowe pod względem kolekcjonerskim przykłady sreber, mebli i szkieł secesyjnych. Godna podziwu i zapamiętania była srebrna patera wiedeńska z warsztatu Edwarda Friedmanna z pełnoplastycznym wizerunkiem kobiety a także para koszyczków złotnika Gustawa Gustawowicza Klingerta. Dwie gabloty pełne szkieł imponowały zawartością, której nie powstydziłoby się żadne z europejskich muzeów. Eksponaty wyjątkowej klasy a wśród nich wyroby firmy Tiffany jak piękny komplet biurkowy o wzorze winorośli, czy iryzujące wazoniki favrile. Pojawiły się także, w znaczącej ilości, przykłady wazonów ze szkła warstwowego Émila Gallé, a wśród nich prawdziwy gigant mierzący ponad 50 cm, imponujący urodą, wartością, będący przedmiotem pożądania niejednego kolekcjonera. Na wystawie zostały zaprezentowane niezwykle rzadkie szkła firmy Baccarat, Delatte a także wyroby firm Loetz, Kralik, Harrach, czy Pallme König. Przysłowiową wisienką na torcie okazały się być także rzadkie i cenne przykłady mebli intarsjowanych z Nancy, pochodzące z pracowni wspomnianego już Émila Gallé. Na ekspozycji znalazły się także ciekawe, intrygujące giętką formą meble firmy Thonet, a wśród nich piękny parawan kominkowy. Rozkoszy wizualnej dopełniały wspaniałe patery, żardiniery, a wśród nich olbrzymia patera firmy Norblin Buch Werner, czy intrygująca subtelną formą i pięknym iryzującym szkłem patera projektu Alberta Meyera dla firmy WMF. Obiekty wytworzone w tejże firmie miały liczne przedstawicielstwo na niniejszej wystawie w formie ozdobnych plakiet z wizerunkami kobiet. Na wystawie znalazły się także przykłady zastawy stołowej – secesyjne w dekoracji sztućce firmy Fraget. Ciekawostką była prezentowana maska porcelanowa „Topielica z Sekwany” Gebrüder Heubach.
W ostatniej sali czekała, zwłaszcza na żeńską część zwiedzających, prawdziwa uczta dla oka – kolekcja strojów secesyjnych, zarówno odzieży wierzchniej jak bielizny, akcesoriów związanych z modą – biżuterii, klamer i grzebieni oraz dodatków jak buciki, rękawiczki, mufki, torebki , czy wachlarz ze strusiego pióra. Szczególną uwagę zwracała wspaniała peleryna balowa Sortie de bal oraz komplet zimowy dla dzieci z gronostajowego futra. W klimat epoki pozwalały przenieść się, dopełniające wystawę, chromolitografie z modą secesyjną pochodzące z paryskiego Moniteur de la mode oraz doskonałe akwarele René Reinicke.
Relację z wystawy, pokazanej następnego dnia w Kurierze Mazowieckim, przygotowali goszczący na wystawie Przedstawiciele TVP Warszawa. Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog, w którym znalazły się opisy 304 obiektów prezentowanych na ekspozycji. Gdy „Secesyjne rozkosze salonowe” dobiegną końca, część z przedmiotów, wypożyczonych przez galerie sztuki, będzie przeznaczona do sprzedaży w siedzibie Sopockiego Domu Aukcyjnego w Warszawie.
Powrót
We wtorkowy wieczór, drugiego marca, w gościnnych progach zabytkowego dworku, pojawili się liczni goście gotowi przeżyć obiecywane przekornym tytułem secesyjne rozkosze salonowe. Wernisaż zgromadził tłumnie przybyłych rozentuzjazmowanych gości. Sprzyjała temu doskonała atmosfera, wynikająca z obcowania ze wspaniałą sztuką, dobra aranżacja ekspozycji, oraz miły dla ucha koncert fortepianowy w wykonaniu dwóch Pianistek.
Zwiedzający mieli do dyspozycji cztery sale poświęcone Belle Epoque. W pierwszej na uwagę zasługiwały, eksponowane w gablotach, wspaniałe książki, a wśród nich takie pozycje jak „Duma o hetmanie” Stefana Żeromskiego, zawierająca reprodukcje wg rysunków Edwarda Okunia; pięknie ilustrowana pozycja „Fairy Tales” Hansa Christiana Andersena oraz wspaniała niemieckojęzyczna encyklopedia anatomiczna. Zaprezentowano także pocztówki, wśród których uwagę zwracały te z fotografiami dzieci ostatniego Cara Rosji Mikołaja II Romanowa. Pośrodku sali, muzeum z dumą pokazało interesujący przykład rozwoju ówczesnej techniki – wiedeński aparat fotograficzny z I ćwierci XX wieku. Na ścianach zaś zawisły ciekawe czeskie makaty pluszowe z ornamentami o charakterze secesyjnym. Gdy zwiedzający skierowali swe kroki ku sali, gdzie rozbrzmiewała piękna muzyka fortepianowa, mogli zobaczyć dobre przykłady mebli secesyjnych – imponujący kredens, pensjonarkę oraz biureczko. Wśród mebli doskonale prezentowała się porcelana secesyjna, jak choćby wazon Wilhelma Zsolnay, czy paterka wytwórni M.R. Krause ze Świdnicy oraz naśladujący formą ryby, fajansowy serwis proj. Adolfa Müllera. Zaprezentowane zostały także ciekawe wyroby z brązu, mosiądzu, a wśród nich akcesoria biurkowe, ramki na fotografie, czy niezwykle urodziwe vide poche Gustawa Gürschnera oraz bardzo ciekawy przykład rzeźby przedstawiającej personifikację wiatru, z pracowni Braci Łopieńskich. Celem tej sali było stworzenie klimatu wnętrza z ok. 1900 roku.
W następnym pomieszczeniu na gości czekały bogate i niezwykle piękne, a także wyjątkowe pod względem kolekcjonerskim przykłady sreber, mebli i szkieł secesyjnych. Godna podziwu i zapamiętania była srebrna patera wiedeńska z warsztatu Edwarda Friedmanna z pełnoplastycznym wizerunkiem kobiety a także para koszyczków złotnika Gustawa Gustawowicza Klingerta. Dwie gabloty pełne szkieł imponowały zawartością, której nie powstydziłoby się żadne z europejskich muzeów. Eksponaty wyjątkowej klasy a wśród nich wyroby firmy Tiffany jak piękny komplet biurkowy o wzorze winorośli, czy iryzujące wazoniki favrile. Pojawiły się także, w znaczącej ilości, przykłady wazonów ze szkła warstwowego Émila Gallé, a wśród nich prawdziwy gigant mierzący ponad 50 cm, imponujący urodą, wartością, będący przedmiotem pożądania niejednego kolekcjonera. Na wystawie zostały zaprezentowane niezwykle rzadkie szkła firmy Baccarat, Delatte a także wyroby firm Loetz, Kralik, Harrach, czy Pallme König. Przysłowiową wisienką na torcie okazały się być także rzadkie i cenne przykłady mebli intarsjowanych z Nancy, pochodzące z pracowni wspomnianego już Émila Gallé. Na ekspozycji znalazły się także ciekawe, intrygujące giętką formą meble firmy Thonet, a wśród nich piękny parawan kominkowy. Rozkoszy wizualnej dopełniały wspaniałe patery, żardiniery, a wśród nich olbrzymia patera firmy Norblin Buch Werner, czy intrygująca subtelną formą i pięknym iryzującym szkłem patera projektu Alberta Meyera dla firmy WMF. Obiekty wytworzone w tejże firmie miały liczne przedstawicielstwo na niniejszej wystawie w formie ozdobnych plakiet z wizerunkami kobiet. Na wystawie znalazły się także przykłady zastawy stołowej – secesyjne w dekoracji sztućce firmy Fraget. Ciekawostką była prezentowana maska porcelanowa „Topielica z Sekwany” Gebrüder Heubach.
W ostatniej sali czekała, zwłaszcza na żeńską część zwiedzających, prawdziwa uczta dla oka – kolekcja strojów secesyjnych, zarówno odzieży wierzchniej jak bielizny, akcesoriów związanych z modą – biżuterii, klamer i grzebieni oraz dodatków jak buciki, rękawiczki, mufki, torebki , czy wachlarz ze strusiego pióra. Szczególną uwagę zwracała wspaniała peleryna balowa Sortie de bal oraz komplet zimowy dla dzieci z gronostajowego futra. W klimat epoki pozwalały przenieść się, dopełniające wystawę, chromolitografie z modą secesyjną pochodzące z paryskiego Moniteur de la mode oraz doskonałe akwarele René Reinicke.
Relację z wystawy, pokazanej następnego dnia w Kurierze Mazowieckim, przygotowali goszczący na wystawie Przedstawiciele TVP Warszawa. Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog, w którym znalazły się opisy 304 obiektów prezentowanych na ekspozycji. Gdy „Secesyjne rozkosze salonowe” dobiegną końca, część z przedmiotów, wypożyczonych przez galerie sztuki, będzie przeznaczona do sprzedaży w siedzibie Sopockiego Domu Aukcyjnego w Warszawie.
Powrót