Samsung Art Master - wyniki 4. edycji konkursu



 
18 czerwca w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie otwarto wystawę pokonkursowa Samsung Art Master prezentująca najciekawsze prace młodych artystów – studentów i absolwentów uczelni artystycznych. 

Dominują wśród nich prace z obszaru nowych mediów i wideo. Nagrodzone w tegorocznym konkursie projekty Jaśminy Wójcik, Anny Molskiej, Karoliny Breguły i Pawła Dziemiana to realizacje, których autorzy imponują samoświadomością, biegłością w operowaniu formą, umiejętnością budowania intrygujących, niebanalnych dyskursów artystycznych. Wystawę cechuje ponadto duża różnorodność znajdziemy tu szerokie spektrum tematów i strategii artystycznych – od psychologicznej introspekcji, przez dialog z tradycją awangardy, analizę języka sztuki i kondycji artysty, po dyskurs cielesności, politykę i krytykę społeczną.

Na wystawie będzie można zobaczyć następujące projekty konkursowe: 
Jaśmina Wójcik (ASP Warszawa), video Improwizacja, I miejsce; 
Anna Molska (ASP Warszawa), video Tanagrama, II miejsce;
Karolina Breguła (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, Wydział Fotografii), video Kamera wideo, III miejsce;
Paweł Dziemian (ASP Poznań), video XII prac Herkulesa, Wyróżnienie;
Michał Bojara (ASP Poznań), instalacja Skrzynka; 
Grzegorz Drozd (ASP Warszawa), wideo Operator; 
Dimitri Kielbasiewicz (APS Poznań), wideo instalacja I will be your mirror; 
Dagmara Pochyła (Uniwersytet A. Mickiewicza w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych) - video instalacja Projekcja bytu / byt projekcji;
Agata Groszek (ASP Warszawa), instalacja Fundamenty z betonu zrozumienia – tablice dydaktyczne do wychowania do życia w rodzinie;
Jan Szewczyk (ASP Poznań), instalacja malarska Zapomnijmy na chwilę o ludziach i porozmawiajmy o jeleniach.


Konkurs Samsung Art Master, organizowany już po raz czwarty, skierowany jest do młodych artystów - studentów i absolwentów uczelni artystycznych, którzy obronili dyplomy w ciągu dwóch ostatnich lat. Ideą konkursu jest wspieranie i nagłaśnianie nowych interesujących osobowości artystycznych; Samsung Art Master stawia na to, co zawsze jest siłą młodej sztuki: niezależność intelektualną, bezkompromisowość, artystyczną odwagę i oryginalność, świeże spojrzenie na sztukę i rzeczywistość. Obecnie SAM jest największym w Polsce przedsięwzięciem powołanym z myślą o debiutujących artystach. W formule konkursu mieszczą się wszystkie używane we współczesnej sztuce media, od malarstwa, przez wideo i fotografię, po performance, realizacje intermedialne i instalacje oraz projekty przeznaczone do przestrzeni publicznej.


Jaśmina Wójcik,
Imrowizacja, I miejsce


Jury w składzie: Maria Poprzęcka, Anda Rottenberg, Bogna Świątkowska, Jarosław Suchan, Karol Radziszewski, Jacek Poniedziałek i Stach Szabłowski spośród blisko 450 zgłoszeń wyłoniło laureatów:

I miejsce (15 000 złotych) Jaśmina Wójcik (ASP Warszawa) za projekt wideo Improwizacja.
Decyzja jury była jednogłośna. Filmowy tryptyk Jaśminy Wójcik jest portretem dwóch starych kobiet, sióstr bliźniaczek z prowincjonalnego miasteczka. Improwizacja jest opowieścią o starości, pamięci i zapomnieniu, samotności, gniewie i pogodzeniu z życiem. Artystka wchodząc z kamerą w świat uczuć, zachowań i intymnych przeżyć bohaterek nie ogranicza się do obserwacji. Jej obecność staje się katalizatorem emocji, a nakręcony materiał lustrem, w którym przeglądają się bohaterki. Doskonale zmontowana, przemyślana, dojrzała praca – mroczna, chwilami wstrząsająca, bezkompromisowa, a jednocześnie zrealizowana z godną podkreślenia odpowiedzialnością i humanistyczną wrażliwością. 



Anna Molska,
Tanagrama, II miejsce
 

II miejsce (10 000 złotych) Anna Molska (ASP Warszawa) za film Tanagrama. W III edycji konkursu Anna Molska otrzymała wyróżnienie za film Jesus Loves Me. W IV edycji została laureatką drugiej nagrody za film Tanagrama. W tej złożonej, kunsztownie zrealizowanej pracy Molska łączy w spójną całość szereg elementów: wideo-performance, choreografię, dyskusję z tradycją awangardy, napięcie pomiędzy konkretem cielesności i abstrakcją formy oraz, co charakterystyczne dla jej twórczości, mistrzowskie operowanie ścieżką dźwiękową. W Tanagramie punktem wyjścia jest ćwiczenie, które prowadzi artystkę do pytań o artystyczną żywotność takich pojęć jak utopia czystej formy, abstrakcja, geometria, poddawanie wyobraźni rygorystycznej dyscyplinie. 

III miejsce (5000 złotych) Karolina Breguła (PWSFTiT, Łódź) za film Kamera wideo.W Kamerze wideo Karolina Breguła prostymi środkami stworzyła dowcipny komentarz na temat styku technologii i sztuki. Kamera wideo jest ironiczną wypowiedzią na temat języka – pojętego jako kod sztuki, ale również jako niedoskonała forma komunikacji, zawłaszczona przez dyskurs technologii i konsumpcji. Breguła wykonuje przed kamerą sugestywny wideo-performance. Autorka jest jednocześnie podmiotem i przedmiotem artystycznej operacji; podobnie jak wideo, które w pracy Breguły jest materią i zarazem przedmiotem analizy.



Karolina Breguła,
Kamera wideo, III miejsce
 
 

Wyróżnienie specjalne (sprzęt firmy Samsung) otrzymał Paweł Dziemian (ASP Poznań) za projekt wideo XII prac Herkulesa. Rozbudowany projekt wideo Pawła Dziemiana zwrócił uwagę jury osobistym, niemal obsesyjnym tonem swojej wypowiedzi oraz bezkompromisowością stojącej za nim artystycznej postawy.

Ponadto do udziału w wystawie zostali przez jury zaproszeni następujący uczestnicy konkursu: Michał Bojara (ASP Poznań), Grzegorz Drozd (ASP Warszawa), Agata Groszek (ASP Warszawa), Dimitrii Kiełbasiewicz (ASP Poznań), Dagmara Pochyła (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) oraz Jan Szewczyk (ASP Poznań).

Wśród prac konkursowych uwagę zwraca wysoki poziom propozycji z obszaru nowych mediów i wideo. To właśnie tu jurorzy znaleźli najciekawsze prace: nagrodzone projekty Jaśminy Wójcik, Anny Molskiej, Karoliny Breguły i Pawła Dziemiana to realizacje, których autorzy imponują samoświadomością, biegłością w operowaniu formą, umiejętnością budowania intrygujących, niebanalnego dyskursów artystycznych. Na tle nowych mediów, słabiej przedstawia się malarstwo. Mimo ogłaszanego przez krytykę renesansu malarstwa, znakomitą większość propozycji malarskich jury oceniło jako wtórne i niewiele wnoszące do dyskursu współczesnej sztuki. Jury przyjęło tę sytuację z żalem, ale jednocześnie wiarą w malarstwo i z nadzieją na zmianę sytuacji w następnych edycjach konkursu.

Zgodnie z regulaminem jury miało możliwość przyznania trzech równorzędnych wyróżnień. W IV edycji Samsung Art Master jurorzy zdecydowali jednogłośnie o przyznaniu tylko jednego wyróżnienia (otrzymał je Paweł Dziemian).



Paweł Dziemian,
XII prac Herkulesa, wyróżnienie
  

Za decyzją tą stoi intencja zaakcentowania wyjątkowości prac czwórki laureatów – nawet na tle stojącego na bardzo wysokim poziomie konkursu. Trzeba podkreślić różnorodność zarówno prac laureatów jak i artystów zaproszonych przez jury do udziału w wystawie pokonkursowej. Znajdziemy wśród nich szerokie spektrum tematów i strategii artystycznych – od psychologicznej introspekcji, przez dialog z tradycją awangardy, analizę języka sztuki i kondycji artysty, po dyskurs cielesności, politykę i krytykę społeczną.


Wystawę pokonkursową prezentującą najlepsze prace będzie można obejrzeć w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w terminie 18 czerwca – 8 lipca 2007 r. Wybrane prace zostaną wystawione na aukcji charytatywnej, z której całkowity dochód zostanie przekazany Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” jako wsparcie Warsztatów Terapii Artystycznej osób niepełnosprawnych.

Konkurs Samsung Art Master organizowany jest pod honorowy patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronami medialnymi są: Portal Artinfo.pl, Brief, Gazeta Wyborcza, Modern Art, Trójka Polskie Radio, TVP Kultura, WiK Wprost i Kultura.
 

 

 

                
Artinfo.pl zaprasza także:

21 maja - 4 czerwca 2007 r. 
internetowa aukcja charytatywna wybranych prac z Konkursu
miejsce aukcji: www.artinfo.pl

1 lipca 2007 r.
aukcja charytatywna wybranych prac z Konkursu
miejsce aukcji: Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie



Galeria prac


Powrót