Salon Czterdziesty - Marian Niżyński (1910-1943)
Wernisaż: 2009-02-05 18:00:00
W Galerii Bellotto można oglądać malarstwo Mariana Niżyńskiego. Był on artystą wszechstronnym; studiował na krakowskiej ASP pod kierunkiem Władysława Jarockiego i Wojciecha Weissa w latach 30tych XX wieku. Zajmował się także się ceramiką i rzeźbą, której uczył się u Xawerego Dunikowskiego
W owym czasie studia w krakowskiej ASP były zdominowane przez tendencje kolorystyczne. W latach 20tych grupa studentów ASP w Krakowie tworzy ugrupowanie - Kapiści . Po powrocie z podróży do Paryża – ówczesnej stolicy sztuki – przenieśli do Polski styl malowania inspirowany impresjonizmem i koloryzmem, które to kierunki w Europie dawno już wówczas przeszły do lamusa. Przez wiele pokoleń sposób malowanie Kapistów – w mniejszym lub większym stopniu - oddziaływał na polskich malarzy, do tej grupy można zaliczyć Niżyńskiego.
Obrazy w galerii Bellotto to kolorystycznie wysmakowane portrety, pejzaże. Ważne jest w nich światło, pora dnia. Mniej liczy się forma postaci, a bardziej jej „wrażeniowe” widzenie, abstrakcyjne. Niektóre z jego płócien inspirowane są także innymi obowiązującymi wówczas kierunkami w sztuce polskiej, m.in. Formistami – którzy w swoim malarstwie podkreślali głównie trójwymiarowość i konstrukcję postaci. Nieobce są mu także inspiracje sztuką ludową.
Artysta oprócz malarstwa zajmował się krytyką artystyczną, poezją, założył eksperymentalny teatr „Studio 30”, dla którego przygotowywał sztuki. Komponował także muzykę.
Jednakże nie dane mu było długo rozwijać talentu artystycznego - zmarł w wieku 33 lat w 1943 roku śmiercią tragiczną.
Powrót
W owym czasie studia w krakowskiej ASP były zdominowane przez tendencje kolorystyczne. W latach 20tych grupa studentów ASP w Krakowie tworzy ugrupowanie - Kapiści . Po powrocie z podróży do Paryża – ówczesnej stolicy sztuki – przenieśli do Polski styl malowania inspirowany impresjonizmem i koloryzmem, które to kierunki w Europie dawno już wówczas przeszły do lamusa. Przez wiele pokoleń sposób malowanie Kapistów – w mniejszym lub większym stopniu - oddziaływał na polskich malarzy, do tej grupy można zaliczyć Niżyńskiego.
Obrazy w galerii Bellotto to kolorystycznie wysmakowane portrety, pejzaże. Ważne jest w nich światło, pora dnia. Mniej liczy się forma postaci, a bardziej jej „wrażeniowe” widzenie, abstrakcyjne. Niektóre z jego płócien inspirowane są także innymi obowiązującymi wówczas kierunkami w sztuce polskiej, m.in. Formistami – którzy w swoim malarstwie podkreślali głównie trójwymiarowość i konstrukcję postaci. Nieobce są mu także inspiracje sztuką ludową.
Artysta oprócz malarstwa zajmował się krytyką artystyczną, poezją, założył eksperymentalny teatr „Studio 30”, dla którego przygotowywał sztuki. Komponował także muzykę.
Jednakże nie dane mu było długo rozwijać talentu artystycznego - zmarł w wieku 33 lat w 1943 roku śmiercią tragiczną.
Powrót