Ryszard Grzyb, którego najnowszą wystawę „Największy znaczek pocztowy świata” można od 21 kwietnia oglądać w Galerii Klimy Bocheńskiej jest artystą, który zdecydowanie ma coś do powiedzenia. Od lat osiemdziesiątych jest aktywnie zaangażowany w ostrą i konstruktywną krytykę otaczającej nas rzeczywistości społeczno-politycznej. Legendarne są już jego działania jako członka
Gruppy. Jednak jego indywidualne artystyczne przedsięwzięcia pozostają równie alternatywne, odważne i skandalizujące. Poza okresem, kiedy malował obrazy animalistyczne, tematem i inspiracją dzieł Ryszarda Grzyba były degeneracyjne procesy zachodzące w kulturze, sztuce i społeczeństwie.
Obecna wystawa jest bezkompromisową analizą świadomości poszczególnych jednostek, jak i grup społecznych funkcjonujących w naszym współczesnym społeczeństwie. Tej analizy Grzyb dokonał na podstawie tekstów wypisywanych na miejskich murach i ścianach domów. Wybór tych obiektów jako samonarzucającego się medium jest oczywiste, gdyż w mieście człowiek otoczony jest betonem, a znajdujące się na nim napisy bezceremonialnie atakują go i zamieszkują jego świadomość. Grzyb wydestylował napisy i stworzył do nich obrazy – często na zasadzie brutalnego skojarzenia, kontrastu lub uzupełnienia. Na przykład napisowi „Ogień dla wszystkich ten sam” towarzyszy wizerunek ludzkiej czaszki dość jednoznacznie odsyłający do tematyki holokaustu i kremacji. Nie jest to jedyne płótno poruszające temat Żydów i Nazistów – na innym widnieje znak równości między gwiazdą Dawida a swastyką.... Grzyb posługując się skrótową formą – znakiem graficznym celuje bez pudła w najbardziej drażliwe miejsca współczesnego człowieka. Jeszcze jednym przykładem niech będzie obraz „Zawód ojca – matka, zawód matki – ojciec”.
Oddajmy głos samemu artyście: „Cykl ten poświęcony jest idei łączenia formy malarskiej z tekstami literackimi. W obrazach tych spotykają się wartości malarskie z poetyckimi by stopić się w jedność.
Teksty pojawiające się na obrazach pochodzą z odległych od siebie sfer rzeczywistości. Poczynając od napisów na murach, malowanych przez młodzież, kończąc na zdaniach wziętych z wysokiej literatury. Łączy je intensywny potencjał dramatyczny.
Czasem są to osobiste notatki autora obrazów, czerpane z notesów, w których zapisywany jest szelest myśli. Dotyczą one kultury, sztuki, relacji społecznych, wybuchu uczuć metafizycznych.
W każdym obrazie przekaz literacki zamienia się w wartości plastyczne, nie tracąc jednak swojego podstawowego sensu. Liternictwo staje się integralnym elementem kompozycji i materii obrazu.
Obrazy zróżnicowane są pod względem formy mimo wspólnej koncepcji. Ich ekspresja i bezkompromisowość ukazują zarówno blaski jak i cienie otaczającej nas rzeczywistości.
Istotnym aspektem części z nich (przedstawienia inspirowane napisami na murach)jest ich bieżący charakter. Są malarskim „zapisem” pośrednio stanu świadomości pojedynczych osób lub grup społecznych. Czerpią inspirację z niezwykle żywego forum dyskusyjnego, którego miejscem są otaczające nad ściany domów.”
Wystawa dla wszystkich, którzy cenią sobie błyskotliwą i prowokacyjną krytykę absurdu systemów społecznych.
Wybrane prace:
Nota biograficzna:
Ryszard Grzyb (ur. 1956) maluje, zajmuje się grafiką i rysunkiem, uprawia twórczość poetycką. W latach 1976-1979 studiował w PWSSP we Wrocławiu, w pracowni prof. Zbigniewa Karpińskiego. Od 1979 roku kontynuował studia na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, gdzie w 1981 uzyskał dyplom w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego. W latach 1982-1992 należał do zespołu twórczego Gruppa (Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk i Ryszard Woźniak), z którym wystawiał oraz uczestniczył w akcjach artystycznych. Był współzałożycielem pisma "Oj dobrze już", wydawanego przez Gruppę w latach 1984-1988. Publikował zestawy wierszy, m.in.: w "Nowym Wyrazie" (1980, 1981); w "Miesięczniku Literackim" (1981); jak również w piśmie "Oj dobrze już" czy w Young Poets of a New Poland, Forest Books, London (1993). Uzyskał nagrody w konkursach poetyckich Patra (III nagroda w roku 1980, II nagroda w roku 1981) oraz wyróżnienie w konkursie Czerwonej Róży w 1981 roku.
Urodził się w 1956 w Sosnowcu. W latach 1976-79 studiował na wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni R. Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z R. Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie R. Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80-tych, artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Współpracował z krakowską Galerią "Zderzak". Zajmuje się również grafiką reklamową.
Inne wydarzenia Galerii
15 września - 04 października
Ewa Trafna - Byłam cząstką...
Miasta rodzą się, rozkwitają i umierają. Żyją tak długo jak…
27 - 30 września
Edyta Ołdak - wystawa...
Wernisaż: 27 września 2004, godz. 18.00
16 - 31 stycznia
Ślady pamięci (Hommage á...
"Tomasz Struk" - wystawa prac Tomasza Struka Ślady pamięci…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl