Robert Kuśmirowski - Fontanna - projekt w Galerii XX1
Robert Kuśmirowski stworzył w głębi Galerii XX1 osobną, intymną przestrzeń.
Projekt Fontanna jest rekonstrukcją pijalni wód z dawnych lat. Perfekcyjna scenografia- działająca fontanna z leżącymi w niej rdzewiejącymi monetami, metalowe kubki, imitacja wilgoci, nawet specyficzny zapach- inscenizuje urokliwą sytuację, której ulegają wchodzący.
Zaczarowani, stają nieruchomo nad przejrzystą taflą wody, przyglądając się swojemu tajemniczemu odbiciu; nasłuchując sekretnych szeptów unoszących się wokół, a przeznaczonych tylko do ich uszu. Niektórzy piją z fontanny w tajemnej oazie wewnątrz świata, który stał się kamienną pustynią.
W tym miejscu odbywa się podróż. Podróż w głąb czasu i siebie. Magiczność i poetyka pijalni wód nadają jej symboliczny wymiar. Wejście do niej, jest niejako rytuałem inicjacji- przejścia- do zapomnianych rejonów samego siebie.
Poszczególne elementy, jak i cała przestrzeń, w której znajduje się projekt Fontanna, są bodźcem, zaklęciem poruszającym dawno nie przeżywane doznania. Tak, jak wejście do Tajemniczego Ogrodu.
Refleksja nad czasem- a to inspiruje Roberta Kuśmirowskiego- doprowadziła do rekonstrukcji czasu minionego- nie mitycznego jednak, lecz osobistego, tzn. indywidualnego.
Jakby w tej przestrzeni były zawieszone wewnętrzne archetypy każdego z nas, a my przychodzimy, by ponownie się z nimi zjednoczyć.
Nota biograficzna:
Robert Kuśmirowski studiował w Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych w Lublinie. Dyplom w 2002r. po kierunkiem prof. Sławomira Mieleszko.
Wystawy indywidualne: Galeria R, Lublin 2002; Paryż- Luksemburg- Lipsk w ramach wystawy Introducing Cities 2/ Cultural Territories, Lipsk 2003; Piano, Rennes, 2003; Double V, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2003
Wystawy zbiorowe: Galeria Mat- Mart, Lublin, 1998, 1999, 2000; Museo Ideale Leonardo da Vinci, Włochy, 2000; ACK Chatka Żaka, Lublin, 2000; Grafika Studentów UMCS, Lublin, 2000; Pszczela Wola, 2000; Galeria Sztuki Wirydarz, 2001; Dom Kultury, Tarnogród, 2001; IV i V Intermedialne Wypadki Artystyczne, 1999, 2002; Pozaginania rysunkowe I i II- Młode Forum Sztuki Galerii Białej, Lublin, 2001, 2002; Nowart.pl, Bunkier Sztuki, Kraków, 2002; Supermarket Sztuki III, Galeria DAP, Warszawa, 2002; Targi Sztuki w Sztokholmie, Szwecja, 2003; Secession Vienna, Austria, 2003
Performer, autor instalacji, obiektów, fotografii i rysunków. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W roku akademickim 2002-2003 przebywał na stypendium w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2, Beaux-Arts Rennes. W 2004 roku został nominowany do Paszportów „Polityki”. Mieszka w Lublinie.
Robert Kuśmirowski nazywany jest „geniuszem atrapy”, „genialnym imitatorem”, „fałszerzem i manipulatorem rzeczywistości”. Większość jego prac opiera się na tworzeniu łudząco podobnych imitacji starych przedmiotów, dokumentów, fotografii czy sytuacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Kiedyś powiedział, że odtwarza rzeczy takimi, jakimi chciałby je widzieć. Sam opowiada, że dzieciństwo było dla niego „czasem chronicznych chorób i walki z odpornością organizmu na leki z różnych półek. Pobyt w szpitalach zrodził ogólną niechęć do zamkniętych izolatek nafaszerowanych bielą i utwierdził mnie w przekonaniu, że to co białe i czyste jest bezduszne...”. Doświadczenia te uwarunkowały rozwój jego twórczości. Niemniej jednak to fascynacja muzyką popchnęła Kuśmirowskiego do rozpoczęcia studiów na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Chciał nauczyć się projektować okładki do płyt zespołu, w którym grał koncertując od 1989 roku. Pierwszy raz sięgnął do idei odtwarzania jeszcze przed studiami. Powrócił do niej na trzecim roku, kiedy to na wystawie zorganizowanej w korytarzu swojego wydziału umieścił kilkanaście drobnych dokumentów, od karty egzaminacyjnej po rachunek z hipermarketu. Jeszcze w trakcie studiów zmaterializował w Galerii Białej w Lublinie (2002) swoje wspomnienia o stacjach PKP, wykorzystując w tym celu eksponaty z pracowni Zespołu Szkół Kolejowych w Lublinie i Muzeum Kolejnictwa Wąskotorowego w Karczmiskach, a także „podrabiając” tabor kolejowy z wagonem naturalnych wymiarów. W 2003 roku wziął udział w wystawie Cultural Territories #4 organizowanej przez Galerie fur Zeitgenoessische Kunst w Lipsku. Zainscenizował wówczas podróż z Paryża, przez Luksemburg, do Lipska wcielając się w rolę cyklisty żyjącego w latach 20 XX wieku. W 2003 roku w CSW Zamku Ujazdowskim wykonał rekonstrukcję pracowni artystycznej z okresu PRL-u (Double V). Po jednej stronie przestrzeni ustawił gotowe i znalezione przedmioty, po drugiej zimitował lustrzane odbicie owej pracowni wykonując wszystkie eksponaty własnoręcznie. W listopadzie 2004 roku w Galerii Potocka artysta stworzył imitacje mieszczącego się tam w latach 20-tych XX atelier fotograficznego Józefa Muchy i świadczył usługi fotograficzne. Odbył pieszą podróż z Łodzi do Paryża, której dokumentacja zaprezentowana była Van Abbe Museum w Eindhoven (2004). Ukoronowaniem rocznego projektu The Ornaments of Anatomy”była wystawa – laboratorium anatomiczne szalonego doktora Verniera w Kunstverain w Hamburgu (2005). Na przełomie 2009 i 2010 roku prezentował w londyńskim Barbican Centre Bunker – tajemniczy i niepokojący bunkier z czasów II wojny światowej. W swoich pracach Kuśmirowski ujawnia także kolekcjonerskie zamiłowania - nagromadzone przedmioty tworzą wówczas trudne do ogarnięcia zbiory, określone przez Joannę Mytkowską jako „barok nadmiaru i entropia detali”, jak w ekspozycji Masyw kolekcjonerski (2009, Bunkier Sztuki, Kraków). Artysta odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej z odległej i nieco bliższej przeszłości powoli znikającej pod kolejnymi warstwami. Przywołuje wspomnienia, ale i dezorientuje, tak jak zrobił to w Facade (2009, Balnkenberge, Belgia), gdy w rząd wymuskanych kamienic nadmorskiego kurortu wstawił fasadę zapomnianego, zaniedbanego, nędznego i zniszczonego budynku z ciemnej polskiej uliczki. W jego twórczości silnie obecny jest wątek wanitatywny. Odtwarzanie staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności czy w końcu śmierci kultury materialnej. Kuśmirowski przygotuje na drugą edycję ArtBoom Tauron Festivalu pracę specjalną i zaskakującą, obok której nie będzie można przejść obojętnie.
Inne wydarzenia Galerii
17 kwietnia - 31 maja
Katarzyna Klich - KRETOWISKO
(...) Co kieruje człowiekiem, że musi odkrywać,…
17 kwietnia - 31 maja
Jarosław Perszko - FBS
Odnosząc się do jednego z najbardziej ikonicznych dzieł XX…
11 lipca - 10 sierpnia
Jerzy Hejnowicz - Paradise II
„Paradise” to utwór szczególny, bo…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl