Rempex prezentuje nowy sposób licytacji (74 Aukcja)
26 lutego w siedzibie Domu Aukcyjnego Rempex w Warszawie przy ul. Karowej 31 odbyła się aukcja ponad 220 obiektów sztuki i rzemiosła artystycznego. Ponad połowę oferty stanowiło malarstwo dawne i współczesne oraz rysunek i grafika. Dział ceramiki i szkła, sreber i platerów, rzeźby i mebli oraz przedmioty w zbiorze varia - wypełniły resztę oferty.
Aukcję rozpoczął prezes Rempexu Marek Lengiewicz wprowadzając zebranych gości w nowe zasady przebiegu aukcji. Nowością jest licytowanie tylko tych przedmiotów, które skupiły uwagę klientów i będą
licytowane. Praktycznie wygląda to następująco: Przed aukcją można dokładnie obejrzeć obiekt, zasięgnąć informacji u eksperta.
Jeżeli zapadnie decyzja o wzięciu udziału w licytacji, należy wypełnić kartę zgłoszenia, w której podaje się numer katalogowy interesującego obiektu. Do licytacji, spośród całej oferty, wystawiane są tylko te wskazane.
W trakcie licytacji zarządza się przerwę, którą można wykorzystać na podanie następnych zgłoszeń. System wprowadzony w Rempexie praktykowany jest w USA i Niemczech. W zdecydowany sposób skraca aukcję, nadaje jej żywsze tempo, eliminuje deprymujący uczestników aukcji brak zainteresowania wyczytywanymi z katalogu pozycjami.
Przy przeciętnej sprzedaży - notowanej w większości polskich domów aukcyjnych - ok. 25 - 35 % prezentowanej oferty, takie rozwiązanie ma same zalety. Omawiana aukcja zamknęła się w czasie godziny z kwadransem. Prowadzenie jej w dotychczasowym, tradycyjnym układzie, musiałoby zająć ok. 2 godzin.
Pierwsze, ogólne spostrzeżenie dotyczące omawianej aukcji dotyczy coraz większej liczby sprzedaży warunkowych, czyli takich, w których cena akceptowana przez przyszłego nabywcę jest niższa od ceny wywoławczej. Do zawarcia transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda właściciela. Zdecydowana większość transakcji warunkowych jest ostatecznie zawierana. Na
omawianej aukcji 43 obiekty sprzedano warunkowo, wobec 25, które osiągnęły pułap wywoławczy lub wyższy. Spośród trzech "najmocniejszych" propozycji tj.: Henryka Haydena "Martwa natura kubistyczna" /poz. kat. 275/, Andrzeja Wróblewskiego "Autoportret" /poz. kat. 247/ i
Tadeusza Makowskiego "Dziecko - Głowa dziewczynki" /poz. kat.
243/, nabywcę - po cenie wywoławczej - za 140 tysięcy złotych znalazł ostatni z wymienionych obrazów.
Dzieł dużego formatu wybitnych twórców, które nie znalazły nabywców było niestety sporo. Inwestorzy instytucjonalni są prawie nieobecni na rynku. Inwestorzy, traktujący rynek sztuki jak giełdę papierów wartościowych, także osłabili aktywność, bo prawo "kup, żeby sprzedać" dobrze funkcjonuje tylko w czasie hossy, a na to trzeba będzie jeszcze poczekać.
Większym zainteresowaniem cieszyło się malarstwo o średnim poziomie cen. "Anioł" Wlastimila Hofmana - praca z 1923 roku
/poz. kat. 204./ sprzedany został za 21 tysięcy, przy wywołaniu 16 tysięcy. Juliana Fałata "Wnętrze salonu"/poz. kat. 211/ sprzedano po cenie wywoławczej 7 tysięcy zł. Wiktora Koreckiego "Chata w śniegu" /poz. kat. 219/ wyceniona na 3 500 zł poszła za 4 600 zł.
Secesja w ofercie sreber i platerów - liczącej łącznie ponad 20 obiektów, przyciągnęła uwagę klientów, choć i tu przeważały zakupy
warunkowe. / poz. kat. 602. - cukiernica secesyjna firmy M. Jarra z Krakowa - cena wywoławcza 1 800 zł, cena warunkowa 1 400 zł./
W dziale varia znalazła się bardzo ciekawa kolekcja - zbiór guzików liberyjnych z herbami szlachty i arystokracji europejskiej z XIX wieku /poz. kat. 715 i 716/ Dwie kasety liczące po 46 guzików sprzedano po cenie 1 tysiąca, przy wywołaniu po 900 zł za każdą z nich.
Reasumując, aukcję przeprowadzono bardzo sprawnie dzięki wprowadzeniu nowego systemu zgłoszeń licytacyjnych. Ogółem sprzedano 68 prac, w tym 43 warunkowo. Zwiększająca się ilość sprzedaży warunkowych świadczy o słabym popycie i zarazem o mijaniu się oczekiwań, tych, którzy chcą coś kupić, z
oczekiwaniami sprzedających. System Rempexu sprzedaży warunkowej wydaje się jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji. Pozwala na sfinalizowanie wielu transakcji, a to przecież jest celem aukcji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl