Rafał Bujnowski - 85%
Wernisaż: 2008-11-22 18:00:00
Wystawa „85%” w galerii Raster rewiduje wyznaczone granice między mimetycznym odwzorowaniem świata, a oderwaną od rzeczywistości abstrakcją. Na tej płaszczyźnie prezentacji Rafał Bujnowski zestawia różne dziedziny artystyczne: malarstwo - cykl Lamb Black (2007-2008), rysunek węglem – Miner [Górnik] (2007), rysunek ołówkiem – seria Wires/Druty (2008), obiekty – Lead Window/Witraże (2007) oraz najstarszą pracę - Bus Safari (2003).
Artysta porusza fundamentalne pytanie o obraz rzeczywistości. Na granicy rozpoznawalności, w pozornie abstrakcyjnym przedstawieniu kreuje jej odzwierciedlenie. Efekt złudnej iluzji uzyskuje poprzez czerń wszechobecną, determinującą i integrującą dzieła powstałe na przełomie dwóch lat.
Rafał Bujnowski tworzy serię czarnych obrazów Lamb Black. Pentagon (2008). Płaszczyznę płótna rozstrzyga w oparciu o abstrakcyjne wartości malarskie. Monochromatyczne, lśniące powierzchnie rozgranicza poprzez malowane płasko, w przeciwnych kierunkach, równowartościowe, precyzyjnie wyznaczone obszary płaszczyzny. W efekcie przestrzennie zamontowane na ścianie wewnątrz galerii czarne płótna, pod wpływem odbijanego od ich powierzchni światła, tworzą złudzenie trójwymiarowości, iluzji wyobrażeniowej rozpiętej między materialną konkretnością form przestrzennych, a ich wizualnym zanikiem.
Czerń uzyskana w wyniku świadomego zabiegu artystycznego występuje w wykonanym węglem portrecie Miner (2007). Bujnowski przewrotnie wykorzystuje węgiel, produkt górniczej eksploatacji jako narzędzie wypowiedzi artystycznej.
Czerń dyskretna, grafitowa, z metalicznym połyskiem ujawnia się w serii trzech rysunków pokazujących poprowadzoną linię drutu wraz z zaznaczoną linią jego cienia. Powstałe abstrakcyjne kompozycje, linearne abstrakty stanowią zapośredniczoną obrazowość z zaobserwowanej i zarejestrowanej przez artystę rzeczywistości.
Czerń pojawia się w Witrażach, odrębnych pracach, które na zasadzie repetycji powielają załamania rozbitej szyby. Zamknięte wewnątrz ram okiennych, tworzą kompozycje złożone z kawałków szkła łączonych czarnymi, ołowianymi ramami, wiernie odwzorowując siatkę pęknięć.
Równolegle artysta wprowadza odmienny obiekt Bus Safari. Niezależny, irracjonalny pośród zaprezentowanych prac. Miniaturowy model samochodu realnie można odnaleźć w małopolskich miasteczkach.
Siła twórczości Rafała Bujnowskiego polega na doprowadzonym do perfekcji wrażeniu ambiwalencji widzenia. Artysta wyznaczył własny paradygmat twórczych eksperymentów, w którym umiejętnie przemyca sprzeczności między przestrzenią abstrakcyjną i realistyczną.
Tytuł wystawy „Bujnowski 85%” nawiązuje do założeń programowych z 1960 r. ogłoszonych jako „Wytyczne Sekretariatu KC PZPR w sprawie polityki kulturalnej w dziedzinie plastyki”, w których dzieła z „pogranicza abstrakcji” zniwelowano do „zagadnienia marginesowego”, dopuszczając 15 % abstrakcji w wystawach sztuki współczesnej.
Powrót
Artysta porusza fundamentalne pytanie o obraz rzeczywistości. Na granicy rozpoznawalności, w pozornie abstrakcyjnym przedstawieniu kreuje jej odzwierciedlenie. Efekt złudnej iluzji uzyskuje poprzez czerń wszechobecną, determinującą i integrującą dzieła powstałe na przełomie dwóch lat.
Rafał Bujnowski tworzy serię czarnych obrazów Lamb Black. Pentagon (2008). Płaszczyznę płótna rozstrzyga w oparciu o abstrakcyjne wartości malarskie. Monochromatyczne, lśniące powierzchnie rozgranicza poprzez malowane płasko, w przeciwnych kierunkach, równowartościowe, precyzyjnie wyznaczone obszary płaszczyzny. W efekcie przestrzennie zamontowane na ścianie wewnątrz galerii czarne płótna, pod wpływem odbijanego od ich powierzchni światła, tworzą złudzenie trójwymiarowości, iluzji wyobrażeniowej rozpiętej między materialną konkretnością form przestrzennych, a ich wizualnym zanikiem.
Czerń uzyskana w wyniku świadomego zabiegu artystycznego występuje w wykonanym węglem portrecie Miner (2007). Bujnowski przewrotnie wykorzystuje węgiel, produkt górniczej eksploatacji jako narzędzie wypowiedzi artystycznej.
Czerń dyskretna, grafitowa, z metalicznym połyskiem ujawnia się w serii trzech rysunków pokazujących poprowadzoną linię drutu wraz z zaznaczoną linią jego cienia. Powstałe abstrakcyjne kompozycje, linearne abstrakty stanowią zapośredniczoną obrazowość z zaobserwowanej i zarejestrowanej przez artystę rzeczywistości.
Czerń pojawia się w Witrażach, odrębnych pracach, które na zasadzie repetycji powielają załamania rozbitej szyby. Zamknięte wewnątrz ram okiennych, tworzą kompozycje złożone z kawałków szkła łączonych czarnymi, ołowianymi ramami, wiernie odwzorowując siatkę pęknięć.
Równolegle artysta wprowadza odmienny obiekt Bus Safari. Niezależny, irracjonalny pośród zaprezentowanych prac. Miniaturowy model samochodu realnie można odnaleźć w małopolskich miasteczkach.
Siła twórczości Rafała Bujnowskiego polega na doprowadzonym do perfekcji wrażeniu ambiwalencji widzenia. Artysta wyznaczył własny paradygmat twórczych eksperymentów, w którym umiejętnie przemyca sprzeczności między przestrzenią abstrakcyjną i realistyczną.
Tytuł wystawy „Bujnowski 85%” nawiązuje do założeń programowych z 1960 r. ogłoszonych jako „Wytyczne Sekretariatu KC PZPR w sprawie polityki kulturalnej w dziedzinie plastyki”, w których dzieła z „pogranicza abstrakcji” zniwelowano do „zagadnienia marginesowego”, dopuszczając 15 % abstrakcji w wystawach sztuki współczesnej.
Powrót