Punkt widzenia - młoda sztuka niemiecka




W Nizio International Design Gallery prezentowana jest gościnnie wystawa pt. Blickwinkel – Punkt widzenia zapoznająca polskiego widza z młodą sztuka niemiecką reprezentowaną przez pięciu studentów Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Wystawa, zorganizowana przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Stowarzyszenia Artanimacje, jest przejawem zainteresowania Mirosława Nizio wspieraniem i promowaniem współczesnej kultury. Jest to jedna z jego inicjatyw wykraczających poza działalność galerniczą, a nakierowanych na integrację różnych środowisk (w tym wypadku twórczych, ale zazwyczaj wymyśla, organizuje i zbiera fundusze na ogromne akcje artystyczne, społeczno-artystyczne i para-artystyczne animujące i integrujące środowisko praskie. I, należy dodać, jest w tej niezbędnej działalności jednym z naprawdę nielicznych.)
Obcowanie ze sztuką niemiecką jest dla polskiego odbiorcy zawsze interesujące, gdyż Niemcy posługują się zupełnie innym systemem obrazowania. A co za tym idzie – inną estetyką. Przykładem jest twórczość Chrisa Knechta. Jego obrazy bez wahania większość z nas nazwałaby kiczem. Należy jednak pamiętać, że jest to ten kicz, o którym pisała Susan Sontag wyjaśniając zjawisko kampu – kicz, który jest wartością, świadomą postawą artystyczną i życiową. Specyficzna, w pewien sposób przygaszona kolorystyka, charakterystyczny sposób liniowania i konturu bezbłędnie przywodzą na myśl „niemieckość”, taką jaką ostatnio poznaliśmy dzięki filmowi „Maria” Toma Tykwera, filmowi „Goodbye Lenin” oraz literaturze z zakresu nowego brutalizmu. Są to Niemcy przepełnione duchowym smutkiem, wyjałowione, gdzie sztuka powstaje na pustyni ducha, a ludzie wrażliwi nieustannie poddają weryfikacji wartość sztuki i tradycji własnego kraju. Stąd przeszywającą szczerość i niebanalność tych obrazów. 
Grafiki i film animowany Juliana Kirchnera, czy eksperymentalna fotografia Moritza Fiedlera nie noszą już tego piętna rozliczania się z niemieckością. Narodowe nie-zakorzenienie pozwala ujawnić, że poszukiwania artystów niemieckich przebiegają równolegle wobec poszukiwań artystów polskich. Podstawową wytyczną jest własna percepcja świata, a środki ekspresji są do niej dopasowywane, tak aby jak najdokładniej oddać punkt widzenia artysty. Najczęstsze są, obok innowatorskich technik, deformacje postaci ludzkiej i graficzne przedstawianie przenikania się warstw świata i myśli tak przesyconych w naszych czasach.
Wystawa, bardzo ciekawa formalnie, ma funkcjonować jako forum wymiany myśli i kontaktów, dlatego zapraszani są wszyscy artyści pragnący rozwijać artystyczne porozumienie polsko-niemieckie.

Artyści biorący udział w wystawie:
Christoph Stephan Knecht (malarstwo),
Moritz Fiedler
(fotografia eksperymentalna),
Alexander Wissel
(malarstwo),
Julian Kirchner (film, grafika),
Matthias Bacht
(rzeźba, grafika)


  
 
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

 
 

 
 
 

 

    
Wystawa czynna do 11 maja 2005
 

Relacja przygotowana przez Artinfo.pl 
  



Galeria prac


Powrót