PRO PICTURAE - wystawa w warszawskiej Królikarni




Wystawa malarstwa prezentowana w warszawskiej Królikarni nosi tytuł "Pro Picturae". Tytuł jest tożsamy z nazwą Fundacji malarstwa europejskiego PRO PICTURAE, w której to fundacji prezentowani na wystawie artyści tworzą Radę artystyczną. W jej skład wchodzą wybitni przedstawiciele dwóch pokoleń polskiego malarstwa: Jerzy Mierzejewski, Stefan Gierowski, Tadeusz Dominik, Jan Tarasin, Tomasz Ciecierski i Leon Tarasewicz.
 
Pomysł wystawy dał inicjator Fundacji Jerzy Mierzejewski. Jak pisze w przedmowie do folderu wystawy jej kurator Radosław Mleczko "...To profesor Mierzejewski podsunął mi pomysł zaproszenia do Królikarni sześciu artystów, którzy często spotykali się w wielu miejscach i sytuacjach, a niedawno utworzyli Radę Programową Fundacji Malarstwa Europejskiego Pro Picturae. Teraz spotykamy się z nimi w salonie Królikarni. Sami zaproponowali wybór swoich prac, najczęściej najnowszych, sami doglądali ich montażu."
 
Większość prezentowanych prac powstała w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu miesięcy. Leon Tarasewicz pokazuje prace, które skończył tuż przed otwarciem wystawy. Jego wielkie formaty pokazane na wystawie /przy umowności tego terminu w przypadku prac artysty/ składają się z dziesiątków równoramiennych obrazów tworzących całościowe kompozycje. Kolor i faktura tych obrazów - jest ich łącznie 127 - mają hipnotyzującą moc - po prostu nie można się napatrzeć! 
Stefan Gierowski wystawił dwa obrazy z klasycznymi dla jego twórczości zagadnieniami malarskimi: światła, przestrzeni, koloru i faktury.
 
 
 
Jerzy Mierzejewski przedstawił syntetyczne pejzaże, w których, w ostatnich latach pokazują się sylwetki ludzkie. W jednej z prac, można odnaleźć autora wpisanego w jeden z najbardziej znanych obrazów artysty - Park VII. Ten swoisty remake jest bodaj najbardziej przejmującym obrazem mistrza metafizycznej syntezy i nastroju.
Tadeusz Dominik nawet gdy używa dwóch kolorów w swoich pracach, to i tak tworzy niezwykle barwne kompozycje. Mistrzostwo kolorystyczne i kompozycyjne Tadeusza Dominika jest nieustająco żywotne.
Jan Tarasin pokazuje także prace najnowsze, w których kolor przywrócony w jego twórczości odgrywa wielką rolę. Jedna z ostatnich prac artysty odbiega na tyle od pozostałych, że prosi się o komentarz.
Tomasz Ciecierski pozostaje wierny w obecnej w jego twórczości refleksji nad meta warsztatem artystyczno-malarskim.
 
 
 
Wystawę - wernisaż otworzyli: prezes Fundacji Malarstwa Europejskiego Stanisław Plakwicz, profesor Jerzy Mierzejewski, kurator wystawy Radosław Mleczko i w imieniu Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego - Adrianna Poniecka-Piekutowska, pełniąca w Ministerstwie Kultury funkcję dyrektora Departamentu Sztuki i Promocji.
Wydarzenie, jakim było otwarcie wystawy przyciągnęło bardzo liczną publiczność. Stawili się przyjaciele artystów - znane postacie świata sztuki, mediów i polityki.
 
 
 
 
  

 
 
 
   
  
 

      
 Wybrane prace:
 

   
MIERZEJEWSKI Jerzy


 


Urodził się w 1917 w Krakowie. Jest synem Jacka Mierzejewskiego (1883-1925) i bratem Andrzeja. Pod koniec lat 30-tych był uczniem M. Kotarbińskiego na warszawskiej ASP, której dyplom otrzymał formalnie w 1956. Współorganizował po wojnie Związek Polskich Artystów Plastyków w Łodzi i Lublinie. Od 1950 wykładał w PWSTiF, a w połowie lat 70-tych był prorektorem "Filmówki". Zajmuje się głównie malarstwem, a jego prace wystawiane był na wielu ekspozycjach w Polsce i zagranica, między innymi: na wystawie "The Selective Eye" w Grown Tower Gallery w Los Angeles (1970), gdzie obok prac J. Mierzejewskiego eksponowane były dzieła Picassa, Chagalla, Braque`a. W 1997 był laureatem Nagrody im. J. Cybisa

  
  
 
___________________________________________________________

DOMINIK Tadeusz

Urodził się w 1928 w w Szymanowie. W 1953 ukończył warszawską ASP, na której od 1965 prowadził pracownię malarstwa.. Profesor ASP, wielokrotnie dziekan Wydziału Malarstwa. Studiował u J. Cybisa rozwijając zainteresowanie koloryzmem. Do końca lat 50-tych tworzył drzeworyty. W połowie lat 50-tych zaczął malować obrazy abstrakcyjne, zbliżone do informel. Do lat 70-tych maluje ekspresyjnie i spontanicznie. Późniejsze obrazy mają bardziej wyraźną, "kontrolowaną" formę. Niezmienną inspiracją była dla artysty natura,jej kolorystyka i bogactwo form. W następnych latach równolegle z malarstwem, uprawiał tkanie gobelinów, zajmował się też ceramiką a od niedawna tworzy grafikę komputerową W 1956 reprezentował polskie malarstwo na Biennale w Wenecji. W 1973 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1979 r otrzymał tytuł profesora.Tadeusz Dominik jest jednym z najbardziej oryginalnych twórców współczesnego malarstwa polskiego i wybitnym kolorystą.

  ___________________________________________________________ 
  
TARASIN Jan  


Urodził się w 1929 w Kaliszu. W 1951 ukończył malarstwo na krakowskiej ASP pod kierunkiem prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948/49.W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii "Nowa Huta i jej mieszkańcy", w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70-tych "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90-tych artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1962 r członek Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną na warszawskiej ASP, w latach 1987-90 rektor tejże uczelni. W 1984 r otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 r w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa artysty.

  ___________________________________________________________ 

  
  GIEROWSKI Stefan 
 

Urodził się w 1925 w Częstochowie. Studiował Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarstwo na krakowskiej ASP w pracowniach J. Fedkowicza i Z. Pronaszki. W latach 50-tych związał się z warszawską Galerią Krzywe Koło, miał tu wystawy indywidualne w 1957 i 59 roku. W 1955 r wziął udział w wystawie w Arsenale. Od 1961 wykładał na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1983 Senat Akademii wybrał go na Rektora, lecz ówczesne władze nie zatwierdziły wyboru. W 1996 odszedł na emeryturę. Maluje obrazy abstrakcyjne, w których w różnych relacjach wiąże problemy materii, światła i przestrzeni; posługuje się głównie płaszczyzną, linią, kolorem, fakturą; kolejne okresy twórczości są dążeniem ku maksymalnej redukcji form i uniwersalnej metafory. W latach 80-tych artysta podjął poszukiwania form i układów kompozycyjnych, które mogłyby stać się plastycznym ekwiwalentem pojęć werbalnych - cykl "Malowanie Dziesięciorga Przykazań" z 1986 r.Uważany jest za wybitnego reprezentanta awangardy malarskiej.

___________________________________________________________ 

CIECIERSKI Tomasz




 
  
Urodzł się w 1945 w Krakowie; w 1971 ukończył - w pracowni K. Łady-Studnickiej - warszawską ASP, na której wykładał do 1986 roku. Dużo wystawiał w Polsce i za granicą, miedzy innymi na Biennale w Sao Paulo w 1987 r i Documenta w Cassel w 1992 r. Jego malarstwo charakteryzuje refleksja nad strukturą sztuki, czego przykładem są obrazy z lat 80-tych, które przedstawiały spis przedmiotów używanych przez malarza (paleta, próbki farb, itp.), które artysta opatrzył satyrycznymi podpisami. T. Ciecierski uważany jest za przedstawiciela nurtu autotelicznego, czyli refleksji sztuki na samą sobą oraz jej relacjami z rzeczywistością.
  
 

  
___________________________________________________________ 

TARASEWICZ Leon



Urodził się w 1957 r . Mieszka i tworzy w rodzinnej wsi Waliły na Białostocczyźnie. Studia w warszawskiej ASP. Dyplom w 1984 r w pracowni prof. Tadeusza Dominika. Zadebiutował w warszawskiej galerii Foksal w 1984 r. Współpraca z galerią Foksal umożliwiła artyście zaprezentowanie swoich prac europejskiemu odbiorcy. Począwszy od wystawy indywidualnej w Galleria del Cavallino w Wenecji trwa zainteresowanie twórczością artysty marszandów i kolekcjonerów z Europy i USA. Już w 1988 r prace Tarasewicza prezentowane były na w ramach weneckiego Biennale na wystawie Aperto`88. Laureat wielu nagród, między innymi "Jana Cybisa", "Nagrody Nowosielskich". Wczesne obrazy artysty przypominały pejzaże, z których eliminował stopniowo "zbędne" elementy, proponując bardzo osobistą wersję natury. Obecnie stale współpracuje z galeriami: Springer and Winckler Gallerie w Berlinie oraz Nordenhake w Sztokholmie.
W pracach z ostatnich lat przełamuje formalne ograniczenia malarstwa do przestrzeni rozpiętego na ramie płótna.Często korzysta z możliwości wyjścia poza ramy blejtramu. Maluje przestrzeń ścian, kolumn, podłóg. Jak sam mówi " ...malarstwo od swego zarania w neolicie powstawało na ścianach, posadzkach czy sufitach."
Jest jednym z niewielu (jeśli nie jedynym) współczesnym malarzem polskim o światowym rezonansie i uznaniu.

 

 Informacje o Fundacji PRO PICTURAE:


Fundacja Malarstwa Europejskiego PRO PICTURAE powstała w 2002 roku z inicjatywy profesora Jerzego Mierzejewskiego.
Nad merytoryczną stroną działalności fundacji czuwa Rada Artystyczna, w której gronie zasiadają: Tomasz Ciecierski, Tadeusz Dominik, Stefan Gierowski, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin i Jerzy Mierzejewski.
 
 
Główne cele fundacji to: 
• ochrona dorobku malarstwa polskiego, poprzez dokumentację i tworzenie kolekcji malarstwa
• gromadzenie zbiorów, w drodze wykupu wartościowych dzieł malarstwa polskiego
• udostępnianie dzieł z tych kolekcji, w różnych formach, aktywnym placówkom kulturalnym w Polsce
• współpraca z placówkami muzealnymi i pomoc w uzupełnianiu ich zbiorów
• wspieranie twórców przez system stypendiów i grantów
• działalność edytorska
• współpraca z analogicznymi fundacjami i stowarzyszeniami za granicą, celem wymiany wystaw i promocji - polskiej sztuki na zagranicznych ekspozycjach publicznych.

Z inicjatywy fundacji powstawać będą we współpracy z lokalnymi społecznościami i państwowymi instytucjami kulturalnymi, galerie sztuki. Galerie, w formie stałych kolekcji powstaną w miastach powiatowych: Nałęczów, Rożnów, Dębno k. Tarnowa, Polanica, Siedlce, Ciechocinek, Kalisz, Bochnia. Kolekcje będą / i już są/ tworzone poprzez darowizny, depozyt, wypożyczenia ze zbiorów Muzeów Narodowych. W działalność galerii poza funkcją wystawienniczą, wpisane są także działania, które mają pełnić rolę edukacyjną, integracyjną i animującą lokalne życie kulturalne.
 
Kolekcja zgromadzona przez Fundację Malarstwa Europejskiego PRO PICTURAE będzie na zasadzie wymiany, okresowo prezentowana w galeriach poszczególnych miast.
 
Pierwsza galeria powstaje w Nałęczowie. Inicjatywa fundacji podjęta została przez Urząd Gminy w Nałęczowie, Uzdrowisko Nałęczów S.A, Pałac Małachowskich w Nałęczowie, miejscowe Liceum Plastyczne i Muzeum Narodowe w Warszawie. 
Dyrekcja Muzeum Narodowego w Warszawie zgodziła się na wypożyczenie, nieodpłatnie, do powstającej kolekcji 12 dzieł.
 
Dwanaście obrazów do Kolekcji Nałęczowskiej pochodzi od jednych z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy: Tadeusza Dominika, Tomasza Ciecierskiego, Jana Tarasina, Leona Tarasewicza, Stefana Gierowskiego i Jerzego Mierzejewskiego.
 
____________________________________
 
O terminie otwarcia Kolekcji Nałęczowskiej zawiadomimy Państwa.
Plany Fundacji PRO PICTURAE na bieżący rok, przewidują otwarcie jeszcze kilku galerii w kraju.
Życzymy pomyślności ambitnym przedsięwzięciom i gratulujemy wybrańcom.
 


 


 Kontakt:


PRO PICTURAE
Fundacja Malarstwa Europejskiego 

ul. Wspólna 61
00-687 Warszawa

tel.(0-22) 621 58 01
Prezes Fundacji: Stanisław Plakwicz 
 
propicturae@free.art.pl

____________________________________
  

     
Wystawa czynna do 21 września 2003
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl




Galeria prac


Powrót