Prawda ekranu? - pokaz filmów wideo




W zeszłym roku Marek Wasilewski – prowadzący Pracownię Wideo na Wydziale Komunikacji Mulitimedialnej ASP w Poznaniu – zadał swoim studentom temat: dokument/ dokumentacja.
17 stycznia w Galerii Klimy Bocheńskiej odbyła się projekcja dziesięciu filmów, które zostały zrealizowane jako odpowiedź na zadany temat.
Jak wyjaśniał sam Wasilewski podczas rozpoczęcia seansu, studentom ASP praca wymagająca zwrócenia się na zewnątrz zdarza się rzadko. W większości młodych twórców obudził się kontestatorski, buńczuczny duszek podpowiadający, by pokazać jak rzeczywistość skrzeczy. W efekcie prawie wszystkie z oglądanych filmów pokazują te elementy codzienności, na które zwykle przymyka się oko i wybiera się ich nie zauważać: półki supermarketu, meble w modnym, komercyjnym sklepie, czy sposoby zabijania czasu praktykowane przez nastolatków z podmiejskich osiedli. Ale czy twórcy rzeczywiście chcą coś uświadomić widzom? Real world tak już upowszechniony przez telewizję przestał być szokującym medium odsłaniającym nagą prawdę. 
Kilkuminutowe filmy są też popisem artystowskiego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej. Jakub Jasiukiewicz montując „Kurczaki” niewątpliwie pamiętał o filmie Woody’ego Allena, w który podobnie zostały wprowadzone postaci autentycznych komentatorów, aby fikcji nadać cech rzeczywistości i pokazać jej absurdalność. Film, w gruncie rzeczy filozoficzny pełen jest autokomentarzy. Podobnie „Ostatni samuraj” Tomasza Partyki, zdecydowanie zasługujący na wyróżnienie, jest autotematyczny. Ujawnia kulisy kręcenia owej etiudy. Trudno nazwać go demistyfikacją, to raczej forma blogu, ujmującego swą szczerością. Piotr Adamski w swoim dokumencie inscenizowanym „Ludzie bezdomni” pokazuje IKEĘ zamieszkaną przez klientów wykorzystujących eksponowane meble.
Każdy z filmów jest wynikiem dokładnego przemyślenia postawionego zadania i ma jasne przesłanie: pełne goryczy powiedzenie „a to Polska właśnie”. Jednak skomasowana forma przekazu – seria wielu filmów – nie pozwala wyłuskać subtelnego sensu prac. Podobnie, technika wideo, dla niewyrobionego widza jest trudna w odbiorze: wydaje się chropowata, amatorska. Ta dziedzina sztuki, z pozoru dostępna wszystkim, jest hermetyczna. Pokaz niewątpliwie zachwycił je koneserów.

Prace prezentowane w ramach pokazu PRAWDA EKRANU?
Piotr Adamski „Ludzie bezdomni”
Filip Wendland „Kolekcja mocnych wrażeń”
Jakub Jasiukiewicz „Kurczaki”
Tomasz Leon Partyka „Ostatni Samuraj”
Tomasz Leon Partyka „Zmiana”
Tomasz Pląskowski „V!”
Dominika Kowalska „Reklamożerca”
Justyna Ptak „Pok.1001”
Katarzyna Waligórska „Lekcja tanga”
Joanna Zaharczuk „bez tytułu”

Projekt zapowiada dłuższą współpracę Klimy Bocheńskiej z Markiem Wasilewskim.
W Galerii trwa również wystawa NA MARGINIESIE grupy Szu Szu, czyli Olgi Lubacz, Piotra Kopika, Karola Radziszewskiego i Ivo Nikića. Wystawa dotyczy bardzo ciekawego zagadnienia indywidualności w grupie. Jak wspólna praca wpływa na osobowość jednostki? Kiedy zaczynają się pojawiać inspiracje, komentarze? Kiedy zaczyna się przesiąkać drugą osobą? A ile wsącza się w nas z otaczającego świata?
Na te pytania swoimi obrazami odpowiadają współpracujący ze sobą artyści.


  
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

 
   
Piotr Adamski „Ludzie bezdomni”
 
 
___________________________
 
 
Filip Wendland „Kolekcja mocnych wrażeń”
 
 
___________________________
 
 
Jakub Jasiukiewicz „Kurczaki”
 
 
___________________________
 
 
 
Tomasz Leon Partyka „Ostatni Samuraj”
 
 

Tomasz Leon Partyka „Zmiana”
 

    


Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           



Galeria prac


Powrót