Poza zasadą rzeczywistości
Wystawa „Poza zasadą rzeczywistości” to trzecia odsłona Szkiców do Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku Muzeum Sztuki w Łodzi. Dwie poprzednie poświęcone były uwikłaniu sztuki w politykę: „Sztuka i polityka” oraz formalnym aspektom prac: „Siła formalizmu”. Tym razem kurator ekspozycji Jarosław Lubiak zaproponował psychoanalityczną interpretację zbiorów MS.
Tytuł ekspozycji odności się do słynnego dzieła ojca psychoanalizy, Zygmunta Freuda, „Poza zasadą przyjemności”, w którym m.in. dowodzi on istnienia dwóch przeciswstawnych dążeń w człowieku: pierwsze, pierwotne, obecne od okresu niemowlęcego to zasada przyjemności, którą rządzą popędy i dążenia do osiągnięcia przyjemności, druga to przeciwstawna jej zasada rzeczywistości utożsamiana przez Freuda z siłami, które pierwszą zasadę próbują zwalczyć (może je stanowić kultura, reguły społeczne itp.). Myśl Freuda, jak również niektórych jego samodzielnych kontunuatwrów: Melanie Klein, Donalda W. Winnicotta oraz Jacquesa Lacana, stanowi klucz do zgłębienia idei ekpozycji i jest jednocześnie próbą spojrzenia na znane dzieła w ujęciu psychoanalitycznym.
Kilkadziesiąt prac wybitnych polskich i zagranicznych artystów należących do zbiorów Muzeum, wśród nich Magdaleny Abakanowicz, Maxa Ernsta, André Massona, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Andrzeja Wróblewskiego, Krzysztofa Wodiczko, Władysława Strzemińskiego, Jadwigi Sawickiej zgromadzono na parterze i dwóch piętrach, tym samym anektując właściwie całą przestrzeń wystawienniczą Muzeum. Ekspozycję podzielono na kilkanaście zagadnień koncentrując prezentowane dzieła wokół pewnych ważnych aspektów, którymi zajmuje się psychoanaliza, zwracając szczególną uwagę na myśl Freuda, m. in. kompleks Edypa, pragnienie i miłość, lęk, marzenie senne. Wystawa jest okazją nie tylko do kontaktu z wieloma unikatowymi pracami kolekcji łódzkiego Muzeum, ale także do zapoznania się z myślą psychoanalityczną i skonfrontowaniem jej z twórczością artystyczną. Warto podkreślić, że Szkic 3, podobnie jak dwie poprzednie odsłony kolekcji MS powrócą w październiku tego roku, tym razem w charakterze stałej ekspozycji nowo powstającego Muzeum Sztuki 2, które będzie się mieścić w łódzkiej Manufakturze.
Powrót
Tytuł ekspozycji odności się do słynnego dzieła ojca psychoanalizy, Zygmunta Freuda, „Poza zasadą przyjemności”, w którym m.in. dowodzi on istnienia dwóch przeciswstawnych dążeń w człowieku: pierwsze, pierwotne, obecne od okresu niemowlęcego to zasada przyjemności, którą rządzą popędy i dążenia do osiągnięcia przyjemności, druga to przeciwstawna jej zasada rzeczywistości utożsamiana przez Freuda z siłami, które pierwszą zasadę próbują zwalczyć (może je stanowić kultura, reguły społeczne itp.). Myśl Freuda, jak również niektórych jego samodzielnych kontunuatwrów: Melanie Klein, Donalda W. Winnicotta oraz Jacquesa Lacana, stanowi klucz do zgłębienia idei ekpozycji i jest jednocześnie próbą spojrzenia na znane dzieła w ujęciu psychoanalitycznym.
Kilkadziesiąt prac wybitnych polskich i zagranicznych artystów należących do zbiorów Muzeum, wśród nich Magdaleny Abakanowicz, Maxa Ernsta, André Massona, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Andrzeja Wróblewskiego, Krzysztofa Wodiczko, Władysława Strzemińskiego, Jadwigi Sawickiej zgromadzono na parterze i dwóch piętrach, tym samym anektując właściwie całą przestrzeń wystawienniczą Muzeum. Ekspozycję podzielono na kilkanaście zagadnień koncentrując prezentowane dzieła wokół pewnych ważnych aspektów, którymi zajmuje się psychoanaliza, zwracając szczególną uwagę na myśl Freuda, m. in. kompleks Edypa, pragnienie i miłość, lęk, marzenie senne. Wystawa jest okazją nie tylko do kontaktu z wieloma unikatowymi pracami kolekcji łódzkiego Muzeum, ale także do zapoznania się z myślą psychoanalityczną i skonfrontowaniem jej z twórczością artystyczną. Warto podkreślić, że Szkic 3, podobnie jak dwie poprzednie odsłony kolekcji MS powrócą w październiku tego roku, tym razem w charakterze stałej ekspozycji nowo powstającego Muzeum Sztuki 2, które będzie się mieścić w łódzkiej Manufakturze.
Powrót