Portret XXI wieku
Wernisaż: 2009-10-26 19:00:00
Podczas poniedziałkowego wernisażu wystawy Portret XXI wieku holl główny Zachęty zamienił się na moment w wybieg dla modelek, a to za sprawą akcji Pawła Althamera Modelki.
Modelki Althamera nie są profesjonalistkami, to dziewczyny z warszawskiej Pragi, które odpowiedziały na ogłoszenie artysty wzięcia udziału w pokazie mody w Zachęcie. Na początku na czerwony dywan wyszły fantastycznie ucharakteryzowane „modelki” w stylizowanych kreacjach. Nie one jednak zebrały największe brawa, a dziewczyny w codziennych strojach, które pojawiły się chwilę potem (co początkowo wprawiło zgromadzonych gości w lekką konsternację) . Zobaczyliśmy po prostu zwykłe nastolatki, w swoich codziennych ubraniach, które przez chwilę naprawdę mogły poczuć się jak zawodowe modelki. W każdym razie publiczności bardzo spodobał się ten osobliwy pokaz mody, co pokazała nagradzając gromkimi brawami uczestniczki akcji (sądzę, że niejedna zawodowa modelka marzyłaby o takim żywym aplauzie). Sam pokaz prowadził znany dziennikarz i prezenter telewizyjny Oliwier Janiak (swoją drogą uznawany za jednego z najlepiej ubranych mężczyzn w polskim show biznesie).
Właściwie punktem kulminacyjnym ekspozycji nie jest działanie Althamera (a niewątpliwie takim się stało podczas wernisażu), a wideoinstalacja poświęcona znanemu i jednemu z najlepszych piłkarzy na świecie Zinedine Zidanowi zatytułowana Zidane: Portret XXI wieku autorstwa Douglasa Gordona z Wielkiej Brytanii i Philippe'a Parreno z Francji. Przez 90 minut filmu, który jest rejestracją rozgrywki między Realem Madryt i Villarrealem, oglądamy właściwie przez cały ten czas postać Zidana w akcji. Wideoinstalacji towarzyszy nastrojowa muzyka oraz słowa wypowiadane przez piłkarza układające się w niemal poetycki utwór.
Wokół problematyki, którą „wywołuje” postać francuskiego sportowca, a więc sławy, kultu gwiazd oraz wykluczenia i marginalizacji społecznej (piłkarz angażuje się obecnie w działania na rzecz trudnej młodzieży), ogniskują się pozostałe prace zgromadzone na wystawie. Kader Atria, francuski artysta o algierskich korzeniach, prezentuje film poświęcony swojej rodzinie z Algierii i Francji oraz serię fotografii zatytułowanych Rocher Carreés (jest to projekt fotograficzny dotyczący marzeń o życiu w lepszym świecie). Paweł Kruk wciela się w swoich filmach w postacie Michaela Jordana i Bruce'a Lee oraz w rolę pływaczki Dary Torres (w sitodrukach). Z kolei film Sleep Andy’ego Warhola przedstawia śpiącego przyjaciela artysty, poetę Johna Giono.
Poprzez charakter zgromadzonych prac wystawa przybiera społeczny wydźwięk, zresztą do udziału w ekspozycji nieprzypadkowo zaproszono artystów kojarzonych (może za wyjątkiem Warhola) właśnie z tego typu działań.
Powrót
Modelki Althamera nie są profesjonalistkami, to dziewczyny z warszawskiej Pragi, które odpowiedziały na ogłoszenie artysty wzięcia udziału w pokazie mody w Zachęcie. Na początku na czerwony dywan wyszły fantastycznie ucharakteryzowane „modelki” w stylizowanych kreacjach. Nie one jednak zebrały największe brawa, a dziewczyny w codziennych strojach, które pojawiły się chwilę potem (co początkowo wprawiło zgromadzonych gości w lekką konsternację) . Zobaczyliśmy po prostu zwykłe nastolatki, w swoich codziennych ubraniach, które przez chwilę naprawdę mogły poczuć się jak zawodowe modelki. W każdym razie publiczności bardzo spodobał się ten osobliwy pokaz mody, co pokazała nagradzając gromkimi brawami uczestniczki akcji (sądzę, że niejedna zawodowa modelka marzyłaby o takim żywym aplauzie). Sam pokaz prowadził znany dziennikarz i prezenter telewizyjny Oliwier Janiak (swoją drogą uznawany za jednego z najlepiej ubranych mężczyzn w polskim show biznesie).
Właściwie punktem kulminacyjnym ekspozycji nie jest działanie Althamera (a niewątpliwie takim się stało podczas wernisażu), a wideoinstalacja poświęcona znanemu i jednemu z najlepszych piłkarzy na świecie Zinedine Zidanowi zatytułowana Zidane: Portret XXI wieku autorstwa Douglasa Gordona z Wielkiej Brytanii i Philippe'a Parreno z Francji. Przez 90 minut filmu, który jest rejestracją rozgrywki między Realem Madryt i Villarrealem, oglądamy właściwie przez cały ten czas postać Zidana w akcji. Wideoinstalacji towarzyszy nastrojowa muzyka oraz słowa wypowiadane przez piłkarza układające się w niemal poetycki utwór.
Wokół problematyki, którą „wywołuje” postać francuskiego sportowca, a więc sławy, kultu gwiazd oraz wykluczenia i marginalizacji społecznej (piłkarz angażuje się obecnie w działania na rzecz trudnej młodzieży), ogniskują się pozostałe prace zgromadzone na wystawie. Kader Atria, francuski artysta o algierskich korzeniach, prezentuje film poświęcony swojej rodzinie z Algierii i Francji oraz serię fotografii zatytułowanych Rocher Carreés (jest to projekt fotograficzny dotyczący marzeń o życiu w lepszym świecie). Paweł Kruk wciela się w swoich filmach w postacie Michaela Jordana i Bruce'a Lee oraz w rolę pływaczki Dary Torres (w sitodrukach). Z kolei film Sleep Andy’ego Warhola przedstawia śpiącego przyjaciela artysty, poetę Johna Giono.
Poprzez charakter zgromadzonych prac wystawa przybiera społeczny wydźwięk, zresztą do udziału w ekspozycji nieprzypadkowo zaproszono artystów kojarzonych (może za wyjątkiem Warhola) właśnie z tego typu działań.
Powrót