Krakowska Galeria Pryzmat Związku Polskich Artystów Plastyków dawno nie przeżywała takiego oblężenia jak w poniedziałek 21 marca, kiedy to nastąpiło otwarcie poplenerowej wystawy pt. Pejzaż Południa - 2004. Ściany galerii zostały w całości przesłonięte barwnymi, iście południowymi w kolorze i temperaturze płótnami - owocem pracy jedenastu malarzy zaproszonych na „twórcze” wakacje do Toskanii i Prowansji przez Krzysztofa Musiała.
Krzysztof Musiał - jak twierdzi - sztuką interesował się zawsze. Jednak kilka lat temu, kiedy postanowił zakończyć swą karierę zawodową, stanął przed perspektywą szansy zajęcia się tym, co lubi, a więc
właśnie sztuką. Rozszerzając swoje zbiory o dzieła sztuki najnowszej, zaczął coraz częściej odwiedzać pracownie malarzy i rzeźbiarzy, obserwując ich pracę. Jak pisze w katalogu wystawy sam Krzysztof Musiał - „Przedsmak tego wszystkiego dały mi kilka lat temu wakacje spędzone wspólnie z Janem Dobkowskim we Włoszech, oraz Adamem Marczukiewiczem i Andrzejem Pietrzykiem we Francji. Ich pobyt zachęcił mnie do dalszych działań. Naturalną koleją rzeczy pojawił się więc pomysł organizowania plenerów dla artystów plastyków”. Tak w 2004 r. Musiał postanowił zaprosić do swego letniego domu w Toskanii jedną grupę malarzy, a drugą - do Prowansji, by tam - „zapewniając im odpowiednie warunki, uczestniczyć w ich rozterkach, wątpliwościach, poszukiwaniach, próbach i wreszcie sukcesach”.
W artystycznym plenerze na Południu uczestniczyli: Grzegorz Bednarski, Andrzej Borowski, Zbigniew Cebula, Wojciech Ćwiertniewicz, Mariusz Drohomirecki, Zbigniew Kamieński, Adam Marczukiewicz, Marek Przybył, Mirosław Sikorski, Marcin Stosik i Jacek
Waltoś.
Samo zjawisko malowania w plenerze skłania do podjęcia dyskusji. Wszak pamiętać należy, że kiedy po śmierci Jana Matejki prowadzącego w dość zachowawczy sposób „artystyczną politykę” w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych zaczęły na uczelnię docierać nowe, świeże prądy z Zachodu, wyjście malarzy ze sztalugami i paletą w plener postrzegano jako wielki krok naprzód, zbliżający pracę polskich adeptów sztuki do podziwianych wówczas artystów francuskich. Dziś - po ponad stu latach - malowanie w plenerze wielu jawi się jako przeżytek; ba, niektórzy uważają je nawet za przejaw „robienia chałtury” (anegdotę „z życia” przytacza na ten temat katalog). Czasy się zmieniają, zmieniają się też procesy powstawania dzieł, a „starodawne” wyjście w plener na pewno ma przed sobą wielką przyszłość. Tak więc pomysł Krzysztofa Musiała w sprytny sposób łączy starą tradycję z nowoczesnym malarstwem.
Artystów i Krzysztofa Musiała przywitał prezes krakowskiego Okręgu ZPAP Stanisław Tabisz, oraz opiekunka Galerii Pryzmat Lilla Kulka. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się
bogato ilustrowane katalogi wystawy, chętnie nabywane przez tłumnie przybyłych zwiedzających.
Obrazy Pejzażu Południa 2004 oglądać można w galerii do 7 kwietnia 2005 roku.
Artyści biorący udział w wystawie:
Grzegorz Bednarski urodził się w 1954 roku w Bydgoszczy. W latach 1975 - 1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni prof. Jana
Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 roku i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 roku objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 roku, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981 - 1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę.
Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie („Wielki metafizyk”, 1981; „Ni mas ni menos”, 1984; „Poruszenie z postacią ekstatyczną”, 1987 - 1989; „Martwa natura dla Dadleza”, 1997; „Hedonista maluje Ukrzyżowanie”, 1998 - 2001; „Personifikacje”, 1998 - 2003; „Popielec”, 2001 - 2004); w rysunku („Dom misteriów”, 1990; „Bajka paryska - Śmiej się dziadku”, 1994; „Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna”, 1996 - 1999; „Inferno”, 1993 - 2000).
fot.:
Grzegorz Bednarski, Cmentarz w Les Arcs, olej na płótnie, 60 x 81 cm, 2004
Grzegorz
Bednarski, Dom z błękitnymi okiennicami
olej na płótnie, 130 x 89 cm, 2004
Grzegorz
Bednarski, Wielka prowansalska martwa natura
- Bon apres-midi, Monsieur Bonnard,
olej na płótnie, 130 x 195 cm, 2004
__________________________________________
Andrzej Borowski urodził się w 1969 roku w Żywcu. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Malarstwo w pracowni prof. Zbysława M.
Maciejewskiego. Dyplom uzyskał w 1994 roku. W tym samym roku otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie malarskim zatytułowanym "Pejzaż w malarstwie współczesnym". Jest autorem polichromii dla kościoła Św. Rodziny w Piekarach Śląskich.
fot.: Andrzej Borowski, Karafka i 3 papaje, akryl, złoto, technika własna na płótnie, 73 x 100 cm, 2004
Andrzej
Borowski, Martwa natura z basenem
akryl, złoto, technika własna na płótnie, 81 x 100 cm, 2004
Andrzej
Borowski, Martwa natura z La Tournavelle,
akryl, złoto, technika własna na płótnie, 81 x 100 cm, 2004
__________________________________________
Zbigniew Cebula urodził się w 1961 roku w Krakowie. W latach 1988 - 1993 odbył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jana
Szancenbacha. Współpracował przy realizacji scenografii do koncertu "Moje kolędy na koniec wieku" Zbigniewa
Preisnera, Stary Teatr, Kraków, 1999 r.
fot.: Zbigniew Cebula, Winnica z okolic Les Arcs,
olej na płótnie, 120 cm x 195 cm, 2004
Zbigniew
Cebula, Drzewa korkowe
olej na płótnie, 89 cm x 130 cm, 2004
Zbigniew
Cebula, Dachy w Les Arcs
olej na płótnie, 50 cm x 73 cm, 2004
__________________________________________
Wojciech Ćwiertniewicz urodził się 1955 roku. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1976 - 1981. Jest laureatem m. in. Nagrody Krytyki Artystyczej im. C. K. Norwida. Jego prace są w kilku kolekcjach publicznych (m. in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Bibliotece Głównej ASP w Krakowie). Jest autorem 44. wystaw indywidualnych malarstwa. Brał udział w ponad 100. wystawach zbiorowych. Opublikował „Dziennik malarza” (Kraków 2002) oraz „Bez tytułu” (Kraków 2004).
fot.: Wojciech Ćwiertniewicz, 253, akryl na płótnie,
60 x 81cm, 2004
Wojciech
Ćwiertniewicz, 251
akryl na płótnie, 81 x 60 cm, 2004
Wojciech
Ćwiertniewicz, 252
akryl na płótnie, 73 x 50 cm, 2004
__________________________________________
Mariusz Drohomirecki urodził się w 1958 roku. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, uzyskując dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1995 r.
Uprawia malarstwo i rysunek. Maluje głównie pejzaże oraz portrety przyjaciół i znajomych. Od lat na niewielkich tekturkach maluje autoportrety, stanowiące rodzaj jego artystycznego dziennika.
Otrzymał medal i dyplom Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie - wystawa w Pałacu Sztuki w 1996 r. Jest laureatem Ogólnopolskiego Triennale Autoportretu w Radomiu - Grand Prix w 1997 r.
Prace artysty znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
fot.: Mariusz Drohomirecki, Kościół w Les Arcs, olej na tekturze, 34,6 x 34,4 cm, 2004
Mariusz
Drohomirecki, Les Arcs
olej na płótnie, 114 x 119 cm, 2004
Mariusz
Drohomirecki, Autoportret
olej na tekturze, 20,3 x 15,4 cm, 2004
__________________________________________
Stanisław Zbigniew Kamieński urodził się 23. maja 1951 roku w Radomiu. W latach 1970 - 1975 odbył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, zdobywając dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Litografii Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, 1975.
Uprawia grafikę (do 1985), rysunek, malarstwo, fotografię i plakat. Otrzymał stypendia twórcze Ministra Kultury i Sztuki: 1976 (kwartalne), 1977, 1981 (roczne), 1988/1989 (dwuletnie), 2001 (roczne). W latach 1975 - 1987 pracował jako asystent i adiunkt w Pracowni Litografii na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie; w 1989 rozpoczął pracę w Politechnice Radomskiej, od 1995 wykłada rysunek odręczny i malarstwo w Katedrze Wychowania Plastycznego (obecnie Katedra Sztuki) Wydziału Nauczycielskiego; w 2000 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych; współzałożyciel Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Radomiu, w latach 1990 - 2000 uczył tam przedmiotu rysunek z malarstwem; od 1991 pracuje w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, organizator wystaw polskiego rysunku współczesnego w latach 1978 - 2001.
Od 1996 tworzy fotograficzną dokumentację spotkań z artystami w ich pracowniach.
fot.:
Zbigniew Kamieński, Archipelag I, linia, cyrkiel, ołówek, kredki, 690 x 990 mm, 2004
Zbigniew
Kamieński, Archipelag IV
linia, cyrkiel, ołówek, kredki, 690 x 990 mm, 2004
Zbigniew
Kamieński, Archipelag III
linia, cyrkiel, ołówek, kredki, 690 x 990 mm, 2004
__________________________________________
Adam Marczukiewicz urodził się 4. grudnia 1958 roku w Olkuszu. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki, malarstwo w pracowni prof. Zbigniewa M.
Maciejewskiego. W pracowni litografii prof. Włodzimierza Kunza uzyskał dyplom w 1986 r., pracując tam jako asystent w latach 1988-1990. Od 1990 roku zajmuje się wyłącznie malarstwem. Mieszka i tworzy w Krakowie.
fot.: Adam Marczukiewicz , Opuncja La Tournavelle, olej na płótnie,
195 x 130 cm, 2004
Adam
Marczukiewicz, Cisza
olej na płótnie, 81 x 100 cm, 2004
Adam
Marczukiewicz, Martwa natura z arbuzem
olej na płótnie, 81 x 60 cm, 2004
__________________________________________
Marek Przybył urodził się 5. maja 1961 r. w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jacka Waltosia i rysunku prof. Józefa Fliegiera w PWSSP w Poznaniu w 1987 roku. Obecnie kieruje pracownią malarstwa w ASP w Poznaniu. Uprawia malarstwo i rysunek.
fot.: Marek Przybył, Krajobraz przed domem, tempera jajowa, olej na płótnie, 130 x 200 cm, 2004
Marek
Przybył, Basen
tempera jajowa, olej na płótnie, 200 x 115 cm, 2004
Marek
Przybył, Brama z widokiem na Vellano
olej na płótnie, 200 x 130 cm, 2004
__________________________________________
Mirosław Sikorski urodził się 9. grudnia 1965 roku w Krakowie. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Brał udział w około pięćdziesięciu wystawach zbiorowych; zorganizował również kilka wystaw indywidualnych. W latach 1987 - 2002 uczestniczył w wystawach grupy “Trzy Oczy”.
Ważniejsze cykle obrazów: „Płaszcz hiszpański” (1991 - 1992), „Pusta cysterna” (1995 - 1997), „Miasta antyczne istnieją” (2000 - 2002), „L’essence absolut” (2003 - 2004).
fot.: Mirosław Sikorski, Brama w Vellano, tempera jajowa,
olej na płótnie, 200 x 240 cm, 2004
Mirosław
Sikorski, Ulica w Vellano ("Dachy")
tempera jajowa, olej na płótnie, 120 x 115 cm, 2004
Mirosław
Sikorski, Vellano
tempera jajowa i olej na płótnie, 100 x 81 cm, 2004
__________________________________________
Marcin Stosik urodził się w 1968 roku w Żninie. W latach 1990 -1995 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. W roku 1995 obronił, z wyróżnieniem, dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jacka
Waltosia. Od 1993 roku pracuje jako asystent. Obecnie jest adiunktem w poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawia malarstwo i rysunek.
fot.: Marcin Stosik, Św. Sebastian z Vellano, olej na płótnie, 150 x 170 cm, 2004 - 2005
Marcin
Stosik, Bez tytułu
akryl na płótnie, 60 x 81 cm, 2004
Marcin
Stosik, Widok Vellano
akryl na papierze, 500 x 700 mm, 2004
__________________________________________
Jacek Waltoś urodził się 5 grudnia 1938 roku w Chorzowie. Ukończył liceum Sztuk Plastycznych w klasie prof. Adama
Hoffmanna, studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1963 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. Emila
Krchy. Uprawia malarstwo, rzeźbę, rysunek, grafikę. Uczestniczył i współorganizował wiele wystaw zbiorowych. Był współautorem wystawy Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX i XX wieku (Warszawa - Katowice - Paryż 1975 - 1977). Prowadzi pracownię malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (od 1996 do 2004 również w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu). Był współzałożycielem grupy “Wprost”, z którą wystawiał swe prace w latach 1966 - 1986. W latach osiemdziesiątych uczestniczył w pokazach “kultury niezależnej”.
Jego wystawy indywidualne związane są przeważnie z seriami, które są połączone wspólnym motywem przewodnim. Najważniejsze cykle to: „Przemiany: Androgyne” (od 1960), „Fedra wg Jeana Racine’a” (1970-1976), „Pieta w trójnasób” (1978 - 1984), „Pomiędzy nami – kres” (1978 - 1984), „Eros-Agape” (1980 - 1984), „Płaszcz miłosiernego Samarytanina” (1982 - 1988), „Samuel i Głos”; „Wołanie” (1985 - 1999), „Dr Freud bada duszę ludzką na wygnaniu w Hampstead” (1987 - 1991), „Ludzie Czechowa” (1987-1995), „Ofiarowanie I. przez A.” (od 1992), „Centaur” (od 1992), „Wrota – Ściana” (1984 - 1996).
W 1986 r. otrzymał Nagrodę Kultury Niezależnej; w 1994 r. nagrodę Alby
Romer-Taylor; w 2003 r. Nagrodę Jana Cybisa.
fot.:
Jacek Waltoś, Kadr z okna (portret Krzysztofa Lipki), kredki, 480 x 647 mm, 2004
Jacek
Waltoś, Przedpołudnie na tarasie
(portret Krzysztofa Musiała), kredki,
480 x 647 mm, 2004
Jacek
Waltoś, ... lasciare libero...
kredki, 480 x 640 mm, 2004
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl