Oskar Dawicki - Dziesięciolecie malarstwa




W piątkowy wieczór Bunkier Sztuki otwierał równolegle wystawy dwóch artystów: parter należał do Edwarda Dwurnika, pierwsze piętro – do Oskara Dawickiego. Obie wystawy są relacjonowane w portalu Artinfo.pl
Wystawa Oskara Dawickiego jest miłą odmianą, pozwalającą popatrzeć na coś pozbawionego patosu, zadęcia i pretensji do bycia czymś szczególnym. Oto fragment raportu detektywistycznego: „Obserwacja pozwala stwierdzić, iż jest on człowiekiem spokojnym, związanym zawodowo i emocjonalnie z ruchem artystycznym. (...) Mimo okazji nie nadużywa alkoholu i należy przypuszczać, że preferuje piwo. (...) Nie zauważono żadnych śladów na ciele i w zachowaniu, które świadczyłyby o narkotyzowaniu się”. Mowa o Oskarze Dawickim, który plan śledzenia swojej osoby zgłosił anonimowo do agencji detektywistycznej. Podobnie jak plan napisania za odpłatą pracy magisterskiej na swój temat, dotyczącej tożsamości artysty polskiego. Fragmenty tej właśnie pracy wywieszone są na ścianach Bunkra.
Tytuł wystawy Dawickiego brzmi: Dziesięciolecie malarstwa. Tytuł przewrotny, bo przez ostatnie 10 lat artysta malarstwem się nie zajmował. Z drugiej strony – mija 10 lat, od kiedy obronił dyplom złożony z serii obrazów. Obrazy znalazły się mimo to na wystawie. Są iluzją zagrzybionych ścian, zresztą bardzo przyjemnych dla oka. Jest też projekcja wideo w skali 1:1, która je odwzorowuje. Pojawia się w niej artysta w przymałej brokatowej marynareczce, dzięki której, jak mówi, cokolwiek by nie robił, jest w jednym, przynajmniej, cudzysłowie. Pod wpływem jego gestu (pstryknięcia palców) obrazki pojawiają się i znikają. Jak pisze w komentarzu do wystawy jej kurator Magda Ujma: „tutaj wszystko udaje coś innego (...) Prace Oskara Dawickiego zdradzają zasadniczą słabość sztuki i artystów”. Stały się też dobrym komentarzem sztuki wystawianej w Bunkrze na parterze.


  
 

      
 Wybrane prace:
 

   
 
 
 
     

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
   
Oskar Dawicki – 1991-1996 – studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Performer, regularnie znajduje się w czołówce rankingów najbardziej znanych i cenionych polskich artystów. Od 2001 należy do Supergrupy Azorro. Jego projekty są przewrotne i pełne humoru. Stawia w nich poważne pytania kwestionując własną działalność artystyczną i własne istnienie. 

Wybrane wystawy indywidualne:
1999 – Dasein-Off, Galeria Zderzak, Kraków
2002 – Pomocy!, Galeria Raster, Warszawa
2002 – Advertising Project, Display, Praga
2003 – “O”, Zachęta, Mały Salon, Warszawa
Wybrane najnowsze wystawy zbiorowe:
2003 – Spojrzenia, Zachęta, Warszawa
2004 – Reversed Art and Engineering, Galerii Skulpturens Hus, Sztokholm, Szwecja
2004 – BHP. Zakładając nową instytucję na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej, Gdańsk.
Na swoim konie ma też ponad 30 performance, które wykonuje od 1994 r.


Wystawa czynna do 6 marca 2005
 
 
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula

Relacja przygotowana dla Artinfo.pl           




Galeria prac


Powrót