Nagrody Roku XIV Konkursu Grafika Warszawska
Grafika Warszawska to konkurs o bardzo długiej już tradycji, zasłużenie cieszący się prestiżem ogólnopolskim, choć adresowany wyłącznie do stołecznych twórców. Mimo że można by założyć, że jest to, przy takim ograniczeniu, impreza wyłącznie środowiskowa, to jednak biorą w niej udział licznie autorzy rożnych pokoleń.
Jest to doskonałe pole prezentacji dla młodych, często debiutujących grafików, ale także platforma, na której zaznaczają swoją obecność artyści bardzo znani, o ustalonym dorobku i cieszący się szacunkiem szerokich gremiów. Udział dużej liczby autorów w konkursie oraz obecność autorytetów w dziedzinie techniki graficznej to nobilitacja dla młodszych uczestników. To wszystko powoduje, że nagroda w "Grafice Warszawskiej" należy do cennych trofeów. System jej przyznawania to 12 edycji miesięcznych i podsumowanie w postaci Nagrody Roku. Wernisaż wystawy pokonkursowej, połączony z wręczaniem wyróżnień to zawsze duże wydarzenie, gromadzące bardzo wielu gości, wśród których są autorzy prac, ich rodziny i znajomi, ale także kolekcjonerzy i galerzyści poszukujący nowych, ciekawych osobowości graficznego świata.
Nagroda Roku 2007 - Grand Prix - przypadła w udziale młodej graficzce Aleksandrze Nałęcz-Jaweckiej. Otrzymała ją za pracę „Schonefeld…" z cyklu Lotniska, wykonaną w technice mieszanej. Artystka jest niekwestionowanym liderem tegorocznego konkursu, gdyż na jej koncie znalazły się też nagrody przyznane przez Muzeum Narodowe w Warszawie i Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki. Zaprezentowane przez nią grafiki w symboliczny sposób odnoszą się do współczesności, szybkiego tempa życia, w którym - w pogoni za karierą i rozrywką - przemieszczamy się od lotniska do lotniska, niosąc w walizkach nie tylko rzeczy osobiste ale i bagaż doświadczeń, tymczasowość wrażeń, powierzchowność wszelkich doznań i nieumiejętność przywiązania się do rzeczy, miejsc i ludzi. Jednocześnie odnosi się też do zagrożeń cywilizacji, w której poddajemy szczegółowej kontroli, przy pomocy prześwietlających maszyn, nasz bagaż, a po trosze także życie, coraz bardziej odzierane z prywatności.
I Nagrodę za 2007 r. otrzymał Filip Zagórski z drzeworytem „Jorge”, II Nagrodę Agnieszka Cieślińska-Kawecka za „Traktat o formie”, będący połączeniem akwaforty, akwatinty i suchorytu, III Nagroda trafiła do Pauliny Bartnik za „Autoportret 1” będący drukiem cyfrowym. Nagrodę Wojewody Mazowieckiego otrzymał Ryszard Gieryszewski za „Linie owalne”, Nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego Maria Kowalska za prace z cyklu „Industriale”, Nagrodę Dyrektora Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki Wojciech Domagalski za „Tu I”, Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych Katarzyna Kijek za akwafortę z akwatintą z cyklu „Second hand”, a Nagroda Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków trafiła do Aleksandry Moes za „Znak naruszony”.
Mimo że, wystawa podsumowująca graficzne dokonania roku 2007 r. jest jeszcze prezentowana w warszawskiej Galerii Test, to kolejne edycje miesięcznych rozstrzygnięć są już realizowane przez gremium jurorów. Za rok zobaczymy czy wysoki poziom graficznej twórczości jaki mogliśmy obserwować w roku ubiegłym zostanie utrzymany.
Powrót
Jest to doskonałe pole prezentacji dla młodych, często debiutujących grafików, ale także platforma, na której zaznaczają swoją obecność artyści bardzo znani, o ustalonym dorobku i cieszący się szacunkiem szerokich gremiów. Udział dużej liczby autorów w konkursie oraz obecność autorytetów w dziedzinie techniki graficznej to nobilitacja dla młodszych uczestników. To wszystko powoduje, że nagroda w "Grafice Warszawskiej" należy do cennych trofeów. System jej przyznawania to 12 edycji miesięcznych i podsumowanie w postaci Nagrody Roku. Wernisaż wystawy pokonkursowej, połączony z wręczaniem wyróżnień to zawsze duże wydarzenie, gromadzące bardzo wielu gości, wśród których są autorzy prac, ich rodziny i znajomi, ale także kolekcjonerzy i galerzyści poszukujący nowych, ciekawych osobowości graficznego świata.
Nagroda Roku 2007 - Grand Prix - przypadła w udziale młodej graficzce Aleksandrze Nałęcz-Jaweckiej. Otrzymała ją za pracę „Schonefeld…" z cyklu Lotniska, wykonaną w technice mieszanej. Artystka jest niekwestionowanym liderem tegorocznego konkursu, gdyż na jej koncie znalazły się też nagrody przyznane przez Muzeum Narodowe w Warszawie i Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki. Zaprezentowane przez nią grafiki w symboliczny sposób odnoszą się do współczesności, szybkiego tempa życia, w którym - w pogoni za karierą i rozrywką - przemieszczamy się od lotniska do lotniska, niosąc w walizkach nie tylko rzeczy osobiste ale i bagaż doświadczeń, tymczasowość wrażeń, powierzchowność wszelkich doznań i nieumiejętność przywiązania się do rzeczy, miejsc i ludzi. Jednocześnie odnosi się też do zagrożeń cywilizacji, w której poddajemy szczegółowej kontroli, przy pomocy prześwietlających maszyn, nasz bagaż, a po trosze także życie, coraz bardziej odzierane z prywatności.
I Nagrodę za 2007 r. otrzymał Filip Zagórski z drzeworytem „Jorge”, II Nagrodę Agnieszka Cieślińska-Kawecka za „Traktat o formie”, będący połączeniem akwaforty, akwatinty i suchorytu, III Nagroda trafiła do Pauliny Bartnik za „Autoportret 1” będący drukiem cyfrowym. Nagrodę Wojewody Mazowieckiego otrzymał Ryszard Gieryszewski za „Linie owalne”, Nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego Maria Kowalska za prace z cyklu „Industriale”, Nagrodę Dyrektora Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki Wojciech Domagalski za „Tu I”, Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych Katarzyna Kijek za akwafortę z akwatintą z cyklu „Second hand”, a Nagroda Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków trafiła do Aleksandry Moes za „Znak naruszony”.
Mimo że, wystawa podsumowująca graficzne dokonania roku 2007 r. jest jeszcze prezentowana w warszawskiej Galerii Test, to kolejne edycje miesięcznych rozstrzygnięć są już realizowane przez gremium jurorów. Za rok zobaczymy czy wysoki poziom graficznej twórczości jaki mogliśmy obserwować w roku ubiegłym zostanie utrzymany.
______________________________
Realizacja: Jarosław Wysocki
Powrót