Mirosław Nizio – wystawa rzeźby architektonicznej




Festiwal "New New Yorkers and their Friends" nie mógłby zaistnieć bez udziału Mirosława Nizio i jego Design International Studio & Gallery. To właśnie Nizio jako pierwszy podjął trud integracji środowiska polskiego i amerykańskiego w Warszawie stwarzając niepowtarzalną galerię i pracownie projektową, która wkrótce stała się nieodłącznym i nieodzownym elementem warszawskiego życia artystycznego. Na każdy wernisaż i inne wydarzenia przybywa setki gości zarówno Polaków jak i Amerykanów. Tak żywotne związki Nizia z tymi dwoma środowiskami wynikają z jego biografii.
Artysta architekt wyjechał z Polski, przenosząc się do Nowego Jorku, gdzie przez wiele lat odnosił oszałamiające sukcesy, a jego firma Nizio Design International stała się małym imperium.
 
 
Na wystawie w ramach Festiwalu Nizio prezentuje zarówno własne projekty architektoniczne, o których już niejednokrotnie było głośno (np. projekt Muzeum Powstania Warszawskiego) i rzeźby, do tej pory nie znane warszawskiej publiczności. Wykonane z metalu, stali spawanej, gipsu, czy drewna formy są geometrycznymi figurami, których fabularność jest bardzo zredukowana. Taka forma ekspresji w ciekawy sposób oddaje umysł artysty. Powstające schematy konstrukcyjne są syntetyczne, precyzyjne i pozbawione błędów, czy niepotrzebnych elementów. Doskonałe i trafione, jak i projekty architektoniczne Nizia, imponują swoją czystością i aranżacją przestrzeni.
 
  
Jak pisze Magdalena Durda, bliska współpracownica Galerii: Nizio w sposób świadomy pozbawia swoje formy przestrzenne odniesień do otaczającej rzeczywistości. Podobnie do konstruktywistów nie zapożycza elementów z postrzeganej rzeczywistości, lecz w y w o d z i je z czystej koncepcji (Apollinare). W swoich oszczędnych, poddanych rytmowi rzeźbach posługuje się językiem form sztuki bezprzedmiotowej odwołując się do dokonań wielu twórców początku XX wieku (Tatlina, Rodczenki, Strzemińskiego, Kobro) oraz reprezentantów minimal art. Jego rzeźby – bryły przekształcone w abstrakcyjne i autonomiczne konstrukcje przestrzenne stanowią doskonałe dopełnienie przestrzeni nowoczesnego miasta.
  
 
 
 
 
 

Ten artysta i ta wystawa są być może kwintesencją całego Festiwalu, a na pewno jego niezwykle istotnym elementem, gdyż to właśnie Nizio zdaje się zauważył potrzebą zbliżenia artystycznych środowisk Nowego Jorku i Warszawy.

 
 
 
 
 

Projekt Muzeum Powstania Warszawskiego:
 

    
Wystawa czynna do 22 sierpnia 2004
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           




Galeria prac


Powrót