Problem mecenatu artystycznego nie tylko w Polsce, ale i na świecie, nie traci na aktualności. Czasy, kiedy artysta przypisany był niemal mecenasowi, czy instytucji, takiej jak Kościół, nie mówiąc o papieżach, minął. Przypadki sprzed kilkuset lat, kiedy artysta nie miał stałego mecenasa znamy, wystarczy choćby wspomnieć doskonałego przecież Jana Vermeera z Delft, który nie za dobrze radził sobie z tworzeniem koniunktury na swoje dzieła. Swoją drogą, to ciekawe pytanie – jak radziliby sobie doskonali artyści minionych lat, jak wyglądała by ich sława, gdyby nie poparcie potężnych mecenasów?
Dziś potężnych mecenasów brak, a ścisłe związanie artysty z daną galerią nie jest w Polsce jeszcze tak oczywiste jak na Zachodzie. Tym bardziej cenione i potrzebne są prywatne inicjatywy, jakich na razie w Polsce też niewiele, ale które zaczęły kiełkować, dzięki paru wierzącym w tę ideę organizatorom i pomysłodawcom.
Jednym z nich jest dr Marek Pieńkowski, kolekcjoner, który na piąte już Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne w Pieńkowie (Pieńków 2006) zaprosił 13 artystów z Polski, Ukrainy i Holandii, a także krytyków i historyków sztuki, do aktywnego wzięcia udziału w tej potrzebnej inicjatywie w dniach 25 czerwca – 9 lipca 2006. Pieńków stał się miejscem spotkań, gdzie mogą z sobą współpracować młodzi artyści wielu narodowości, gdzie polscy właściciele galerii mają możliwość wymiany opinii na temat obecnej sytuacji, gdzie spotykają się profesorowie akademii różnych krajów. Artystyczna Komisja Kwalifikacyjna zrecenzowała wiele portfolio uczniów znanych ośrodków sztuki i nagrodziła udziałem w warsztatach następujących artystów:
Julita Malinowska i Maja Krysia - ASP w Krakowie;
Pim Blokker, Margot Lamers i Miquel Vroomen - Królewska Akademia Sztuki w Hadze
Mykhaylo Barabash, Inna Motor, Mykola Molchan, Ilona Tkachuk i Olena
Onufriv-Cozarek - ASP we Lwowie;
Aleksandra Galant, Kamil Stańczak i Piotr Korol - Wydział Artystyczny na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Margot Lamers
(zdjęcie poniżej - zbliżenie)
Pracownie na 3 tygodnie zajęli młodzi twórcy, którzy wizualnie wyrażali swoje emocje, refleksje i przeżycia, stymulowane krajobrazem południowo-wschodniej Polski. Taka potrzeba międzynarodowych kontaktów w świecie sztuki jest oczywista – poświęcono jej sympozjum, które było dodatkowym wydarzeniem podczas warsztatów, gdzie poruszono także kwestie funkcji prywatnego sponsoringu w kolekcji sztuki współczesnej w Polsce. Uczestnikami dyskusji byli m.in. Saskia Monshouwer (krytyk sztuki) i Jan van der Pol z Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze. Z kolei ubiegłoroczny laureat warsztatów, Łukasz Huculak, zaprezentował swoje prace w Galerii 72 w Chełmie.
Jak pisze Saskia Monshouwer, „podstawowe różnice powstałych prac, pojawiły się w tematach i motywach. (…) Praca Aleksandry Galant (Lublin) ukazuje technikę nieustępliwej interpretacji. Maja Krysia (Kraków) wyświetla obraz video na płótnie wzdłuż innych płócien pokrytych kwiatami, natomiast Olena Onufriv-Cizarek (Lwów) maluje radosne, ekspresyjne ogrody i ornamenty kwiatowe. (…) W pracach ukraińskich artystów centralną pozycję zajmuje najczęściej postać ludzka (…) w pracy holenderskiego artysty, dla którego wieś południowo-wschodniej polski była zupełnie nieznana, dostrzegamy skupienie uwagi na krajobrazie i środowisku. (…) Zwycięskie obrazy Margot Lamert świadczą o prywatnym, dokładnym zbadaniu szczegółów polskiej wsi. Praca wydaje się być zdominowana przez pragnienie, aby nie pominąć żadnego z tych pozornie nic nie znaczących detali”.
Piotr Korol
Warsztaty zakończono wystawą prac ocenionych przez Artystyczną Komisję Kwalifikacyjną w składzie: prof. Stanisław Baj z ASP w Warszawie, artysta malarz Oganes Kazarian, artysta malarz Łukasz Huculak – zwycięzca Warsztatów 2005, prof. Jan van der Pol z Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze, prof. Roman Waciak z ASP w Krakowie, prof. Piotr Bielan z ASP we Wrocławiu, prof. Bokoteja z Akademii we Lwowie, prof. Tomasz Zawadzki z ASP w Lublinie oraz dr Marek Maria Pieńkowski. Jury wyłoniło zwycięzcę konkursu, Margot Lamers z Hagi, specjalne wyróżnienie przyznano Piotrowi Korolowi z Lublina.
Ilona Tkachuk
Mykola Molchan
Olena Onufriv-Cizarek
Julita Malinowska
Aleksandra Galant
Inna Motor
Miquel Vroomen
Pim
Blokker
Mykhalo
Barabash
Maja
Krysia
Wystawa
czynna do 30 grudnia 2006
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl