Amerykański rzezbiarz i artysta wideo, Matthew Barney urodził się w 1967 roku w San Francisco. Studiował na Uniwersytecie w Yale. Od 1990 roku zajmuje się plastyką. Stworzył własny wizualny język, za pomocą którego przedstawia surrealistyczne światy z dziedziny sportu, biologii, seksu, medycyny, hitorii. Jego prace zawierają struktury mistycznych opowiadań i mitologii. Nazwany artystą ciała i genitaliów oraz spektakularnym artystą onanistycznego pożądania, Matthew Barney uczestniczył w roku 1992 w Dokumenta IX w Kassel, w roku 1993 w 43 Biennale Weneckim. Wystawiał między innymi w 1996 roku w Kunsthalle w Bern, w 1997 roku w Kunsthalle w Wiedniu, w 1998 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej w Bazylei, w 1999 roku Walker Art Center w Minneapolis, w 2002 roku w Muzeum Ludwika w Kolonii, w Muzeum Sztuki Współczesnej XXI wieku w Kanazawie. Jego rzeźby znajdują się w kolekcjach muzeów nowojorskich: MoMa, Solomon R.Guggenheim oraz w Whithney Museum of American Art oraz Dallas Museum of Art, MCA Chicago, Walker Art Center Minneapolis, Tate Gallery London, Astrup Fearney Museet Oslo.
Matthew Barney zajmuje się rysunkiem, rzeźbą, kostiumem, peformancem i wideo.
Barney dostrzegł w filmie przyszłość sztuk wizualnych, dlatego postanowił tworzyć wyłącznie w tym medium.
Bezpośredni kontakt z publicznością przestał go obchodzić. Nigdy zresztą nie przeprowadzał swoich akcji na żywo. Zawsze nagrywał je na taśmie filmowej. Dotychczas jego filmy autorskie były wyświetlane przy okazji jego indywidualnych pokazów plastycznych. Obecnie artysta zaprzestał wystawiać w galeriach i muzeach. Zdecydował się dotrzeć do masowego odbiorcy, proponując dystrybucję swoich filmów w kinach. Od października 2005 roku, filmy: „The Cremaster cycle”, „De Lama Lamina”, ”Drawing Restrain 9” weszły na ekrany kin studyjnych w: Nowym Jorku, Paryżu, Londynie, Berlinie, Kolonii, Monachium, Hamburgu, Sztutgarcie, Frankfurcie. „Moje filmy rozumie tylko publiczność artystyczna” twierdzi artysta obawiając się braku zainteresowania nimi ze strony przeciętnych widzów. W latach 1994 -2002 Barney zrealizował 5-częściową
serię wideo „Cremaster”. Tytuł ten pochodzi od medycznego pojęcia muskułu, pozwalającego męskim jądrom unosić się i opadać w zależności od temperatury ciała. Obraz jąder egzystuje w konflikcie z nie mogącą go kontrolować siłą woli. „Moje abstrakcyjne rzeźby są modelami biologicznych struktur. Inspiracje czerpię z anatomii. Przeprowadzając rozmowy z lekarzami podążam za ideą systemu reprodukcji”, podkreślał twórca. Każdy film posiada specjalnie opracowaną przez Barneya książke artystyczną, zawierającą sporą liczbę zdjęć.
W 2006 roku Matthew Barney został jednym z jurorów międzynarodowego festiwalu filmowego „Berlinale”. Spotkanie z młodymi reżyserami, aktorami, producentami uświetnił projekcją swego najnowszego filmu: „Drawing Restrain 9”. Akcja tego filmu rozgrywa się na japońskim tankowcu, zakotwiczonym w zatoce Nagasaki. Opowiada o powstawaniu rzeźby z 45.000 funtów olejowego żelu, zamówionej przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Kanazawie. Film przedstawiający kompleksowy dokument zmagań artysty z materiałem, przeplatają epizody procesji, inspirowanej japońską tradycją ludową oraz wątki miłosne z Matthew Barney i islandzką piosenkarką Björk w roli głównej.
„Pewnego razu przyśniła mi się pływająca po morzu rzeźba. Perspektywa jej realizacji bardzo mnie pociągała”, mówił na spotkaniu w Talenten Campus - Berlinale artysta. „Podniecają mnie, żywe rzeźby, będące częścią architektury. Chodzi mi o szczególną logikę obiektów posiadających ludzki charakter. Myślę tu o materiałach związanych z życiem. Budując rzeźbę pamiętam zawsze o aspekcie transformacji i choreografii”.
W „Drawing Restrain 9 ” nie ma żadnych dialogów. Komunikcja nastepuje przy pomocy muzyki, wyrażającej strach, uczucia, spokój, gniew. Muzyka Björk prowadzi akcję filmu. „Oglądalem norweski film z lat 50, w którym spodobała mi się scena krojenia wieloryba.
Dlatego praca utytułowana na statku rozpada się. Jej odpryskujące płaty, tworzą krajobraz destrukcji.” Autorskie filmy Barneya, dotyczące narodzin i niszczenia form organicznych są w całości wytworem fantazji twórcy. W „Drawing Restrein 9” chodzi nie tylko o rzeźbę współgrającą z architekturą otoczenia, lecz przede wszystkim o rejestrację procesu artystycznyego łączącego kulturę japońską z romantycznymi wizjami amerykańskiego artysty. Matthew Barney jest jednym z niewielu twórców eksperymentujących w dziedzinie sztuki
i nauki. Jego nowatorskie dokonania usytułowaly go, według najnowszych notowań „artfactes” na 113 pozycji najlepiej zarabiających artystów świata.
___________________________
Filmy Matthew Barneya "De Lama Lamina" i "Drawing
Restrein 9" prezentowane były od 02.03.2006 roku w Muzeum
Filmowym w Poczdamie oraz od 06.03.2006 w Muzeum Filmowym we
Frankfurcie nad Menem.
Kolejne projekcje "Drawing Restraint 9" zaplanowano na
kwiecień 2006 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Seulu, Korea oraz
w czerwcu 2006 w Muzeum Sztuki Współczesnej San Francisco, USA.
Nota biograficzna:
Matthew Barney
Amerykański rzezbiarz i artysta wideo, Matthew Barney urodził się w 1967 roku w San Francisco. Studiował na Uniwersytecie w Yale. Od 1990 roku zajmuje się plastyką. Stworzył własny wizualny język, za pomocą którego przedstawia surrealistyczne światy z dziedziny sportu, biologii, seksu, medycyny, hitorii. Jego prace zawierają struktury mistycznych opowiadań i mitologii. Nazwany artystą ciała i genitaliów oraz spektakularnym artystą onanistycznego pożądania, Matthew Barney uczestniczył w roku 1992 w Dokumenta IX w Kassel, w roku 1993 w 43 Biennale Weneckim. Wystawiał między innymi w 1996 roku w Kunsthalle w Bern, w 1997 roku w Kunsthalle w Wiedniu, w 1998 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej w Bazylei, w 1999 roku Walker Art Center w Minneapolis, w 2002 roku w Muzeum Ludwika w Kolonii, w Muzeum Sztuki Współczesnej XXI wieku w Kanazawie. Jego rzeźby znajdują się w kolekcjach muzeów nowojorskich: MoMa, Solomon R.Guggenheim oraz w Whithney Museum of American Art oraz Dallas Museum of Art, MCA Chicago, Walker Art Center Minneapolis, Tate Gallery London, Astrup Fearney Museet Oslo.
________________________________
Tekst: Alexandra Holownia, Berlin
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl