Marzena Nowak - Wykroje - wystawa malarstwa




Po wejściu do Galerii Starmach w miniony wtorkowy wieczór można było odnieść wrażenie, że nie odbywa się tam żadna wystawa. Obszerne powierzchnie ścian jak zwykle świeciły swą bielą i dopiero po nieco bardziej uważnym przyjrzeniu się, można było dostrzec na nich ledwie widoczną plątaninę czarnych linii. Swoje prace eksponowała Marzena Nowak, najmłodsza laureatka międzynarodowego konkursu Henkel Young Artist Prize w Wiedniu. Jest również jedną z najmłodszych artystek biorących udział w projekcie „Absolut generations” na 50 Biennale weneckim, na które zarekomendował ją Mirosław Bałka.

Pierwszy kontakt z obrazami Marzeny może wywoływać uczucie konsternacji. Wielkie białe płótna z naniesioną gęstą pajęczyną kresek wyglądają fascynująco, ale i obco. Czym właściwie jest ta plątanina? Obrazem kosmosu, gwiazdozbioru, konstelacji gwiazd, wykrojami krawieckimi – skojarzenia wydają się nie mieć końca. W każdym razie tworzą subtelną sieć, w którą widz - chcąc nie chcąc - zostaje wplątany. 
Starając się jak najkrócej scharakteryzować płótna Marzeny można powiedzieć, że są niezwykle subtelne, estetyczne i starannie wykonane. Na pewno też czasochłonne. Gmatwanina czarnych kresek, punktów, znaków, liter, nie wydaje się być od razu dostępna. Wzrok gubi się między nimi próbując odszukać konkretnego kształtu. Zbliżenie oczu do płótna nic nie daje, bo wtedy tracimy całość. Oddalenie się od niego powoduje z kolei utratę szczegółu. Sytuacja taka nie jest komfortowa dla oglądającego. Mimo to, przed tą swoistą mapą można spędzić spory kawałek czasu, nie nudząc się.
 
Niektóre obrazy są jakby mniej skomplikowane. Mniej na nich linii, wśród nich łatwiej rozszyfrować, że cała ta gmatwanina to nic innego jak nałożone na siebie wykroje krawieckie. Marzena miała z nimi do czynienia od dziecka. Pamięta, jak leżały porozkładane po domu, zdobyte z cennego źródła, jakim niegdyś była „Burda”. Wykroje łączą się z ubraniami, a przez to z naszym ciałem, z naszą osobowością, naszymi emocjami, naszym światem. Są więc obrazem życia i sytuacji, w których jesteśmy. „Przypominają recepty na życie. Jak być dobrym kochankiem, mężem, pracownikiem, ojcem, obywatelem, jak prowadzić zdrowy tryb życia, jak się zachowywać w okoliczności X, co założyć na okazję Y. Całe mnóstwo rad i schematów postępowania, które gromadzi się przez całe życie. Nagromadzone liczne wzory, które z różnych względów nie dają się zastosować: nieznane przeznaczenie, fragmentaryczność” – wszystko co dotyczy życia większości z nas.

Powierzchnia kolejnych płócien została zredukowana do kilku znaków, kropek i punktów. „Pozostawienie z wykrojów krawieckich jedynie symboli i oznaczeń, wydobywa z nich inny aspekt. Jest w nich kosmos, ale w znaczeniu metafizycznym, jako próba zawarcia całości w części i ogromu w małym”. Wątłe i na pozór kruche obrazy można więc uznać za obraz całego świata, życia i emocji, jakie nim i nami rządzą.
Jedno z dzieł artystka naszkicowała wprost na ścianie galerii (być może na zawsze tam pozostanie). 
Ekspozycja obejmuje także projekcję wideo. Wyświetlany film jest właściwie ciągle powtarzającym się motywem krótkich jego sekwencji. Cichy, sprawia wrażenie bardzo intymnego, pokazuje przedziwne obrazy, kiedy przez długie paznokcie kobiecej ręki przebija się igła z naciągniętą nań nitką. Zszywa palce, łącząc je cienkimi czarnymi liniami, takimi jak w obrazach. 

Płótna Marzeny Nowak do czasu końca ich ekspozycji, jak również w późniejszym czasie, można nabyć za pośrednictwem Galerii Starmach. 

 
 
    

      
 Wybrane prace:
 

   
 
   

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
   
Marzena Nowak - ur. 1977 w Piasecznie. Studia (1997-2002) na ASP w Warszawie, dyplom w Pracowni Malarstwa Leona Tarasewicza. 
 
Wystawy:
 
2001 
ASP, Warszawa
2002 
„Novart” Bunkier Sztuki, Kraków
„Dyplomy” Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
„Rysunek” Galeria Prezydenta Warszawy
2003
„Wykroje” Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Zakręt, Warszawa
BWA, Wrocław
„2xcut” Galeria Kronika, Bytom
„Abslut generations”, Palazzo Zenobio, 50 Biennale weneckie
„Schnitte und Muster”, Museumsquartier, Wiedeń
Laureatka konkursu Henkel Young Artist Prize, Wiedeń 

    
Wystawa czynna do 17 marca 2004
   
 
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl           

 



Galeria prac


Powrót