Można powiedzieć, że Maria Pinińska-Bereś została doceniona za późno. W czasie, kiedy jako jedna z pierwszych w Europie kobiet działała w nurcie feministycznym, niewielu w Polsce zdawało sobie z tego sprawę. Dopiero po latach, kiedy o sztuce feministycznej zaczęło być głośniej, zauważono, że w Polsce, już na przełomie lat 60. i 70., zanim wątki takie pojawiły się na Zachodzie, tematykę taką podejmowała Pinińska-Bereś.
Artystka zarówno w rzeźbie, jak i performensach rozliczała się ze stereotypem pojęcia roli kobiety w społeczeństwie. Piętnując konwencjonalnie ujętą kobiecą piękność, łagodność i uległość, przekornie używała do tworzenia swych rzeźb miękkich tkanin, własnoręcznie zszywanych i wypychanych, malowanych na białe i różowe barwy – tradycyjnie przypisywane dziewczynkom, a później- kobietom. Jej słynne cykle, takie jak np. psychomebelki, odwołują się do urzeczowienia kobiety i odarcia jej z własnych myśli, pragnień, osobowości, a przede wszystkim ambicji.
Performensy Pinińskiej-Bereś są mniej znaną dziedziną jej twórczości. Wystawa syntetycznie ujmuje jej akcje i klimat, jaki im towarzyszył. Kuratorki zebrały dokumentację i zapisy samych akcji (fotografia, zapisy filmowe, wspomnienia uczestników), badając specyfikę działań performatywnych i sposób ich funkcjonowania w pamięci. W
performensach pojawia się tematyka osaczenia kobiet, ograniczania ich działania do sfery prywatnej (przestrzeni domu) i ich wykluczenia ze społecznego dialogu. Artystka krytykuje narzucane kobietom role społeczne, ograniczające ją do roli matki lub żony.
Zebrane i zaprezentowane w Bunkrze materiały to subiektywne wizje minionych już akcji artystycznych. Zobaczyć można formy dokumentujące działalność performerską artystki: fotografie, diapozytywy, rysunki, notatki, zapisy audio i wideo.
Nota
biograficzna:
Maria Pinińska-Bereś
(1931-1999) – w latach 1950-1956 studiowała na wydziale rzeźby ASP w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Jej twórczość wpisuje się w nurt feminizmu w sztuce, rozliczający odwieczną rolę kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Uważała, że aby sztuka była w pełni kobieca, powinna sięgnąć do tradycyjnie przypisywanych kobietom technik. Mówiła: „Moje rzeźby były ręcznie szyte, wypychane, modelowane i pokrywane kolorem. Spełniłam postulat, abym sama mogła swoje rzeźby nosić. Przy wcześniejszych pracach odlewanych w betonie musiałam przy transportach zawsze liczyć na męską pomoc”.
Wystawa
czynna do 8 maja 2007
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
W latach 1950-1956 studiowała na wydziale rzeźby ASP w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Jej twórczość wpisuje się w nurt feminizmu w sztuce, rozliczający odwieczną rolę kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Uważała, że aby sztuka była w pełni kobieca, powinna sięgnąć do tradycyjnie przypisywanych kobietom technik. Mówiła: Moje rzeźby były ręcznie szyte, wypychane, modelowane i pokrywane kolorem. Spełniłam postulat, abym sama mogła swoje rzeźby nosić. Przy wcześniejszych pracach odlewanych w betonie musiałam przy transportach zawsze liczyć na męską pomoc.
Inne wydarzenia Galerii
24 - 28 października
Artboty - Festiwal Sztuki...
Czy sztuczna inteligencja jest zdolna do stworzenia dzieła…
16 grudnia - 18 marca
Naczynia połączone
Tytuł wystawy nawiązuje do mechanizmów fizyki,…
09 września - 12 listopada
Ines Doujak - Bezpańskie głosy
Wystawa jest pierwszą w Polsce indywidualną wystawą artystki,…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl