Maria Orzęcka, Mieczysław Misiurski, Stasys Eidrigevicius






Galeria ZPAP rozpoczęła 12 lipca 2001 trzy nowe wystawy. Zaprezentowano prace autorstwa Marii Orzęckiej, Mieczysława Misiurskiego oraz Stasysa Eidrigeviciusa. Wszystkie przestronne sale wystawowe galerii tradycyjnie zostały wypełnione po brzegi publicznością. Wernisaż wystawy był doskonałą okazją do spotkań i rozmów z artystami.
Wystawa będzie trwała do 27 lipca 2001.
 


 
 
"POGMATWANA NIEUCHWYTNOŚĆ" 
wystawa malarstwa Marii Orzęckiej


 
 
Maria Orzęcka - urodziła się w Warszawie w 1951 r. Studia w warszawskiej ASP na Wydziale Malarstwa. Dyplom w pracowni prof. Jana Tarasina w 1974 r. Specjalizacja z tkaniny w pracowni prof. Wojciecha Sadleya. Zajmuje się malarstwem i filmem video. Dominującym tematem prac artystki są pejzaże oraz erotyki, które stanowią punkt wyjścia do dalszych przeobrażeń czy "abstrakcyjnych improwizacji".
Pracuje i mieszka w Warszawie. Brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych i festiwalach. Ma ponad 20 wystaw indywidualnych. Prace w zbiorach prywatnych i miejskich w wielu krajach Europy, Kanadzie i USA.
 

 

   

" Dusza świata z obrazka Orzęckiej, ma człowieczą sylwetkę. Przysiadła na pomarańczowej górze i wśród oranżów, różów i fioletów, ze stożka swojej góry kontempluje zachód słońca nad światem; a co najdziwniejsze w tej całej dość nieoczekiwanej sytuacji - jest niewątpliwie zielona. Może nie jak rzekotka, albo łodygi młodych tulipanów, ale to zieleń, bardzo ciemna, ale jednak zielona. (...) ... kolor duszy świata słusznie połączyła malarka z zielenią, bo póki nasza planeta będzie zielona, co znaczy w skrócie: żywa, póty żyć będzie jej dusza." 
Bogusław Deptuła we wstępie do katalogu
 
Malarstwem Marii Orzęckiej rządzą trzy, walczące o prymat siły sprawcze: natura, wyobraźnia i improwizatorski gest. Autorka działa spontanicznie i chce być równie spontanicznie odbierana, dlatego unika zaszeregowania swojej sztuki w formalne ramy oraz ucieka od wszelkich deklaracji programowych. Artystka liczy na szeroki i bardziej indywidualny odbiór swojej twórczości polegający głównie na zmysłowym i intuicyjnym oglądzie jej "spektakli" malarskich.
 


 
 
Stasys Eidrigevicius "KOŁO OKNA" - wystawa fotografii


 
 
Stasys EIDRIGEVICIUS - Urodził się w 1949 w Medinskaiai na Litwie. W 1973 ukończył Wileński Instytut Sztuk Pięknych, a od 1980 mieszka w Polsce. Malarz, grafik i rysownik, Eidrigevicius często używa techniki "suchej pasteli". Rysował miedzy innymi dla "Polityki" "Literatury", "New York Timesa" tworzył plakaty, ilustracje do książek (szczególnie bajek dziecięcych), ekslibrisy, projekty scenografii, instalacje i kompozycje przestrzenne, maski, akcje para teatralne. Niesłychanie popularny, zyskał uznanie fachowców, i publiczności. Dziecięce doświadczenia z litewskiej wioski przełożył na język uniwersalnych symboli i metafor, stworzył własny styl. Przedstawia bajkowy, tajemniczy świat zaludniony ludzikami o oczach z guzików. Jego figuratywną sztukę cechuje atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Posługuje się różnymi technikami: gwasz, olej (np. Skrzypkowie, 1991), pastele (np. Konstrukcja, 1996), wykorzystuje rozmaite techniki graficzne. Stworzył ok. 250 plakatów (np. Zniewolony umysł, 1990), ok. 360 grafik, zorganizował ok. 50 instalacji i performance'ów. Wykonał ilustracje do ok. 60 książek. Tworzy także ekslibrisy, maski z tektury i rzeźby z korzeni drzew. Swoje dzieła podpisuje: "Stasys".


Wystawa instalacji fotograficznych Stasysa jest pierwszą prezentacją twórczości artysty w Galerii DAP OW ZPAP w Warszawie. Na ekspozycji wyeksponowano kilkanaście prac m. in.: Czytelnik, Pomiędzy czerwienią a bielą, Dwa nosy, Modlitwa, Sznur, Ukłon, Gest. Prezentowane prace fotograficzne pokazują jeszcze jedno pole artystycznego działania Stasysa. Jest twórcą wszechstronnym, uprawiającym malarstwo, grafikę, rzeźbę, fotografię, ilustrację, plakat, rysunek, ex-libris, instalacje i performance. 

"Zielony stół, biały szlafrok, łóżko, ciało, maska, sznur - to moja paleta obecnych obrazów. Dbam o najmniejszy ruch głowy, ręki, podążam do jak największej prostoty przy świetle dziennym.
Wszystko dzieje się niedaleko okna czekając na prześwit szarego nieba.
Komentarz sytuacji - zbędny - wszystko do własnej interpretacji. Tytuły prac to tylko pewne drogowskazy"
STASYS EIDRIGEVICIUS


 
 
Wystawa malarstwa Mieczysława Misiurskiego


 
 
Mieczysław Misiurski - Ukończył Liceum Plastyczne w Nałęczowie. Studia w warszawskiej ASP. Uczeń profesorów: J. Wodyńskiego, J. Szancera, J. Pałki, S. Poznańskiego. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w 1972 r. Uprawia malarstwo, grafikę, rzeźbę, plakat. Jest laureatem blisko 40 nagród w konkursach na plakat. Wystawia indywidualnie i bierze udział w wystawach zbiorowych. Prace w zbiorach muzealnych w Polsce, Belgii, Białorusi, Rosji oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. Od 1973 do 1982 r pracował w Zespole Naczelnego Plastyka w Urzędzie M. St. Warszawy.

 


 

     


"Mieczysław Misiurski w sposób niezwykle oszczędny korzysta z możliwości, jakie stwarza znajomość tajników warsztatu malarskiego. Rezygnuje z bogactwa formy na rzecz ekspresji przekazu treści. Dążenie do syntezy, unikanie zbędnych szczegółów, stosowanie czytelnych, uniwersalnych symboli, wynika z doświadczeń zdobytych w czasie lat poświęconych twórczości plakatowej. W malarstwie wolnym od presji zleceniodawców, uprawianym dla siebie, podejmuje wątki, które są mu bliskie.
Kolor zdaje się wybierać z uwagi na jego ukształtowaną przez tradycję symboliczną wymowę. Zazwyczaj ogranicza się do dwóch, trzech kontrastujących ze sobą barw. Chętnie posługuje się bielą i czernią."
Maria Domuard - Krawczyk we wstępie do katalogu.



Wystawa będzie trwała do 27 lipca 2001.
W imieniu galerii zapraszamy.


Relacja przygotowana przez ARTinfo
 



Galeria prac


Powrót