Marco Angelini - Solchi Urbani
Tytuł ekspozycji zgrabnie nawiązuje do jednej z prac obecnych na wystawie, o tej samej nazwie. Widzimy na niej ułożone w pionowym rzędzie, jedna przy drugiej, nieokreślone surowce wtórne, będące zapewne wytworem współczesnej techniki, zatopione w magmie białej farby. Kompozycję przecina niebieska, pionowa linia, będąca dominantą obrazu. ,,Ta wystawa to dla Marco Angeliniego - pisze Alessio Cosentino - krok naprzód – oddalenie się od intymistycznego postrzegania świata w stronę refleksji nad śladami, które pozostawiamy, wędrując. Ślady, a trafniej – bruzdy, to nadal „Resztki”/pozostałości pewnego życia i pewnej wędrówki. Wciąż obserwujemy ewolucję, która jednak wpisuje się w poetykę towarzyszącą artyście od wystawy indywidualnej w Londynie. To wystawa, która mówi o naszych czasach, ukazuje wrażliwość i niemal “socjologiczne” zainteresowanie relacjami międzyludzkimi głęboko naznaczonymi przez rytm i atmosferę metropolii odciskającej na nas swoje piętno.”
Prace artysty są często krytycznym komentarzem do bezmyślnego samozadowolenia z obecnego postępu, który szczególnie jest widoczny w dużych metropoliach. Dlatego jego prace często zyskują tytuły zaczerpnięte z nazw światowych aglomeracji: Buenos Aires, Tokio, Helsinki... Angelini w swoich obrazach najczęściej sięga do wytworów współczesnego przemysłu technicznego, odnajdziemy w nich takie materiały jak: kable, płyty CD, plastikowe siatki, celofan, klisze fotograficzne itp., które następnie zostają poddane estetyzacji poprzez pokrycie ich farbą, najczęściej w swobodnym geście ekspresji malarskiej. Przypomina to działania, które głównie w latach 50. i 60. czynili artyści malarstwa materii, czy później twórcy „arte povera” (malarstwa ubogiego). W ich dziełach pozornie banalne, „biedne” materiały były włączane w kompozycję dzieła, a tym samym zaanektowane w sferę sztuki. Podobnie czyni Angelini, z tymże u niego w miejsce gwoździ, worków, żwiru, coraz częściej pojawiają się wytwory współczesnej techniki.
Premiera wystawy Solchi Urbani miała miejsce 10 czerwca 2010 roku w galerii André w Rzymie.
Powrót