Malarstwo jako zimne medium - Galeria Piekary




tekst: Jarosław Lubiak

W Galerii Piekary w Poznaniu trwa wystawa "Malarstwo jako zimne medium", na której eksponowane są prace takich artystów jak: Agata Bogacka, Rafał Bujnowski, Robert Maciejuk, Jarosław Modzelewski, Dominik Lejman, Zbigniew Rogalski, Jadwiga Sawicka.

Malarstwo jako zimne medium? O ile do nie dawna jeszcze można było przeciwstawiać gorące malarstwo innym sferom kultury zdominowanym przez zimne media, przede wszystkim przez telewizję, o tyle teraz przeciwstawienie takie nie jest już możliwe. Również malarstwo - do niedawna ostatnia enklawa pasji, uczucia, patosu, bezpośredniego przeżycia, ekspresji cielesności - wychłodziło się.
Malarstwo przejęło charakterystyczny dla telewizji sposób obserwowania i rejestrowania rzeczywistości. Skutkiem tego również ono stało się zdystansowane, zmediatyzowane, indyferentne i bezcielesne.
Zimne malarstwo zdaje się dominować obecnie na polskiej scenie artystycznej, szeroką falą zalewając galerie. Samo będąc medialnym zjawiskiem zyskało popularność w mass-mediach, wdarło się nawet na okładki kolorowych czasopism.
Czy jednak takie jednostronne włączenie w sferę medialną jest nieodwracalne i nieuchronne? Czy malarstwo, jak to dzieje się w większości przypadków, musi sprowadzać się do powielania telewizyjnych ekranów, stron z kolorowych czasopism czy reklamowych folderów?
Twórczość siedmiorga artystów zaproszonych do wystawy Malarstwo jako zimne medium podejmuje grę z zimnymi mediami - konfrontuje się jednak z nimi raczej niż po prostu ulega. Raczej przekształca medialny sposób postrzegania i przedstawiania świata w temat swojego działania niż po prostu go przejmuje. Najbardziej twórczym elementem strategii zimnych mediów zdaje się być dystans i indyferentność w obserwowaniu oraz rejestrowaniu świata. Jarosław Modzelewski i Zbigniew Rogalski modyfikują mechaniczny dystans i indyferentność zimnego oka kamery w ironię. Agata Bogacka wykorzystuje je do analizy swojego życia intymnego. Rafał Bujnowski, Robert Maciejuk i Jadwiga Sawicka przekształcają telewizyjne (rzadziej kinowe) wizerunki w malarskie ikony. Dominik Lejman stwarza napięcie między obrazem malarskim a obrazem wideo.


 
  

      
 Wybrane prace:
 

   

Robert Maciejuk, bez tytułu, 2005, olej, płótno

 

Jarosław Modzelewski, Uciekaj! Noc, 2004, tempera żółtkowa, płótno

Dominik Lejman, Maraton Nowojorski, 2004, akryl, płótno, projekcja wideo

 

Jadwiga Sawicka, Batman, 2005, olej, płótno

    
Wystawa czynna do 31 marca 2005
kuratorzy: Kamil Kuskowski, Jarosław Lubiak
  
  
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
 
 



Galeria prac


Powrót