Malarskie światy Wojciecha Weissa

Wernisaż: 2012-03-08 17:30:00
Wystawa Malarskie światy Wojciecha Weissa została objęta patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego, Mirosława Karapyty. Prócz niego podczas wernisażu obecni byli parlamentarzyści, przedstawiciele władz miejskich i powiatowych, przedstawiciele środowisk artystycznych Mielca i regionu oraz – co szczególnie cieszy i co nadało prestiżu wernisażowi – wnuczka Artysty, Renata Weiss.

To ona – ciepło i barwnie -  opowiadała o swym Dziadku i Babci, czyli o Wojciechu i Irenie Weiss. Bardzo serdecznie podkreślała zawarte we wspomnieniach Artysty związki z Podkarpaciem a szczególnie nieodległym od Mielca Strzyżowem (podczas otwarcia wystawy obecny był także burmistrz tego miasta). Ona też przedstawiła sylwetkę Artysty i jego twórczość.

Nadrzędną idą ekspozycji Malarskie światy Wojciecha Weissa było ukazanie dwóch jakże odmiennych plenerowych przestrzeni Weissa, jego malarskich doświadczeń w latach 1905 - 1912 i 1935 -1937. W większej przestrzeni sali wystawowej zostały zaprezentowane najznakomitsze dzieła z „białego okresu" malowane w Kalwarii Zebrzydowskiej w latach 1905 -1912. Natomiast w mniejszej przestrzeni sali wystawowej zostały zaprezentowane pełne barw pejzaże z Jastrzębiej Góry, dokąd Weiss wraz z całą rodziną udawał się na wakacyjne plenery, których obfity plon prezentowy był za życia artysty na dorocznych wystawach w warszawskiej Zachęcie i krakowskim TPSP. Te dwa światy malarskie Weissa łączyły dzieła, które powstały w pracowni krakowskiej ASP, aby tym samym podkreślić raz jeszcze silne związki artysty z Akademią i zaprezentować cząstkę jubileuszowej wystawy Weiss w ASP.

Wystawa obejmowała 32 obrazy olejne na płótnie w decydującej większości dużych formatów. Wszystkie dzieła posiadały indywidualnie dobraną do charakteru i klimatu dzieła kolekcjonerską oprawę utrzymaną w odcieniach spatynowanego złota i srebra oraz elementów czerni oraz - bez wyjątku - reprezentowały wysoki poziom artystyczny. Ponadto ukazywały różnorodne sposoby kształtowania struktury malarskiej obrazu i zastosowanie odpowiednich harmonii barwnych. Każde z dzieł zgromadzonych  na wystawie w doskonałej  formie realizowało artystyczne credo Weissa, wprowadzając w jego  malarski świat.

Galeria prac


Powrót