Laureatki Grand Prix 2002 Konkursu Prezydenta RP




Ponownie w warszawskiej Królikarni jest prezentowana doskonała wystawa. 
Od 5 Listopada do 7 grudnia można oglądać tam elitarną Wystawę Laureatek Grand Prix 2002 Konkursu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na Najlepszy Dyplom Ukończenia Studiów w Zakresie Sztuk Pięknych i Sztuk Projektowych. Jury Konkursu w 2002 roku przyznało tę prestiżową nagrodę Agnieszce Małeckiej za projekt PoKroje (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Wydział Grafiki- Pracownia Litografii, Praca Dyplomowa 2002, Promotor: Adiunkt Waldemar Węgrzyn) i Magdalenie Filcek za projekt Balonodromu - Między niebem a ziemią (Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, Praca Dyplomowa 2001, Promotor: Prof. Michał Jędrzejewski).
  
W imieniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej uroczystego otwarcia wystawy dokonała Barbara Labuda - Sekretarz Stanu, zajmująca się nadzorem nad problematyką społeczną i kulturą w Gabinecie Prezydenta. 
  
 
Sama wystawa jest w istocie prezentacją dwóch zupełnie odrębnych postaw twórczych i ideowych (to znaczy kontrast między Sztukami Pięknymi a Sztukami Projektowymi), co dodatkowo podkreślają obszerne katalogi będące swoistym manifestem artystycznym każdej z absolwentek ASP.
Same artystki nie mówią o tym wprost, jednak można odnieść wrażenie, że różni je przede wszystkim pogląd na temat relacji między twórcą a rzeczywistością. 
 
 
Parafrazując Ericha Fromma, sztukę Agnieszki Małeckiej można nazwać „sztuką do”. Wtedy sytuację twórczą można by opisać jako, taka gdzie w przestrzenie realności (która obecnie obejmuje także hiperrealność i wirtualność) istnieje wiele sił, a wszystkie swobodnie przenikają przez niezależny podmiot twórczy, który jest inną niezależnie siłą istniejącą poprzez percepcję i ekspresję. Artystka wychwytując różne sensy i znaczenia, przetwarza je według swojego rozumienia i dzięki temu powstaje piękny, liryczny obraz współczesnej wrażliwości.
 
PoKroje Agnieszki Małeckiej to cykl dwunastu litografii barwnych, prezentacja multimedialna i przylepiona do podłogi folia z nadrukowanym szablonem krawieckim. Wszystkie prace powstały przez multiplikację, nałożenie na siebie, splątanie linii jednego wykroju krawieckiego. Obcujemy z płaszczyznami poplątanych, przenikających przez siebie, uzależnionych od siebie, chaotycznych linii, które początkowo były elementarnym poradnikiem jak samodzielnie uszyć sobie ubranie. Na niektórych litografiach pod szamotaniną linii majaczy figura kobiety. To jakby wizualny manifest- feministyczny, ba, nawet anarchofeministyczny- kobiet, które czują się spętane wizerunkiem piękności kobiety narzuconym przez mężczyzn. Jednak nie o to tutaj chodzi… Obcujemy z fragmentaryczną rzeczywistością, montażem jej elementów, które z jakiś powodów wybiera nasz mózg i stają się dla nas ważne. W katalogu, który jest rekonstrukcją maili (sic!) pisanych przez artystkę i Kuratora wystawy Radosława Mleczko, można przeczytać słowa Agnieszki Małeckiej świat się poplątał, w moich pracach pewnego rodzaju chaos, coś w tym jest. Faktycznie niejednoznaczność przekazów, wymiarów jest w moich pracach bardzo wyraźna, wykroje, które powinny być dla wszystkich jednoznaczne w ten sam sposób dla wszystkich (…) No proszę, jestem niewątpliwie „dzieckiem” naszych czasów. 
Prace Małeckiej wprowadzają odbiorcę w podobny stan, jak schizoidalne filmy Aronofskiego: „Pi” i „Requiem dla snu” będące niejako bezpośrednią projekcją obrazów z mózgu na ekran.
 

Natomiast sztuka Magdaleny Filcek byłaby „sztuką od”, w której artysta ingeruje w rzeczywistość, która jest jego wyłączną płaszczyzną istnienia. Między niebem a ziemią to prezentacja prac wykonanych podczas studiów, fotografii Marzeny Hmielewicz- fotoreporterki Gazety Wyborczej- wykonane podczas X Międzynarodowych Mistrzostw Polski Balonów na Ogrzane Powietrze, ale przede wszystkim prezentacja modelu Balonodromu, czyli portu dla balonów na uwięzi. Zalążkiem pomysłu było osobiste doświadczenia autorki, podczas oglądania Wrocławia z 56 metrowej wieży. Doznała wtedy, podobnie jak mityczni Dedal i Ikar, uczucia wyzwolenia. Z chęci podzielenia się tym oczyszczającym doznaniem powstał projekt Balonodromu. Aby wznieść się ponad codzienność należałoby zbudować coś w rodzaju balonowego portu lotniczego. Atrium Balonodromu byłoby miejscem startów i lądowań dla balonu- stanowiącego wieżę widokową. Balon helowy powinien zostać połączony z budynkiem czterema linami, które mają za zadanie delikatne wypuszczanie i sprowadzanie statku powietrznego do jego wnętrza. Do kosza mogłoby wejść jednocześnie 20- 25 osób. Głównym założeniem konstrukcji było nadanie charakteru punktu widokowego i obserwacyjnego. Chciałam, aby budynek cechowały: przezroczystość, przestrzenność, lekkość, „niematerialność”. Wybór formy wynikał głównie z uwarunkowań urbanistycznych, miałam też na uwadze współczesne trendy architektoniczne. Ta, po trosze, utopijna- choć możliwa do zrealizowania- wizja przypomina o idealistycznych projektach Bauhausu, czy szklanych domach.
Ta odważna koncepcja projektowa znalazła szerokie uznanie między innymi na wystawach w Cannes (MIPIM), Kopenhadze (Nepix), Berlinie (TILE), Paryżu, Monachium (EXPOREAL), Barcelonie (Barcelona Meeting Point).
 
 
  


      
 Wybrane prace:
 

 
  
Agnieszka Małecka
 

   
   
 
  
 ___________________________________________
 
 
Magdalena Filcek
 

   
   
   
  
    


 
 
 Nagrody Grand Prix 2002 Konkursu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na
 Najlepszy Dyplom Ukończenia Studiów w Zakresie Sztuk Pięknych i Sztuk
 Projektowych:

      



Agnieszka Małecka 
PoKroje!

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Wydział Grafiki – Pracownia Litografii
Praca dyplomowa 2002
Promotor: Adiunkt Waldemar Węgrzyn







Magdalena Filcek
Między niebem a ziemią

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego
Praca dyplomowa 2001
Promotor: Prof. Michał Jędrzejewski
 

    
Wystawa czynna do 7 grudnia 2003
  

Godziny otwarcia Muzeum (wyjątkowo w czasie trwania tej wystawy): 
wtorek- niedziela: 10.00-19.00; 
w soboty: 10.00-20.00, 
w poniedziałki nieczynne, 
 
ceny biletów: normalny - 8 zł; ulgowy - 5 zł,
 
 
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl 

 



Galeria prac


Powrót