Krzysztof Wróblewski - malarstwo w Galerii Milano




Jesteśmy zaproszeni, by obejrzeć nową wystawę w uroczej Galerii Milano. Wystawa zaczerpnęła tytuł „Test” od największego prezentowanego na niej obrazu. Całość, w sposób syntetyczny i kompletny, prezentuje głęboką twórczość Krzysztofa Wróblewskiego. 
Jego działalność malarska, bardzo precyzyjna, przemyślana, w żadnym razie nieprzypadkowa jest niczym brama. Kiedy patrzy się na obraz, to tak jakby przekraczało się drzwi, które zamykają się za nami i pozostajemy w innym świecie. 
Wróblewski jest bardzo świadomym artystą, celowo osadzającym swe obrazy w kontekście tradycji. Jednak bardzo konsekwentnie prowadzi swoje eksperymenty i eksploracje malarskie drążąc dane zagadnienie. 
Jak sam pisze o swoim obrazie Test: „punktem wyjścia był znany z psychologii Test Szondiego, zaliczany do grupy testów projekcyjnych. Leopold Szondi jest twórcą teorii psychoanalitycznej zwanej psychologią losu. Zgodnie z ta teorią psychika każdego człowieka może być zakwalifikowana do różnych klas i typów. Zależnie od danego typu, wyznaczonego genetycznie, człowiek wybiera sobie przyjaciół i rodzaj pracy. Główną częścią tego testu są tablice z zestawem 48 twarzy. Badany ma wybrać z pośród nich te, które rozpoznaje jako sympatyczne lub niesympatyczne. Interesuje mnie utrwalanie w pamięci wizerunku twarzy. Inaczej koduje się w pamięci subiektywny obraz bliskiej nam lub znajomej twarzy, inaczej utrwalają się w świadomości zbiorowej twarze publiczne, ogólnie dostępne przez media.”
Każda praca jest dyptykiem. Znaczące jest zestawienie każdego płótna przedstawiającego twarze (malowane na podstawie fotografii, aby wykluczyć subiektywizm) z drugim, pokrytym znakami geometrycznymi. W „Teście” jest to kwadrat Malewicza. W innych obrazach są to milionowo powtórzone maleńkie trójkąty, niczym z daleka odbity i zmultiplikowany obraz. Takie uchwycenie właściwości naszej percepcji, w której z daleko (zarówno w sensie czasu i przestrzeni) wszystko się rozmywa, jest istotna refleksją na temat natury pamięci i naszych ludzkich związków ze światem. 
Wróblewski programowo używa własnych zdjęć, których fragmenty przeniesione na płótno w technice olejnej lub akwarelowej, są podstawą obrazów. Część abstrakcyjna zestawiona z realizmem fotografii widocznym w obrazach nabiera ogromnej siły wymowy. Wyłaniający się sens powstaje na wielu przecinających się płaszczyznach: formalnej oczywiście, ale i ontologicznej.
Wystawa Krzysztofa Wróblewskiego jest zdecydowanie godna polecenia zwłaszcza dla tych, którzy lubią spędzać w galerii długie minuty, kontemplując znaczenie obrazu. Warto też mieć pewną wiedzę z historii malarstwa, aby w pełni docenić wybory Wróblewskiego.


 
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

   
  
  
  
  
  
  
  

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
   

Krzysztof Wróblewski - urodzony w Przasnyszu w 1962 roku. Studia w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki w latach 1982-87. Dyplom w pracowni prof. K. Ostrowskiego. Adiunkt w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Współtwórca galerii Koło w Gdańsku.


Wystawy indywidualne (wybór):
1989 – Galeria Promocyjna, Warszawa
Galeria Szkoły Filmowej, Łódź
1990 – Galeria KMPiK, Gdańsk
1992 – Fundacja Pro Arte Sacra, Gdańsk
1996 – Galeria Koło, Gdańsk
1997 – Galeria 86, Łódź
Galeria Kamerlana, BWA Słupsk

1999 – Galeria Na Styku, Chrzanów
Galeria Wieża Ciśnień, Konin
2001 – Galeria Otwarta Pracowania, Kraków
Galeria ART. In CP, Słubice
2002 – Galeria Milano, Warszawa
Galeria Koło, Gdańsk
2003 – Galeria Kamerlana, Słupsk
Centrum Wschodnie i Środkowej Europy przy Uniwersytecie Technicznym Karlsruhe
2004 – Galeria Promocyjna, Warszawa
pokaz związany z przewodem habilitacyjnym, ASP Gdańsk

 
Wystawa czynna do 28 lutego 2005
 
 
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           




Galeria prac


Powrót