Jesteśmy zaproszeni, by obejrzeć nową wystawę w uroczej Galerii Milano. Wystawa zaczerpnęła tytuł „Test” od największego prezentowanego na niej obrazu. Całość, w sposób syntetyczny i kompletny, prezentuje głęboką twórczość Krzysztofa Wróblewskiego.
Jego działalność malarska, bardzo precyzyjna, przemyślana, w żadnym razie nieprzypadkowa jest niczym brama. Kiedy patrzy się na obraz, to tak jakby przekraczało się drzwi, które zamykają się za nami i pozostajemy w innym świecie.
Wróblewski jest bardzo świadomym artystą, celowo osadzającym swe obrazy w kontekście tradycji. Jednak bardzo konsekwentnie prowadzi swoje eksperymenty i eksploracje malarskie drążąc dane zagadnienie.
Jak sam pisze o swoim obrazie Test: „punktem wyjścia był znany z psychologii Test Szondiego, zaliczany do grupy testów projekcyjnych. Leopold Szondi jest twórcą teorii psychoanalitycznej zwanej psychologią losu. Zgodnie z ta teorią psychika każdego człowieka może być zakwalifikowana do różnych klas i typów. Zależnie od danego typu, wyznaczonego genetycznie, człowiek wybiera sobie przyjaciół i rodzaj pracy. Główną częścią tego testu są tablice z zestawem 48 twarzy. Badany ma wybrać z pośród nich te, które rozpoznaje jako sympatyczne lub niesympatyczne. Interesuje mnie utrwalanie w pamięci wizerunku twarzy. Inaczej koduje się w pamięci subiektywny obraz bliskiej nam lub znajomej twarzy, inaczej utrwalają się w świadomości zbiorowej twarze publiczne, ogólnie dostępne przez media.” Każda praca jest dyptykiem. Znaczące jest zestawienie każdego płótna przedstawiającego twarze (malowane na podstawie fotografii, aby wykluczyć subiektywizm) z drugim, pokrytym znakami geometrycznymi. W „Teście” jest to kwadrat Malewicza. W innych obrazach są to milionowo powtórzone maleńkie trójkąty, niczym z daleka odbity i
zmultiplikowany obraz. Takie uchwycenie właściwości naszej percepcji, w której z daleko (zarówno w sensie czasu i przestrzeni) wszystko się rozmywa, jest istotna refleksją na temat natury pamięci i naszych ludzkich związków ze światem.
Wróblewski programowo używa własnych zdjęć, których fragmenty przeniesione na płótno w technice olejnej lub akwarelowej, są podstawą obrazów. Część abstrakcyjna zestawiona z realizmem fotografii widocznym w obrazach nabiera ogromnej siły wymowy. Wyłaniający się sens powstaje na wielu przecinających się płaszczyznach: formalnej oczywiście, ale i ontologicznej.
Wystawa Krzysztofa Wróblewskiego jest zdecydowanie godna polecenia zwłaszcza dla tych, którzy lubią spędzać w galerii długie minuty, kontemplując znaczenie obrazu. Warto też mieć pewną wiedzę z historii malarstwa, aby w pełni docenić wybory Wróblewskiego.
Wybrane prace:
Nota biograficzna:
Krzysztof Wróblewski - urodzony w Przasnyszu w 1962 roku. Studia w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki w latach 1982-87. Dyplom w pracowni prof. K. Ostrowskiego. Adiunkt w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Współtwórca galerii Koło w Gdańsku.
Wystawy indywidualne (wybór):
1989 – Galeria Promocyjna, Warszawa
Galeria Szkoły Filmowej, Łódź
1990 – Galeria KMPiK, Gdańsk
1992 – Fundacja Pro Arte Sacra, Gdańsk
1996 – Galeria Koło, Gdańsk
1997 – Galeria 86, Łódź
Galeria Kamerlana, BWA Słupsk
1999 – Galeria Na Styku, Chrzanów
Galeria Wieża Ciśnień, Konin
2001 – Galeria Otwarta Pracowania, Kraków
Galeria ART. In CP, Słubice
2002 – Galeria Milano, Warszawa
Galeria Koło, Gdańsk
2003 – Galeria Kamerlana, Słupsk
Centrum Wschodnie i Środkowej Europy przy Uniwersytecie Technicznym Karlsruhe
2004 – Galeria Promocyjna, Warszawa
pokaz związany z przewodem habilitacyjnym, ASP Gdańsk
Krzysztof Wróblewski urodził się w Przasnyszu w 1962 roku. W 1982 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie. W latach 1982-1987 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki w PWSSP w Gdańsku. Dyplom uzyskał w pracowni K. Ostrowskiego. Adiunkt w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej.
Współzałożyciel galerii Koło w Gdańsku. Wystawia od 1986 roku od udziału w „Ekspresji lat 80-tych” w galerii BWA w Sopocie. Od 1989 roku pracuje w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Otrzymał w 1988 i 1990 roku stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, w 2002 roku stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego, oraz w 2004 roku stypendium pobytowe miasta Bremy. W 1997 wyróżniony na Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień". W latach 1995 – 2003 współtworzył galerię Koło w Gdańsku. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią a od 1994 roku malarstwem monumentalnym w przestrzeni publicznej. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych w kraju i za granicą (Australia, Austria, Holandia, Kanada, Niemcy, Szwecja, USA).
Od 1992 roku obrazy Krzysztofa Wróblewskiego składają się z serii figuratywnych przedstawień zrównoważonych płaszczyzną pokrytą geometrycznym ornamentem złożonym z trójkątów. Zgeometryzowanie kompozycji jest sposobem na skonfigurowanie przedstawienia i abstrakcji, świata widzialnego z niewidzialnym. Malując, Wróblewski nie ukrywa, że pierwowzorem wizerunków części przedstawiającej jest konwencjonalny obraz fotograficzny, wręcz podkreśla własną – jako malarza – grę z tą konwencją. Własne fotografie wykorzystywane od 1995 roku, z uwagi na ich powszednią autentyczność, stanowią intrygujący materiał dla artysty studiującego relacje pomiędzy widokiem a wizerunkiem, między przeżyciem a wspomnieniem. Kiedy z abstrakcyjnego ornamentu, pulsującego wielobarwną mozaiką trójkątów, wzrok przenosi się na figuralną część obrazu, przedstawiane formy zaczynają tracić znaczenie, zyskują za to malarską autonomię. Artysta stara się w ten sposób znaleźć odpowiedź na pytanie, czy wypowiedź w postaci nieruchomego, namalowanego obrazu jest jeszcze ciągle możliwa. Obrazy realizowane są cyklami (Fragmenty, Chmury, Zasłony, Odcinki, Krówki, Obrzeża, Twarze, Izoformy, Wycinki) w technice olejnej na płótnie, desce lub w technice akwareli na papierze.
„W batalii o renesans malarstwa, twórczość Wróblewskiego wyróżnia się intelektualnym wyrachowaniem, w które wliczona jest nie tylko świadomość różnych konwencji obrazowania, ale również dbałość o estetyczne wysmakowanie obrazu malarskiego. Biel, której na tych płótnach sporo i która łagodzi ich koloryt, przypomina raz jeszcze, że mamy do czynienia z materią ulotną – to, co nie pozostawia swojego obrazu w pamięci, nie istnieje”.
Ł. Gorczyca Art&Business 5/97.
Inne wydarzenia Galerii
17 czerwca - 09 lipca
Marek Sobczyk - Kino
Obraz kinowy opiera się na iluzji ruchu nieruchomych…
25 kwietnia - 20 maja
30 lat Galerii Milano
W tym roku warszawska Galeria Sztuki Milano zlokalizowana na…
25 kwietnia - 20 maja
Wystawa z okazji 30. lecia...
W tym roku warszawska Galeria Sztuki Milano zlokalizowana na…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl